Huvudmeny

Gulligt

Startat av Jonas Strömblad, 28 juli 2009, 15:51:21 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jonas Strömblad

Trevligt namn på en by  :)
Jag vill minnas att det tidigare bara stod Gullunge på skylten, men att den ideligen stals och att man därför ändrade till Gullunge by för att den inte skulle vara lika attraktiv.
För övrigt var tjänsten jag körde oxå ganska trevlig. 625 Danderyd-Söderhall, 655 Söderhall-Norrtälje och 621 Norrtälje-Åkersberga
/J

Matte

Citat från: Jonas Strömblad skrivet 28 juli 2009, 15:51:21 PM

Jag vill minnas att det tidigare bara stod Gullunge på skylten, men att den ideligen stals och att man därför ändrade till Gullunge by för att den inte skulle vara lika attraktiv.
För övrigt var tjänsten jag körde oxå ganska trevlig. 625 Danderyd-Söderhall, 655 Söderhall-Norrtälje och 621 Norrtälje-Åkersberga
/J

ÅÅÅÅÅ Trevligt att se en gamal bekant. Det va en av mina favoriter när den fanns i Södertörn. Fast 4282 va snäppet värre och trevligare vagn att köra. Saknar dom gamla 42 vagnarna som fanns i Södertörn. Otroligt pigga i maskinerna men dock lite jobbiga på lägra varv i typ uppförsbackar när dom ständigt växlade upp och ner. Jag höll tillräckligt på gasen för att dom skulle ligga på lägra växeln istället.

Staffan Sävenfjord

/J

Jag har också hört den historien. Gullungebyn finns för övrigt i Dalsland i närheten av Dals Långed.
Vägskyltar som stjäls för sin roliga text är inte helt ovanligt. Mellan Ulricehamn och Vårgårda finns en avtagsväg till en by som heter Grovare. Den ligger 6 km från vägen och på vägskylten stod således "Grovare 6". Skylten stals massor med gånger innan någon på Vägverket kom på att ändra till "Grovare 5".

Ersa

Trevligt namn på en by  :)

Stämmer bra. Det går för övrigt alldeles utmärkt att vända med 13-meters 2-axlig Säfflebuss på olika ställen inne i själva byns "centrum" efter att skolbarnen släppts av.

Inte många meter på tråkiga E18 där inte! :D

Jonas Strömblad

Citat från: Verspieder skrivet 28 juli 2009, 16:19:57 PM
Inte många meter på tråkiga E18 där inte! :D

Nä, lagom många meter skulle jag vilja säga!  ;D
/J

Ersa

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 28 juli 2009, 16:13:01 PM
Vägskyltar som stjäls för sin roliga text är inte helt ovanligt. Mellan Ulricehamn och Vårgårda finns en avtagsväg till en by som heter Grovare. Den ligger 6 km från vägen och på vägskylten stod således "Grovare 6". Skylten stals massor med gånger innan någon på Vägverket kom på att ändra till "Grovare 5".

Här är en lite mer ovanlig skyltstöldhistoria, denna gången från norra änden av landet:
http://www.sr.se/vasterbotten/nyheter/artikel.asp?artikel=1841371

Niklas Bygdestam

Åtminstone tidigare var det attraktivt att stjäla ortsnamnskyltarna för Knutby. Det var alldeles när skandalen där var aktuell med pingstpastorn och Kristi Brud
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Stinsen

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 28 juli 2009, 23:35:27 PM
Åtminstone tidigare var det attraktivt att stjäla ortsnamnskyltarna för Knutby. Det var alldeles när skandalen där var aktuell med pingstpastorn och Kristi Brud

Ja, det lär ha stulits skyltar i Knutby redan någon dag efter att ny har satts upp. Nu har visst vägverket löst det genom att lägga till två prickar ovan för bokstaven u så det blir som på tyska alltså ü och efter det verkar skyltarna inte stjälas.

På Hultsfredsfestivalen så tog väl vakterna en filur som gick omkring med en "Knutby"-vägskylt som stack upp ur ryggsäcken...

/P.

RoTe

Citat från: Stinsen skrivet 08 augusti 2009, 02:17:20 AM
Nu har visst vägverket löst det genom att lägga till två prickar ovan för bokstaven u så det blir som på tyska alltså ü och efter det verkar skyltarna inte stjälas.

/P.

Nej du, glöm det! Det är INTE vägverket som sätter prickar över alla U! Hur kan du tro det??

Ersa

Förslag på ny tråd: Bilder på svenska vägskyltar med ü.