Trafikplanering från början av 1980-talet !!

Startat av at1981, 29 juli 2009, 08:36:23 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

at1981

Hejsan!!


Nu skall jag berätta lite hur man funderade på den närmaste framtidens busstrafik under början av 1980-talet och för er trafikplanerare som var med då kanske kommer minnas det som jag kommer att ta upp :)  (Nedanstående skrifter är utgivna av Stockholms läns landsting - Trafikkontoret)


* Ur "Kollektivtrafiksplan för Stockholms län - Regionsutredning sydväst" (Juni 1981)

Förslag på nya busslinjer: (Sid 7 & 43)
B49: Hovsjö - Fittja.
162: (Förlängning av befintlig linje) Sockenplan - Årsta partihallar - Älvsjö stn.
7F6: Östra Flemmingsberg - Fridhemsplan. (7F6 är enbart arbetsnamn under utredningen)
7S6: Rönninge / Salem - Fridhemsplan.
702: (Förlängning av befintlig linje) Alby (Kvarnhagen) - Östra Flemmingsberg.
717: (Förlängning av befintlig linje) Vårsta - Södra Broängen - Tumba stn.
719: (Förlängning av befintlig linje) Skäcklinge - Storvreten - Tumba stn.
786: Gnesta - Mölnbo - Järna - Nyköpingsvägen - Södertälje södra - Södertälje centrum.
901: Rönninge - Salem - E4 - Fittja (ev. Hallunda via E4 eller Fiskarhagen)
916: Stuvsta - Huddinge centrum - Skärholmen.
919: Vattravägen - Segersjö - Tumba stn. (- Vretarna)
923: Tumba - Älvsjö.
926: Nykvarn - Södertälje Centrum. (Motorvägsbuss)


* Ur "Kollektivtrafiksplan för Stockholms län - Regionsutredning nordväst - Remissbehandling mars-82".

Förslag på nya busslinjer: (Sid 5)
1A: Träkvista - Ulvsunda - Karolinska.
3A: Backlura - Lunda - Kista.
4B: Backlura - Spånga - Karolinska.
5D6: Jakobsberg - Viksjö - Ulvsunda - Solna C - Norra Bantorget.
7B: Kista - Lunda - Vällingby.
11A: Alvik - Spånga - Vällingby. (En sammanslagning av nuvarande linjerna 112 & 115)
13A: Vällingby - Rinkeby - Norra Järvafältet.
18B: Brommaplan - Rissne - Norra Järvafältet.
19: Rissne - Ulriksdal - Bergshamra.
21A: Ulriksdal - Solna C - Karolinska sjukhuset.
21B: Ulriksdal - Norrtull - Radiohuset.
25: Viksjö - Barkarby - Kista.
27A: Bro - Ulvsunda - Solna C - Norra Bantorget.
28B: Brunna - Veddesta - Lunda.
30A: Kallhäll - Rotebro - Löwenströmska sjukhuset.
33: Jakobsberg - Backlura - Vällingby.
35: Jakobsberg - Backlura - Vällingby.


* Ur "Kollektivtrafiksplan för Stockholms län - Regionsutredning nordost - Remissbehandling dec-82".


Förslag på nya busslinjer:
30: Bollmora - Skrubba - Älta - Skarpnäck - Hökarängen - Örbyleden - Älvsjö stn. - Västertorp - Sätra - Skärholmen - Kungens kurva. (Sid 21)
44: Farsta C - Fagersjö - Högdalens C - Älvsjö stn. - Folkparksvägen - Telefonplan. (Sid 26)
143: (Omläggning av. befintlig linje): Hökarängen - Högdalen - Rågsved - Hagsätra - Älvsjö stn. - Partihallarna - Årstadal - Liljeholmen. (Sid 24)
170: (Förlängning av befintlig linje): Orminge - Skurubron - gamla Värmdövägen - Järla - Sickla - Södra Hammarbyhamnen - Gullmarsplan. (Sid 30)
401: (Förlängning av befintlig linje): Alléplan - ny väg genom Skrubba och Ältadalen - Hedvigslund - Stensö - Ältavägen - Sickla - Slussen. (Sid 36)

422: (Förlängning av befintlig linje): Gustavsbergs Lugnet - Gustavsbergs C - Insjön - motorvägen - Skurubron - gamla Värmdövägen - Henriksdal - Slussen.
(Avser endast högtrafik) (Sid 34)

445: (Förlängning av befintlig linje): Gustavsbergs Lugnet - Gustavsbergs C - Insjön - Orminge - Skurubron - motorvägen - Henriksdal - Slussen.
(Avser endast högtrafik) (Sid 34)

