Huvudmeny

Buss i Väst-nummer

Startat av Johan B, 27 juli 2009, 12:40:55 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Johan B

Det har ju diskuterats fram och tillbaka ang. Buss i Västs nummer kontra delägarföretagens egna inv.nr på bussarna. Ofta är ju dessa de samma. Tänkte vi skulle kunna försöka skapa en tråd vilka Buss i väst-nr som delägarföretagen har. Kan tyvärr bara bidra med dessa ur minnet.

11xx: Strömstad Tanum Buss (ej längre delägare men ligger såvitt jag vet kvar i nummerserien) och Söne buss Göteborg
14xx: Leja Touring
21xx: Lysekils Busstrafik
71xx: Bk Buss

Måns Johannesson

En gammal lista jag har saxat från Bussnack. Mycket torde vara inaktuellt men kanske av intresse ändå.

00,01   Uddevalla Omnibustrafik   
02   Marstrand-Hermansby Buss   
06   Larssons Busstrafik (har bara sett 41-52 med BiV-märkning)   
07   Vänersborgs Linjetrafik (har ej sett någon BiV-märkt VL-buss)   
10   Jörlanda Taxi & Buss, Vårgårdabuss, Strömstad-Tanums f d Hamburgsundsbussar   
11   Strömstad-Tanum Buss (har inte sett någon med BiV-nr)   
12   Landvetter Buss, Evalds Buss, G-M Minibuss   
13   Olofssons Buss   
14   Leja-Touring, Claessons Turisttrafik, Halmberg   
15   Kjellgrens Buss (Tranemo), Gustafssons Buss, Horredstrafiken (ingen av dessa är uppmärkta, de har ÄLAB-radionumret istället)   
21   Lysekils Taxi & Buss samt Bullarens Buss   

Patrik Henriksson

Med tanke på att initiativet var mitt för en sådär tio år sedan så får jag väl bidra (utan att kika i dispositionen, så med reservation för något mindre fel):

1-209 Uddevalla Omnibus*
211-259 VL (primärt Skene, Härryda)
300-399 Uddevalla Omnibus*
700-799 VL (primärt 4-stad)
1030-1099 Vårgårdabuss
1100-1119 Strömstad-Tanum
1120-1199 Söne
1270-1279 GM Minibuss
1400-1439 Leja
1440-1449 Halmberg
1500-1529 Kjellgrens
1570-1589 Horredtrafiken
2100-2129 Bullaren
2130-2199 Lysekil

*UO använder sina nummer rakt av utan "förvanskning" då stadsbussarna går under eget avtal och inte har med BIV att göra. För att inte kollidera med VL gjorde man ett hopp från 211-300.

Jag kom tillbaka från semestern idag, och montör meddelade att man installerat utrustning i en 2120 åt Lysekil. Tänkte beställa radiomodem till den imorgon, men nu inser jag att det blir överlappning i nummerserien. Förvisso är det bara 2111, 2125 och 2126 som faktiskt är allokerade åt Bullaren, så det är kanske inget faktiskt problem, men vän av ordning tycker inte om sådana tilltag...

virtual1

Citat från: Patrik Henriksson skrivet 27 juli 2009, 20:15:15 PM
Med tanke på att initiativet var mitt för en sådär tio år sedan så får jag väl bidra (utan att kika i dispositionen, så med reservation för något mindre fel):

1-209 Uddevalla Omnibus*
211-259 VL (primärt Skene, Härryda)
300-399 Uddevalla Omnibus*
700-799 VL (primärt 4-stad)
1030-1099 Vårgårdabuss
1100-1119 Strömstad-Tanum
1120-1199 Söne
1270-1279 GM Minibuss
1400-1439 Leja
1440-1449 Halmberg
1500-1529 Kjellgrens
1570-1589 Horredtrafiken
2100-2129 Bullaren
2130-2199 Lysekil

*UO använder sina nummer rakt av utan "förvanskning" då stadsbussarna går under eget avtal och inte har med BIV att göra. För att inte kollidera med VL gjorde man ett hopp från 211-300.

