Björns semester 2009 del 1

Startat av bjalle, 28 juli 2009, 21:32:37 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

bjalle

Semestern började 2/7 när vi körde till Mjölby där jag träffade Uffe D.
Sen bar de av mot Stockholm. 4/7 kl 17:00 var de avgång med Silja Serenade till Helsinki. Det är från den resan jag tänkte visa några bilder...Resten kommer efter hand redigeringen hinns med..Ont om tid just nu.

Här inne intog sällskapet på 11 personer kvällens middag.

Ute på soldäck

Shoppinggatan ombord

Ett par skärgådsbilder på väg ut ur Stockholm mot Mariehamn

Vi närmar oss den Åländska huvudstaden

Mer bilder här http://www.bussbjornen.se/Ovriga%20bilder/Semester%202009/2009-07-04%20Silja%20Serenade/buss.html

Resten av resan som består av Koupio, Haparanda, Kilpisjärvi, Narvik samt Kiruna kommer...

Autotransit

Kul med lite reseskildringar, ser gärna mer  ;)

/Stellan

jane

Jättefina bilder!
Alla vill vi uppleva detta, tror jag!

sukkeri

När fick Åland en huvudstad??? ???

Staffan Sävenfjord

Citat från: sukkeri skrivet 30 juli 2009, 21:34:00 PM
När fick Åland en huvudstad??? ???

Jag kan inte hitta något om det i något av inläggen men faktum är att Mariehamn ofta omnämns som Ålands huvudstad eftersom Åland är en autonom (självbestämmande) del av republiken Finland.

sukkeri

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 30 juli 2009, 21:48:19 PM
Jag kan inte hitta något om det i något av inläggen men faktum är att Mariehamn ofta omnämns som Ålands huvudstad eftersom Åland är en autonom (självbestämmande) del av republiken Finland.

Åland har självstyre och inte självbestämmande. Självstyrelselagen är den lag som reglerar maktfördelningen mellan staten och landskapsmyndigheterna. Självstyrelselagen antas och ändras av Finlands riksdag i grundlagsenlig ordning, och dessutom krävs Ålands lagtings samtycke. Lagen har således en mycket stark ställning i den finländska konstitutionen och maktdelningen mellan Åland och riket kan inte rubbas utan att båda parter är överens.

Självstyrelselagen har varit föremål för två omfattande omarbetningar och däremellan har flera mindre ändringar gjorts. Den nu gällande självstyrelselagen är den tredje i ordningen och trädde i kraft den 1 januari 1993. De föregående lagarna var från år 1920 och år 1951.   

Med andra ord har Åland ingen egen huvudstad!

Staffan Sävenfjord

Citat från: sukkeri skrivet 30 juli 2009, 22:28:03 PM
Åland har självstyre och inte självbestämmande. Självstyrelselagen är den lag som reglerar maktfördelningen mellan staten och landskapsmyndigheterna. Självstyrelselagen antas och ändras av Finlands riksdag i grundlagsenlig ordning, och dessutom krävs Ålands lagtings samtycke. Lagen har således en mycket stark ställning i den finländska konstitutionen och maktdelningen mellan Åland och riket kan inte rubbas utan att båda parter är överens.

Självstyrelselagen har varit föremål för två omfattande omarbetningar och däremellan har flera mindre ändringar gjorts. Den nu gällande självstyrelselagen är den tredje i ordningen och trädde i kraft den 1 januari 1993. De föregående lagarna var från år 1920 och år 1951.   

Med andra ord har Åland ingen egen huvudstad!

Visst, slant med tangenterna där och skrev självbestämmande när jag menade självstyrande. Men även om Mariehamn formellt inte är huvudstad betraktar många den som en sådan just på grund av Ålands autonomi.