446: (Förlängning av befintlig linje): Orminge - Skurubron - motorvägen - Henriksdal - Slussen - Söder mälarstrand - S:t Göransgatan - Stadshagen - Hornsberg. (Sid 32)

702: (Förändring av. befintlig linje och ytterliggare tankegångar efter det som presenterades 1981 ovan):
Norsborg - Huddinge sjh. - Huddinge stn. - Huddinge C - Kvarnbergsplan - Hagsätra - Rågsved - Högdalen. (Sid 26)

800: Norra Söderby - Vendelsö - Gudö - Sandåkraskolan - Gullmarsplan - Skanstull. (Sid 42)
801: (Förlängning av befintlig linje): Södermalmstorg - Skanstullsbron - Nynäsvägen - Tyresövägen - Skarpnäck. (Sid 38)
824: (Omläggning av befintlig linje): Handen - Vendelsö såg - Gudö - Alléplan - Njupkärrsvägen - Farmarstigen - Granängsringen - Bollmora C - Älta - Nacka sjh. (Sid 40)
834: (Förlänging av befintlig linje): Vallavägen - Vikingaskolan - Handens stn. - Brandbergens C - Svartbäcken. (Sid 48)
836: (Omläggning av befintlig linje): Alléplan - Gudö - Vendesö såg - Opp Norrby - Norra Söderby - Handens C - Handens stn. (Sid 46)
837: (Förlängning av befintlig linje): Västerhaninge stn. - Jordbro ind. omr. - Jordbro stn. - Handen C - OBS-varuhuset. (Sid 50)  
841: (Förlängning av befintlig linje): Brandbergen - Handen stn. - Jordbro stn. - Jordbro C - Åby - Västerhaninge C - Ribby (- Berga). (Sid 52)
841K: Åbylund - Västerhaninge stn. - Nedersta.

* Ur "Kollektivtrafiksplan för Stockholms län - Regionsutredning nord - Remissbehandling mars-83".

--- (Sid 7)
Linjerna 570 och 575 mellan Sigtuna och Märsta skall ersättas med linje Si1 och Si2.
Si1: Hällsbo - Pilsbo - Sigtuna - Til - Tingvallavägen - Märsta C - Märsta stn.
Si2: Sigtuna busstorg - Sjudargården - Sigtuna busstorg - Til - Tingvallavägen - Märsta C - Märsta stn.

---
Förslag på nya busslinjer: (Sid 7)
Mä1: Steninge - Valsta - Märsta C - Arlanda.
Mä2: Ekilla - Märsta C - Märsta stn. - Märsta arbetsområde - Valsta.
Mä3: Ekilla - Märsta stn. - Arlanda.


Upplands-Väsby kommun: (Sid 9)

---
Förslag på nya busslinjer:
UV3: Brunnby / Vik - Apoteksskogen - E4 - Norrtull - Radiohuset
UV4: Runby backar - Smedby - Rotebro stn. - Häggvik - Hansta - Akalla (T-bana)
UV5: Brunnby / Vik - Fresta - Bollstanäs - Rotebro stn. - Tureberg - Kista arbetsområde - Kista (T-bana)


Sollentuna kommun: (Sid 10)

---
Förslag på nya busslinjer:
So1: Viby - Norrviken - Tureberg - E4 - Norrtull - Norra bantorget.
So2: Edsberg - Tureberg - Kista arbetsområde - Kista (T-bana)
So3: Vaxmora - Edsviken - Norrtull - Radiohuset
So4: Arninge - Täby - Sjöberg - Häggviksleden - Hansta - Akalla arb. omr. - Kista arb. omr. - Kista (T-bana)



* Ur "Kollektivtrafiksplan för Stockholms län - Regionsutredning nordost - Remissbehandling mars-83".

Förslag på nya busslinjer: ( Sid 8 )
0/R76: Ormsta / Rosengården - Danderyds sjh.
71: Djursholmstorg - Brommaplan.
72: Danderyds sjh. - Rissne.
74: Åkerbserga stn. - Upplands väsby stn.
75: Danderyds sjh - Karolinska.
80: Danderydsberg - Danderyds sjh.
627: Arninge - Kista.
Med vänliga hälsningar Alexander T (at1981) från Södra Kopparmora ute på Värmdö i Södra Uppland.

Wetjo

Citat från: at1981 skrivet 29 juli 2009, 08:36:23 AM
Hejsan!!

* Ur "Kollektivtrafiksplan för Stockholms län - Regionsutredning nordväst - Remissbehandling mars-82".