Jag kom tillbaka från semestern idag, och montör meddelade att man installerat utrustning i en 2120 åt Lysekil. Tänkte beställa radiomodem till den imorgon, men nu inser jag att det blir överlappning i nummerserien. Förvisso är det bara 2111, 2125 och 2126 som faktiskt är allokerade åt Bullaren, så det är kanske inget faktiskt problem, men vän av ordning tycker inte om sådana tilltag...

Kul att få en sån här lista! - men hur kommer det sig att BK Buss hoppat hela vägen upp till 71XX???

Staffan Sävenfjord

Citat från: virtual1 skrivet 27 juli 2009, 21:11:47 PM
Kul att få en sån här lista! - men hur kommer det sig att BK Buss hoppat hela vägen upp till 71XX???

BK Buss är inte delägare i Buss i Väst och rimligen har de heller inga Buss i Väst-nummer på sina bussar. Så 71xx-serien är sannolikt deras egen och möjligen har de tyckt att den passar bra in efter Arrivas nummerserie. Däremot kör BK Buss i Skåne på uppdrag för Buss i Väst.

Bussmicke

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 27 juli 2009, 21:16:16 PM
BK Buss är inte delägare i Buss i Väst och rimligen har de heller inga Buss i Väst-nummer på sina bussar. Så 71xx-serien är sannolikt deras egen och möjligen har de tyckt att den passar bra in efter Arrivas nummerserie. Däremot kör BK Buss i Skåne på uppdrag för Buss i Väst.

Så därför har mandess radionmmer, annars har BK icke inv. nr,.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Bussmicke skrivet 27 juli 2009, 23:10:10 PM
Så därför har mandess radionmmer, annars har BK icke inv. nr,.

Nu förstår jag inte riktigt. Radionumren är väl Skånetrafikens, inte Buss i Västs.

Johan B

Det här gick ju förvånansvärt smidigt och smärtfritt ;). Då ska man bara komma ihåg att skriva ut och spara på lämpligt ställe så att man inte behöver ställa samma fråga igen om två tre år ;). Tack alla för engagemang.

S Svensson

Egentligen handlade det om BiV bussar med Mobitec. Men det finns ju bussar i bl a Va Götaland som har en annan typ av radio/telefon. Jönköping,Kronoberg och fd Älvsborg och Skaraborgs län har denna. Det finns alltså ett antal bussar som har båda radiosystemen. Kännetecknande för radiosystemen är att det nästan inte användes alls mer än att begära plats hos Nils Ericsonterminalen. Tidigare kunde det höras centrala anrop om var bussar var i Tolkabro och på andra ställen.
Varje företag hade alltså nr 33xxx för Borås och Swebus. En tid tillhörde Alingsås Borås varför de också hade samma nr. Radionr 33010 har fö enbart funnits några månader för bussen fd nr 2789(GDG nr).
39xxx var ett annat företag som gick upp i Swebus,Gunnarssons Buss AB.Just nu så kanske jag blandar ihop det hela,men vill minnas att Skaraborg och Vänersborg inkl Dalsland hade 36xxx på Swebus. Kronoberg hade annat nr. Annars är mest kända fortfarande BL 25xxx, Södra Älvsborg,BiV,45xxx och norra Älvsborg 50xxx. Lägg här märke till att VL numera disponerar 55001-55049,men det märks att Utters en gång låg på 55020 och Erikstads på 55030. 55051-53 är Ferdinandsson.
Sedan finns det beteckning där det är dubbla radion. Uddevalla Omnibus har bussar som kör på norra älvsborg. De grå carrus regina och dalslandsbussarna har dubbla nr. Men de märkte ofta sina bussar även med nr 942 när man menade 142.
Swebus i Göteborg,liksom LB Partille kunde ha olika radionr och inv nr. Jag kommer inte ihåg om det var Swe 3503,ev 3502 som hade dubbla nr. Hos LB hade ledbussarna och några B10R-201 och uppåt dubbla nr.
Sedan skall kunskap om radionr inte missbrukas. Det jag skriver är enbart till som kännedom.

