Bussförare bet bilist / Följetången fortsätter på Kungsgatan, Uppsala

Startat av MartinMartin, 29 juli 2009, 14:56:16 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

MartinMartin

Nico

Två ämnen om samma sak är hopklippta till ett, därav att länken kommer i repris.

Några irrelevanta kommentarer som inte har med trafik[en] i sig att göra har tagits bort.

// Nico
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Richard

Citat från: Wetjo skrivet 29 juli 2009, 20:09:58 PM
Följande smaskiga nyhet finns att läsa i DN.se

http://www.dn.se/nyheter/sverige/bilist-illa-biten-av-busschauffor-1.920791

Jag vet inte om denna sortens nyheter kan kallas som särskilt smaskiga.
Det som har hänt är väl inte direkt något lyft för Uppsala buss.
Snarare tragiskt att det händer.

Björn Ax

Citat från: Richard skrivet 30 juli 2009, 09:23:30 AM
Jag vet inte om denna sortens nyheter kan kallas som särskilt smaskiga.
Det som har hänt är väl inte direkt något lyft för Uppsala buss.
Snarare tragiskt att det händer.

Tja man vet ju inte vad som föranledde detta och det var ju inte själva busschauffören som gjorde detta utan en ledig chaufför.

Sen har ju media en talang att blåsa upp såna här saker i stora proportioner.

Bilar har ju en tendens att när en buss blinkar för att göra ett filbyte eller köra ut från en hpl så ska bilisten minsann gasa på för att komma först. Nu vet jag inte om det har gått till så här men.

Nu vet jag inte om chauffören glömde att han/hon skulle svänga vänster där för när man kör den linjen brukar iaf jag svänga över till vänster fil redan efter man kört ut från 20:ans hpl på kungsgatan.

Richard

Citat från: Björn Ax skrivet 30 juli 2009, 10:03:03 AM
Tja man vet ju inte vad som föranledde detta och det var ju inte själva busschauffören som gjorde detta utan en ledig chaufför.

Sen har ju media en talang att blåsa upp såna här saker i stora proportioner.

Bilar har ju en tendens att när en buss blinkar för att göra ett filbyte eller köra ut från en hpl så ska bilisten minsann gasa på för att komma först. Nu vet jag inte om det har gått till så här men.

Nu vet jag inte om chauffören glömde att han/hon skulle svänga vänster där för när man kör den linjen brukar iaf jag svänga över till vänster fil redan efter man kört ut från 20:ans hpl på kungsgatan.

Tja jag menar att händelsen i sig är tragisk tar inte parti för någon sida eftersom man inte har all fakta om vad som egentligen hände,
Tycker bara att det är tråkigt att det händer, sen vem som är skyldig m.m lägger jag mig inte i det är en polisiär angelägenhet.

Björn Ax

Citat från: Richard skrivet 30 juli 2009, 10:34:12 AM
Tja jag menar att händelsen i sig är tragisk tar inte parti för någon sida eftersom man inte har all fakta om vad som egentligen hände,
Tycker bara att det är tråkigt att det händer, sen vem som är skyldig m.m lägger jag mig inte i det är en polisiär angelägenhet.

Jo det är tråkigt. Det gör ju tyvärr inte att man får en bättre bild av busschaufförer i allmänhet.

Förstår dock inte hur den lediga chauffören kunde komma så nära och bita i kinden utan att bilisten puttade undan honom.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Björn Ax skrivet 30 juli 2009, 11:09:50 AM
Jo det är tråkigt. Det gör ju tyvärr inte att man får en bättre bild av busschaufförer i allmänhet.

Förstår dock inte hur den lediga chauffören kunde komma så nära och bita i kinden utan att bilisten puttade undan honom.