Förslag på nya busslinjer: (Sid 5)
1A: Träkvista - Ulvsunda - Karolinska.
3A: Backlura - Lunda - Kista.
4B: Backlura - Spånga - Karolinska.
5D6: Jakobsberg - Viksjö - Ulvsunda - Solna C - Norra Bantorget.
7B: Kista - Lunda - Vällingby.
11A: Alvik - Spånga - Vällingby. (En sammanslagning av nuvarande linjerna 112 & 115)
13A: Vällingby - Rinkeby - Norra Järvafältet.
18B: Brommaplan - Rissne - Norra Järvafältet.
19: Rissne - Ulriksdal - Bergshamra.
21A: Ulriksdal - Solna C - Karolinska sjukhuset.
21B: Ulriksdal - Norrtull - Radiohuset.
25: Viksjö - Barkarby - Kista.
27A: Bro - Ulvsunda - Solna C - Norra Bantorget.
28B: Brunna - Veddesta - Lunda.
30A: Kallhäll - Rotebro - Löwenströmska sjukhuset.
33: Jakobsberg - Backlura - Vällingby.
35: Jakobsberg - Backlura - Vällingby.

5D6: Jakobsberg - Viksjö - Ulvsunda - Solna C - Norra Bantorget. Linje 546
13A: Vällingby - Rinkeby - Norra Järvafältet.  Linje 514
25: Viksjö - Barkarby - Kista. Linje 519
27A: Bro - Ulvsunda - Solna C - Norra Bantorget. Linje 559
28B: Brunna - Veddesta - Lunda. Linje 554
30A: Kallhäll - Rotebro - Löwenströmska sjukhuset. Dåvarande linje542, nuvarande linje 530/560
33: Jakobsberg - Backlura - Vällingby. Dåvarande Linje 541 fick ny linjesträckning, via Backlura

Så här såg linjerna ut på 80-talet och början på 90-talet. Nu har verkligheten ändrat numrering och sträckning...


Peter Rost

18B: Brommaplan-Rissne-Norra Järva= Linje 173 Brommaplan-Akalla, i högtrafik, 1982-04-01, om jag inte missminner mig.

/Peter

Wetjo

Nu har jag tänkt lite till...  :-\

7B: Kista - Lunda - Vällingby Det här förslaget påminner lite om 517 (Kista - Spånga) + 517X (Spånga - Lunda). Kan det stämma?

Peter Rost

Citat från: Wetjo skrivet 30 juli 2009, 08:59:33 AM
Nu har jag tänkt lite till...  :-\

7B: Kista - Lunda - Vällingby Det här förslaget påminner lite om 517 (Kista - Spånga) + 517X (Spånga - Lunda). Kan det stämma?

Tveksamt, linje 517 Kista C-Spånga Station inrättades i samband med hösttabellens införande 1979 vill jag minnas. ;)

/Peter

Wetjo

Citat från: Peter Rost skrivet 29 juli 2009, 23:23:12 PM
18B: Brommaplan-Rissne-Norra Järva= Linje 173 Brommaplan-Akalla, i högtrafik, 1982-04-01, om jag inte missminner mig.
/Peter

Fanns inga 170-nummer i västerort på den tiden, vill jag minnas. Hette den inte 511 på 80-talet?

Peter Rost

#6
511:an Ersatte 173:an från och med hösttabellen 1985 och drogs genom Rissne, samma sträcka som dagens 155. 173 kördes av Brommahallen.

/Peter

Wetjo

Citat från: Peter Rost skrivet 30 juli 2009, 18:34:11 PM
511:an Ersatte 173:an från och med hösttabellen 1985 och drogs genom Rissne, samma sträcka som dagens 155. 173 kördes av Brommahallen. /Peter

Var det då Bromma och Råsta bytte linjer med varandra? 503 blev 119 osv...

Peter Rost

#8
Citat från: Wetjo skrivet 31 juli 2009, 08:14:07 AM
Var det då Bromma och Råsta bytte linjer med varandra? 503 blev 119 osv...

