Huvudmeny

Tågersättning [Bild]

Startat av Bernt Talbrant, 23 juli 2009, 22:20:33 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bernt Talbrant

På torsdagen var två tågpar mellan Nässjö och Eksjö inställda p g a orienteringstävlingen O-ringen i Eksjö. Tydligen var dagens bana lagd så att man sprang över järnvägen. Nedan ersättningsbussarna för tåg 18571.

Taxi Nyberg WDF163 (direktbuss till Eksjö) och XBL623 (via Brinellskolan och Ormaryd) vid järnvägsstationen i Nässjö.

RoTe

Ställa in kollektivtrafik pga fjanteri i skogen?!?! Maken till dumhet!

Simon Bertilsson

Citat från: RoTe skrivet 23 juli 2009, 22:34:18 PM

Nog för att orientering säkert kan vara en trevlig sport, eller nåja.. Jag respekterar dem som orkar hålla på med det i alla fall (8)), men jag håller med om att det känns vansinnigt att prioritera orienteringen före tågtrafiken. Hur tänkte man där egentligen?
...fast det är klart. Bernt fick kanske ledigt, vilket gav honom möjligheten att plåta bussen som gav honom ledigt. Alltid något! ;)

Jonas Strömblad

Citat från: RoTe skrivet 23 juli 2009, 22:34:18 PM

Jag är benägen att hålla med!
Kanske vore en ide att placera ut vakter med lagom avstånd i skogen för att stoppa orienterarna när tåg är på väg.
/J

michael k

det blir inte så stor skilnad hälften av landets tågtrafik värkar ju gå med buss för nuvarande

Simon Bertilsson

Citat från: Jonas Strömblad skrivet 23 juli 2009, 22:41:47 PM
Jag är benägen att hålla med!
Kanske vore en ide att placera ut vakter med lagom avstånd i skogen för att stoppa orienterarna när tåg är på väg.
/J

Precis min tanke till en första början. Sen slog det mig att orientering ju funkar på det viset att man tävlar på tid. Om man då ska stanna för att vänta, så kommer ju de andra ikapp och då faller hela tävlingsmomentet.

Jonas Strömblad

Citat från: Simon Bertilsson skrivet 23 juli 2009, 22:43:04 PM
Precis min tanke till en första början. Sen slog det mig att orientering ju funkar på det viset att man tävlar på tid. Om man då ska stanna för att vänta, så kommer ju de andra ikapp och då faller hela tävlingsmomentet.

Då får väl vakterna uppehålla dem som kommit ikapp lika länge som de som låg först fick vänta  ;D
/J

bjalle

Citat från: Simon Bertilsson skrivet 23 juli 2009, 22:40:48 PM
Nog för att orientering säkert kan vara en trevlig sport, eller nåja.. Jag respekterar dem som orkar hålla på med det i alla fall (8)), men jag håller med om att det känns vansinnigt att prioritera orienteringen före tågtrafiken. Hur tänkte man där egentligen?
...fast det är klart. Bernt fick kanske ledigt, vilket gav honom möjligheten att plåta bussen som gav honom ledigt. Alltid något! ;)

Orienternig är en mycke trevlig sport och jag grämer mig på att missa O-ringen iår

IngemarJ

Hej!

Av samma skäl, tävlingsmomentet är ju Göta Älv avlyst farvatten en dag om året pga. Göteborgsvarvet.

Hälsar

Ingemar

Dson

Citat från: Simon Bertilsson skrivet 23 juli 2009, 22:43:04 PM
Normalt vid sådana tillfällen brukar man kunna "stämpla ur" tillfälligt om man måste vänta, dvs så att tiden man står stilla inte räknas. Fast O-ringen är en väldigt stor tävling - den största i OrienteringsSverige och en av de större i Europa/Världen och med tanke på hur enormt många tåg det (inte) går på den banan, antar jag att det var billigare att ersätta tågen med buss än att lägga om orienteringsbanorna  :)

Orientering går inte ut på att vara först, utan att ha stämplat samtliga kontroller i rätt ordning på kortast tid, därför gör det inte så väldigt mycket om någon bakomvarande kommer ikapp, annat än att de kanske får lite hjälp av den framförvarande...

//Daniel - uppvuxen i en orienteringsfamilj och har själv orienterat...