Jonas Gustafsson

Citat från: S Svensson skrivet 29 juli 2009, 21:59:27 PM
Just nu så kanske jag blandar ihop det hela,men vill minnas att Skaraborg och Vänersborg inkl Dalsland hade 36xxx på Swebus.

Skövde och Lidköping m underdepåer: 76xxx
Vänersborg m underdepåer: 40xxx

//Jonas G
Gymnasielärare av årgång -71 som gillat bussar sedan barnsben men också har flera andra intressen, t. ex. att spela & sjunga.

Jonas Gustafsson

Citat från: Patrik Henriksson skrivet 27 juli 2009, 20:15:15 PM
Förvisso är det bara 2111, 2125 och 2126 som faktiskt är allokerade åt Bullaren, så det är kanske inget faktiskt problem, men vän av ordning tycker inte om sådana tilltag...

Men har inte Bullarens Busstrafik åtminstone 4 Västtrafikmålade bussar? (SSA823, SSA826, WYR060, BHW743)

Skulle f.ö. vara roligt att veta vilken buss som är vilken hos de företag som inte har för vana att märka upp det (Strömstad-Tanum, Bullaren, Horredstrafiken m. fl.)

//Jonas G
Gymnasielärare av årgång -71 som gillat bussar sedan barnsben men också har flera andra intressen, t. ex. att spela & sjunga.

S Svensson

Kaxen

BiV lägger sig inte i vad företagen har för inventarienummer på bussarna, har iaf inte hört ett ord om något sådant. Bussarna ägs ju av delägarföretagen var för sig.

S Svensson

Citat från: Kaxen skrivet 30 juli 2009, 22:46:46 PM
BiV lägger sig inte i vad företagen har för inventarienummer på bussarna, har iaf inte hört ett ord om något sådant. Bussarna ägs ju av delägarföretagen var för sig.

Jag vet inte vad Patrik Henriksson svara på detta. Sedan kan man diskutera om det är radionr eller inv nr det handlar om. Men på något sätt måste väl det gå identifiera vilka bussar som användes på en linje. Jag har ju ett förflutet genom att jag skrivit uppsats om bussar. Vid kontakter med olika länsstyrelser vet jag att det är viktigt att en buss går att identifiera. Visserligen finns det regnr men det blir genast lite krångligare.
Sedan så är det olika för olika företag. Går vi in på BiV företag så har vissa numera ganska klar märkning. Uddevalla Omnibus AB har t ex identifikationsnummer synlig. Detta företags vd är styrelseordförande i Buss i Väst AB.
Men jag vet inte om Patrik Henriksson har ändrat sig. Det var väl Du som tog fram identifikationsnummren.
Samtidigt så lägger jag märke till att polis-,ambulans- och brandbilar har en tydlig märkning..Denna ändras då funktionen ändras och även då radionr ändras.

Kaxen

Citat från: S Svensson skrivet 31 juli 2009, 21:57:50 PM
Jag vet inte vad Patrik Henriksson svara på detta. Sedan kan man diskutera om det är radionr eller inv nr det handlar om. Men på något sätt måste väl det gå identifiera vilka bussar som användes på en linje. Jag har ju ett förflutet genom att jag skrivit uppsats om bussar. Vid kontakter med olika länsstyrelser vet jag att det är viktigt att en buss går att identifiera. Visserligen finns det regnr men det blir genast lite krångligare.
Sedan så är det olika för olika företag. Går vi in på BiV företag så har vissa numera ganska klar märkning. Uddevalla Omnibus AB har t ex identifikationsnummer synlig. Detta företags vd är styrelseordförande i Buss i Väst AB.
Men jag vet inte om Patrik Henriksson har ändrat sig. Det var väl Du som tog fram identifikationsnummren.
Samtidigt så lägger jag märke till att polis-,ambulans- och brandbilar har en tydlig märkning..Denna ändras då funktionen ändras och även då radionr ändras.

På bussarna i Kalmar län har vi inga radionummer, bara inventarienummer, och för Lysekils Bussar fanns det inga särskilda direktiv på hur de skulle vara. Körde bara på 21xx eftersom företaget redan hade det tidigare. Länstrafiken hittar bussarna via inloggningen i pc:n.