Jo det stämmer. 503 togs över av Bromma 1984 vill jag minnas. 503 blev 119 året därpå. Är inte helt säker på årtalen, men på ett ungefär. :-\

Max Widell har kanske mer koll på när och hur. ;)

/Peter

Max W

Citat från: Peter Rost skrivet 01 augusti 2009, 17:29:52 PM
Jo det stämmer. 503 togs över av Bromma 1984 vill jag minnas. 503 blev 119 året därpå. Är inte helt säker på årtalen, men på ett ungefär. :-\

Max Widell har kanske mer koll på när och hur. ;)

/Peter
Jag har tyvärr inte fullständig koll på alla datum gällande linjerna 503 och 119, men omvandlingen från linjenummer 503 till 119 började med att linje 503 ändrade sträckning hösten 1970 och då gick mellan Norra Bantorget och Hässelby Gårds T-station. 119 gick Hässelby Strand - Backlura även fortsättningsvis som tidigare.
1975-08-31 avkortades 503:an till att utgå från Solna Centrum i stället för från Norra Bantorget och ett par år senare sammanslogs linjerna 503 och 119 genom att linje 503 förlängdes från Hässelby gård via Hässelby Strand och därefter 119:s linjesträckning till Backlura.
I samband med tidtabellsbytet i augusti 1980 byttes linjenumret 503 till 119, vilket Backluraborna tacksamt tog emot, för 119 var liksom "deras linjenummer". För dem var 503 "Strandbadets och Berghamns busslinje".
Tidningen VÄSTERORT hade sin egna teori om varför linjen byte nummer. Det hade varit mycket problem med bråkiga ungdomar på 503:an mellan Åkermyntan och Backlura vintern 1979-80.
I september-oktober 1980 (efter nummerbytet) var det lungt och fint på busslinjen, så tidningen påstod att SL på ett genialt och oväntat sätt fått stopp på bråken genom att byte linjenummer.
Linjen fortsatte dock att utgå från Råsta trots linjenumret. Jag har ingen uppgift på exakt datum när Bromma "tog hem" sin linje 119, men jag tror helt och fullt att Peter minns rätt. Hade någon frågat mig detta specifikt om tidsrymden mellan nummerbytet och garagebytet hade jag gissat på 3-4 år.
Max

Omnilasse

Citat från: Max W skrivet 14 augusti 2009, 14:51:37 PM
I samband med tidtabellsbytet i augusti 1980 byttes linjenumret 503 till 119,
Linjen fortsatte dock att utgå från Råsta trots linjenumret. Jag har ingen uppgift på exakt datum när Bromma "tog hem" sin linje 119, men jag tror helt och fullt att Peter minns rätt. Hade någon frågat mig detta specifikt om tidsrymden mellan nummerbytet och garagebytet hade jag gissat på 3-4 år.
Max
Måste nog tyvärr komma med en liten rättelse (även om jag förstör en god berättelse). Peter har mer rätt här. Linjenumret till 119 ändrades i samband med den stora omläggningen då tunnelbanegrenen Huvudsta-Rissne öppnades den 19 augusti 1985. Någon marginell överlappning kan det förstås ha varit och bl.a. fortsatte Råsta köra förstärkningsvagnar på linjen även efter flytten. Jag tror - men här är jag osäker - att det kan stämma att Bromma tog över linjen något innan. Skulle själv tippa på att man gjorde det först till sommartidtabellen 1985. Förändringen måste ha inneburit att Brommadepån utökades rätt rejält, så det är rimligt att man tog det "etappvis" (man förlorade ju 115 mellan Spånga-Vällingby, men annars utökades ju även 118 (förlängdes till Sundbyberg - men förkortades ju sedan till Hallonbergen).

Omnilasse

Citat från: Peter Rost skrivet 30 juli 2009, 09:48:58 AM
Tveksamt, linje 517 Kista C-Spånga Station inrättades i samband med hösttabellens införande 1979 vill jag minnas. ;)
/Peter
Fast den ändrades att gå via Lunda industri, det skedde nog 1985 (då tillkom ju 514) och 517X ersatte även 117 på den sträckan. Lunda-Vällingby blev ju 513 som gick några år, infördes också i samband med omläggningen 1985, som ju senare blev nuvarande 157, fast nu inte längre utgående från Vällingby.

En rättelse till 33 eller 35 kan inte vara 541, då den ändringen infördes tidigare, har för mig att det var omkring 1980. En linje som tillkom ungefär vid denna tid var dock 543, mellan Jakobsberg-Skälby-Vällingby, den passerar väl "Backlura" beroende på vad man menar. Troligen var nog tanken att den först (eller någon av dem) skulle gå via "Ormbackaleden". Denna led blev ju dock aldrig av.   

