Fråga på foto

Startat av Autotransit, 29 juli 2009, 17:46:53 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Autotransit

Jag hittade det här fotot i en pärm som jag håller på att gå igenom, och undrar om någon kan hjälpa mig med uppgifter om fordonet.

/Stellan

groenis

Hej Stellan
Ser ut som det är Ford skärmar,huv,stötfångare men grillgarnityret set ut att komma någonting annat
för hög och för tättribbad för att vara Ford.
Chassit kan vara Ford LL, grillen kan vara en stiliserad kopia av La Salle

/Lennart
som bara kände igen lite Ford i det hela

Autotransit

Jag gissade nästan att det var ett amerikanskt märke av något slag, och att grillen inte var riktigt original. Karosseriet är väl byggt i Värmland någonstans eller...?

/Stellan

groenis

Hej
Karosseriet kan mycket väl vara Svenskt det var nog roligare förr med tanke på alla firmor
som byggde egna karosser te.x Valbo
Jag håller med om att det liknar en Amerikanare av något slag

/Lennart

Kent Skoog

Jag kan ha fel, men karossen verkar komma från dåvarande Höglunds Hjul & Vagnfabrik i Säffle.

Autotransit

Just de här riktigt gamla karosserna har jag väldigt svårt för att avgöra vilka de är...de är så otroligt lika när man aldrig satt sig in i de årsmodellerna, men med tanke på vad som står på bussens sida så är det väl rimligt att tro att det är en Höglundskaross?

Visst ser det väl ut som om grillen inte riktigt hör till resten av "nosen"?

/Stellan

Kent Skoog

Nu har jag kollat lite i den eminenta boken "Alla våra bussar". På sidan 69 finns en annons från Höglunds, så det verkar vara en tidig Säfflebuss.

Ulf Fernestad

Citat från: Autotransit skrivet 29 juli 2009, 17:46:53 PM
Jag hittade det här fotot i en pärm som jag håller på att gå igenom, och undrar om någon kan hjälpa mig med uppgifter om fordonet.

/Stellan
Citat från: Kent Skoog skrivet 29 juli 2009, 21:21:28 PM
Jag kan ha fel, men karossen verkar komma från dåvarande Höglunds Hjul & Vagnfabrik i Säffle.
Den här bilden luktar historia lång väg, bussen och företaget är en av grundstenarna till vad som skulle bli GDG. Trafik AB Västra Värmland trafikerade linjen bl.a Säffle - Arvika. Karossen bör vara en Höglunds, chassit möjligt en reo?  Nu hoppas jag inte att jag far med osanning
ps jag kopierade bilden till min dator

Autotransit

Kan det vara Arvid Karlssons buss då?

/Stellan

Ulf Fernestad

Citat från: Autotransit skrivet 29 juli 2009, 22:02:38 PM
Kan det vara Arvid Karlssons buss då?

/Stellan
tillsammans med broder Clas

Autotransit

Gick båda bröderna över till GDG efter de hade sålt?

/Stellan

Ulf Fernestad

Citat från: Autotransit skrivet 29 juli 2009, 22:23:31 PM
Gick båda bröderna över till GDG efter de hade sålt?

/Stellan
Arvid anställdes som driftchef vid dåvarande BJ, sedemera diriktör. Clas blev biträdande driftchef
ps du har inga mer sådana här bilder

Autotransit

Jag tror inte det, det är mest lastbilsmateial jag fått överta. Men hittar jag något så lägger jag självklart ut det här.

/Stellan

bilomnibussen

Hej! Bussen är utan tvekan en Reo från omkring 1934. Karossen synes vara H Höglund, Säffle. En mycket liknande buss finns på bild i boken GDG Biltrafik AB 1932-1982, sidan 28. I texten till den bilden anges bussens årsmodell vara 1933 men denna är mest lik bussar från 1935-36 som jag sett andra bilder av. I Norrbotten finns en trevlig och fullt körbar Reobuss med Hägglundskaross som var med i Scania 100-rallyt 1991. Den har luckor på motorhuvens sidor men en rak grill inramad av en bred kromsarg, något rundad i formen.
Mvh Jan G

Autotransit

Så grillen ska se konstig ut då? Jag tycker att den ser ut som om den är ett nummer för stor  :-\

/Stellan