Jag vet inte vad som hände och jag var inte på plats men rent generellt är att måtta ett bett ett bra sätt att undvika en dansk skalle. Om då den som utdelar skallen inte har vett att dra sig undan kan det göra ganska ont. Mycket tycker jag här i alla fall talar för självförsvar. Frånsett om bussföraren bar sig illa åt i trafiken så finns det ju ingen anledning att klippa till honom. Som god privatbilist brukar jag tiga och lida om sådant här händer och på sin höjd tillrättavisa genom signalhornet (fast det är rätt barnsligt det också). Jag tänker: "Nästa gång är det jag som gör en tabbe".
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Björn Ax

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 30 juli 2009, 11:14:35 AM
tillrättavisa genom signalhornet (fast det är rätt barnsligt det också). Jag tänker: "Nästa gång är det jag som gör en tabbe".

he he då är jag nog rätt barnslig. Tycker folk använder signalhornet alldeles för lite här i Sverige.
Dock ska det inte vara som i USA där folk tutar bara för att det är kö.

Jag brukar alltid tuta tex om nån inte kör när det är grönt. Ser många som inte gör det utan sitter i sin bil och tänker säkert "Ska jag våga tuta". Det är bara tuta så den framför kör. :)

Finns ingen anledning att klippa till nån oavsett vad händer i trafiken. Tyvärr för bilisten så har vi ju tjänstemanna skydd OM nu bilisten skulle bli fälld för misshandel.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Björn Ax skrivet 30 juli 2009, 11:22:05 AM
Jag brukar alltid tuta tex om nån inte kör när det är grönt. Ser många som inte gör det utan sitter i sin bil och tänker säkert "Ska jag våga tuta". Det är bara tuta så den framför kör. :)

Jo, men man får väl ge honom en tiondels sekund innan man tutar.  ;) Men visst, går det ett par sekunder utan tecken på aktivitet då tutar jag. Om jag nu själv är bilisten som inte kommer i gång så är jag bara tacksam för påminnelsen. I det fallet gör ju tutandet också att trafiken flyter. Men om jag tutar på någon som kör ut framför mig i en rondell efter det att jag lyckats tvärbromsa och undvika en olycka gör ju tutandet inte till eller från i händelseförloppet.
Jag hade för övrigt en kvinnlig bekant som fick motorstopp precis när hon skulle starta vid ett rödljus. Hon lyckades inte få i gång bilen igen och mannen bakom tutade hela tiden. Till sist gick hon ut till honom och sa:
- Om du kan se om du hittar felet på min bil så kan jag sitta här och tuta under tiden.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Wetjo

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 30 juli 2009, 12:02:51 PM
Jag hade för övrigt en kvinnlig bekant som fick motorstopp precis när hon skulle starta vid ett rödljus. Hon lyckades inte få i gång bilen igen och mannen bakom tutade hela tiden. Till sist gick hon ut till honom och sa:
- Om du kan se om du hittar felet på min bil så kan jag sitta här och tuta under tiden.

Jag blev tutad på, när bilen framför mig fick motorstopp...
Då gick jag tillbaka o frågade om det var något han ville.
Uppskattades inte av den bilisten.  ???

lil-sis

Vi kör iaf inte över folk som bråkar till skillnad från Taxiförarna  8) Bilisten har förresten kört i bussfil men det är det ingen som bryr sig om...

Och nej jag tycker absolut inte att man ska bita folk. Men man ska f*n inte köra ikapp och lappa till någon heller bara för att man blivit trängd (utan medföljande skador).

Björn Ax

Citat från: lil-sis skrivet 01 augusti 2009, 18:46:43 PM
Vi kör iaf inte över folk som bråkar till skillnad från Taxiförarna  8) Bilisten har förresten kört i bussfil men det är det ingen som bryr sig om...

Och nej jag tycker absolut inte att man ska bita folk. Men man ska f*n inte köra ikapp och lappa till någon heller bara för att man blivit trängd (utan medföljande skador).

Ja jag försöker fortfarande förstå hur den som körde bussen har kunnat preja bilen över refugen.
Innan refugen börjar finns ju bara 2 filer. Där brukar jag iaf svänga över till vänsterfil med 20:an. Då är det omöjligt att kunna preja nån bil över refugen.
Det enda jag har kunnat tänka mig är att chauffören glömde att han/hon skulle svänga vänster. Men det gör man ju inte ofta. Eftersom man både hör och ser att nästa hpl är dragarbrunn. Då vet man ju att man ska svänga vänster eftersom hpl dragarbrunn inte finns åt nåt annat håll.

Sen hörde jag på jobbet, vet dock ej om det stämmer, att chauffören INTE bet bilisten utan rev honom på kinden.