Ett par timmar i Alingsås i går

Startat av Staffan Sävenfjord, 25 juli 2009, 15:48:25 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Staffan Sävenfjord

Jag tillbringade ett par timmar i Alingsås i går och följande Vårgårdabuss fastnade på minneskortet:

Bussmicke

Bra utdelning för att vara sommar, när emellan var du där?
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Bussmicke skrivet 25 juli 2009, 16:11:19 PM
Bra utdelning för att vara sommar, när emellan var du där?

Ankomst 14.47.27 och avgång 18.03.56.
Det mesta är koncentrerat till klockslagen 00 och 30, så man hinner en snabbfika på Ljungblads konditori om man går snabbt (tar cirka 8 minuter fram och åter). Men missa inte deras bakverk, de bästa i Alingsås som enligt Evert Taube har bästa brödet efter San Remo.
Utöver dessa fastnade en handfull andra bussar (fyra Söne och en Borås Lokaltrafik) på minneskortet. Bilder kommer senare.

Bussmicke

Vilken gata ligger kondiset på?

Fotade du inte på stan vid torget`?
//Bussmicke.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Bernt Talbrant

Citat från: Bussmicke skrivet 25 juli 2009, 16:30:27 PM

Det har adressen Lilla torget 3, i stort sett rakt ner mot centrum från stationen. Instämmer f ö i rekommendationen.  :D

Staffan Sävenfjord

Citat från: Bussmicke skrivet 25 juli 2009, 16:30:27 PM

Nej, där var jag på kondis skrev jag ju.  ;)
Det går inte så många bussar förbi torget (eller torgen: Stora och Lilla) längre varför det är bättre att stå vid Terminalen, alltså intill järnvägsstationen. Under mellantiden kan man få en och annan tågbild också.

Bussmicke

Du skrev inte var du hade gått mer än fikets namn ;);)
Blir lite enahanda att bara stå på ett ställe, för några år sedan (GS-tiden) när jag besökte stan gick det rätt många bussar förbi Stora torget.
Lite roligare att fota på fler ställen tycker jag.
Vilka bussar kör förbi idag, var kör de andra om de inte kör via torgen?
//Bussmicke.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Bussmicke skrivet 25 juli 2009, 17:26:02 PM
Du skrev inte var du hade gått mer än fikets namn ;);)
Blir lite enahanda att bara stå på ett ställe, för några år sedan (GS-tiden) när jag besökte stan gick det rätt många bussar förbi Stora torget.
Lite roligare att fota på fler ställen tycker jag.
Vilka bussar kör förbi idag, var kör de andra om de inte kör via torgen?

De kör den väg som går parallellt med järnvägen. Antagligen därför att Alingsås centrum inte precis är byggt för större bussar än de små Vestarna som syns på bild.
Nu valde jag att fotografera från samma plats därför att jag kände för det. Men det går ju också att stå vid infarten till Terminalen och fotografera bussarna om man inte vill gå för långt.

Bernt Talbrant

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 25 juli 2009, 16:41:56 PM
Nej, där var jag på kondis skrev jag ju.  ;)
Det går inte så många bussar förbi torget (eller torgen: Stora och Lilla) längre varför det är bättre att stå vid Terminalen, alltså intill järnvägsstationen. Under mellantiden kan man få en och annan tågbild också.

Jag tror det finns en forumit som gärna ser att du visar bilden på tåg 146 någonstans - han tjänstgjorde nämligen på detta och såg att du tog bild på det.  :)

Staffan Sävenfjord

Citat från: Bernt Talbrant skrivet 25 juli 2009, 18:33:59 PM
Jag tror det finns en forumit som gärna ser att du visar bilden på tåg 146 någonstans - han tjänstgjorde nämligen på detta och såg att du tog bild på det.  :)

Den finns nu på Ordet är fritt http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=26534.0
Ser att det vinkas till mig från förarhytten men tyvärr blev inte bilden tillräckligt skarp för att möjliggöra en identifikation.

Mange_buss

Såg en vest mellan sollebrunn och alingsås förra veckan.
Dock kommer jag ej ihåg vilken det var...

yngrot

Vårgårda buss har växt rätt ordentligt på senare år.. hur många fordon har de ??
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Staffan Sävenfjord

Citat från: yngrot skrivet 25 juli 2009, 21:53:54 PM
Vårgårda buss har växt rätt ordentligt på senare år.. hur många fordon har de ??

Enligt hemsidan har de 52 bussar. Jag vet inte om man då också räknar med Hagelqvist eller om det fortfarande anses som ett dotterbolag.
Det är i alla fall inte dåligt för ett bussbolag som för 20 år sedan hade högst fem bussar.