Ljudisolering av motorrum

Startat av Calle, 27 juli 2009, 17:31:59 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Calle

Tänkte starta en ny tråd, då jag är nyfiken på hur detta funkar både i vardagens trafik, och praktiskt på verkstäderna. Alla inlägg är välkomna! Först så vill bara kort referera till tråden och mitt inlägg http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=26354.msg191418#msg191418

Har förstått att alla nya bussar levereras med inkapslade och väl isolerade motorrum. Ordet "plåtar" har jag hört många gånger, och undrar nu om det kallas "motorplåtar" eller om man använder andra begrepp? Är syftet att bara minska bullret, eller också att skydda motorn? Hur fungerar det med kylning i ett välisolerat motorrum?

Består isoleringen av luckorna, eller plåtar under motorrummet, och är det myt eller sanning att dessa lätt trillar av? Ibland kan man skymta halvlösa hållare under motorrummet, liknande en "klämma" och också bara en plåt på höger sida. Förklara gärna!

Matte

Citat från: Calle skrivet 27 juli 2009, 17:31:59 PM
Tänkte starta en ny tråd, då jag är nyfiken på hur detta funkar både i vardagens trafik, och praktiskt på verkstäderna. Alla inlägg är välkomna! Först så vill bara kort referera till tråden och mitt inlägg http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=26354.msg191418#msg191418

Har förstått att alla nya bussar levereras med inkapslade och väl isolerade motorrum. Ordet "plåtar" har jag hört många gånger, och undrar nu om det kallas "motorplåtar" eller om man använder andra begrepp? Är syftet att bara minska bullret, eller också att skydda motorn? Hur fungerar det med kylning i ett välisolerat motorrum?

Består isoleringen av luckorna, eller plåtar under motorrummet, och är det myt eller sanning att dessa lätt trillar av? Ibland kan man skymta halvlösa hållare under motorrummet, liknande en "klämma" och också bara en plåt på höger sida. Förklara gärna!

Jodå det finns plåtar som ramlar av vid körning ibland. Jag hade en Scania CN113CLL MaxCi som heter 7105 som jag körde en riktig snöstorms morgon. Då tog snön som låg på vägen som va totalt oplogad tag i plåtarna som liggen under motorn på den vagnen. Och alla hängde iof kvar så från Ormsta Vägskäl ut till Årsta Slott och tillbaks till Västerhaninge Stn agerade jag snöpölog med dom motor rums plåtarna som hängde bakom vagnen. Det gillade nog Vägverket Produktion efter som dom inte hinnit ploga alla vägar ;D
Jo dom kan mycket väl trilla av underkörning. Och det är inte helt ovanligt att det åker runt vagnar utan sådana motor rums plåtar.

Annars är det inte så farligt med motorkylningen då det sköts av kylfläktar till Intercooler och kylare. Och dom är säkert till för att båda skydda motorn och även minska bullret. På vintern kan det mycket lätt fyllas med snö och smältvatten i motor rummet.

UglyJazz

Ett av de främsta skälen till att man kapslar in motor och växellåda så noga idag är att man från myndighetshåll prioriterar låg bullernivå som ju anses störande idag. Man har fått för sig att människor mår illa av ljud, men man vill inte uppmana dem att flytta ut på landet...

När du kommer upp i nittio knyck är den största delkomponenten i totalbullret den som kommer från däcken, men detta har man inga synpunkter på.
Ett grovmönstrat drivdäck genererar mycket mer buller än en motor eller ett styr- eller rulldäck.
Gold Wing 1800 på fritiden, annars kört yrkesmässigt i 23 år nu...

Simon Bertilsson

Citat från: UglyJazz skrivet 28 juli 2009, 22:57:05 PM
När du kommer upp i nittio knyck är den största delkomponenten i totalbullret den som kommer från däcken, men detta har man inga synpunkter på.
Ett grovmönstrat drivdäck genererar mycket mer buller än en motor eller ett styr- eller rulldäck.

Jo, absolut. Men i farter på runt 50 kmh med många acc/retardationer i tätortsbebygda områden, så gör ju en bra motorrumsisolering stor skillnad. :)

Calle

Jag får tacka för informationen, alltid kul med respons på inlägg. Är dessa plåtar tjocka, eller hur funkar dess montering etc?  ???

Matte

Citat från: Calle skrivet 29 juli 2009, 02:58:44 AM
Jag får tacka för informationen, alltid kul med respons på inlägg. Är dessa plåtar tjocka, eller hur funkar dess montering etc?  ???

Nja dom e nog inte så tjocka. Domkan nog va 3-4mm tjocka. Men det är klart flyger som av i 70km/h på en bil bakom kan dom orsaka mycket skador. Men det är vanlig lättmetall dom jag sett.

Blue

På Setra och Mercedes är det glasfiber kåpor som kapslar in motorn, den främre är bultad fast och den bakre (som man oftare tar ner) sitter i skenor och låses med D-zus skruvar.

När bussen blir några år och det har samlat sig en massa grus så kan kåpan böja sig och hoppa ur skenorna, då blir man en kåpa fattigare.
Jag är directional controller, jag sitter ju längst fram och styr... ;)

groenis

Det enda i motorums isolering jag har sett på MAN vagnar är skydd under maskinen
däremot finns det tydligen någon typ av isolering i sidorna runt motor
däckljud är det enda som man tydligen inte kan isolera bort på tyngre fordon på personbilar går det
hoppas att asfalt testet vid Botkyrka/E4 blir permanentat över hela Sverige

/Lennart

Calle

Citat från: groenis skrivet 30 juli 2009, 12:14:43 PM
Det enda i motorums isolering jag har sett på MAN vagnar är skydd under maskinen
däremot finns det tydligen någon typ av isolering i sidorna runt motor
däckljud är det enda som man tydligen inte kan isolera bort på tyngre fordon på personbilar går det
hoppas att asfalt testet vid Botkyrka/E4 blir permanentat över hela Sverige

/Lennart

GS MAN-bussar har plåtar eller kalla det "luckor" under motorrummet, dock med stora undantag. Åker du till Angered där det finns gott om MAN-ledbussar, så kan du se hur plåtar både saknas och där "klämman" som ska hålla fast dessa hänger löst och saknar plåt. Vad gäller nästa generation MAN, bl.a. GS 592-598, så hörs det väldigt tydligt när denna varit inne på service, då man bl.a. utfört "ljuddämpning".

Dock, så saknar samtliga Den Oudsten någon typ av ljudisolering under motorrummet, och varför; ja det har jag aldrig fått veta...  ???