Max W

Citat från: Omnilasse skrivet 15 augusti 2009, 20:25:57 PM
Måste nog tyvärr komma med en liten rättelse (även om jag förstör en god berättelse). Peter har mer rätt här. Linjenumret till 119 ändrades i samband med den stora omläggningen då tunnelbanegrenen Huvudsta-Rissne öppnades den 19 augusti 1985. Någon marginell överlappning kan det förstås ha varit och bl.a. fortsatte Råsta köra förstärkningsvagnar på linjen även efter flytten. Jag tror - men här är jag osäker - att det kan stämma att Bromma tog över linjen något innan. Skulle själv tippa på att man gjorde det först till sommartidtabellen 1985.
Citat från: Max W skrivet 14 augusti 2009, 14:51:37 PM
Jag har tyvärr inte fullständig koll på alla datum gällande linjerna 503 och 119, men omvandlingen från linjenummer 503 till 119 började med att linje 503 ändrade sträckning hösten 1970 och då gick mellan Norra Bantorget och Hässelby Gårds T-station. 119 gick Hässelby Strand - Backlura även fortsättningsvis som tidigare.
1975-08-31 avkortades 503:an till att utgå från Solna Centrum i stället för från Norra Bantorget och ett par år senare sammanslogs linjerna 503 och 119 genom att linje 503 förlängdes från Hässelby gård via Hässelby Strand och därefter 119:s linjesträckning till Backlura.
I samband med tidtabellsbytet i augusti 1980 byttes linjenumret 503 till 119.
Tidningen VÄSTERORT hade sin egna teori om varför linjen bytte nummer. Det hade varit mycket problem med bråkiga ungdomar på 503:an mellan Åkermyntan och Backlura.
I september-oktober 1980 (efter nummerbytet) var det lungt och fint på busslinjen, så tidningen påstod att SL på ett genialt och oväntat sätt fått stopp på bråken genom att byte linjenummer.
Linjen fortsatte dock att utgå från Råsta trots linjenumret. Jag har ingen uppgift på exakt datum när Bromma "tog hem" sin linje 119, men jag tror helt och fullt att Peter minns rätt. Hade någon frågat mig detta specifikt om tidsrymden mellan nummerbytet och garagebytet hade jag gissat på 3-4 år.
Max

Kul att vi kan korrigera och uppdatera varandras minnesbilder. Jag förväxlade två händelser vad gäller hösten 1980. Det var nog den hösten som linje 503 förlängdes till Backlura. Jag har tyvärr inte artikeln i Västerort  kvar, vilken kunde ha gett oss korrekta datumuppgifter.
Och då är det fullt möjligt att linjenumret 119 återkom 19 augusti 1985. Jag vill dock fortfarande minnas att linjen var kvar i Råsta minst ett år efter nummerbytet.
Våren 1990 var den dock med säkerhet stationerad i Bromma. Jag var då hållplatsadministratör i Råsta och en olycka inträffade vid hållplats Viadukten, då en vagn på linje 119 körde in i vagnen på linje 541. Föraren hade tänkt köra förbi, men fick för sent se att det var trafikanter som skulle byta till 119. En av dem var min far.

Omnilasse

Citat från: Max W skrivet 16 augusti 2009, 11:46:00 AM
Kul att vi kan korrigera och uppdatera varandras minnesbilder. Jag förväxlade två händelser vad gäller hösten 1980. Det var nog den hösten som linje 503 förlängdes till Backlura. Jag har tyvärr inte artikeln i Västerort  kvar, vilken kunde ha gett oss korrekta datumuppgifter.
Och då är det fullt möjligt att linjenumret 119 återkom 19 augusti 1985. Jag vill dock fortfarande minnas att linjen var kvar i Råsta minst ett år efter nummerbytet.
Det går ju förstås att kolla upp, men jag tror vi kan komma fram till en bra slutsats med att kombinera minnesbilder. Leif D visade ju en bild här från Hässelby gård med en Brommavagn skyltad 503, så den delen måste vara rätt (tyvärr är bilden bortplockad nu). Att det var från Hässelby gård (och en uppställd buss) tyder på att det var första tiden innan man hade byggt om "pauslokalen" i Hässelby strand och hade avlösningarna där. Men linjen fanns kvar i Råsta som jag skrev även efter att Bromma tagit över. Genom att man körde extrabussar på linjen. Det är därav min slutsats att Bromma fick linjen i och med sommartidtabellen. Tydligen hade man missat att räkna med att det behövdes förstärkning på morgonturerna från Backlura. Överhuvudtaget blev det lite kaosartat eftersom Råsta ju hade kört ett antal turer på linjen med ledbussar. Bromma hade ju inga sådana, men fick efter ett tag några stycken för att kunna klara av situationen.

Peter Rost

Intressanta minnes bilder, Max, och Omnilasse!

/Peter