Haveri på Busslink 6614!

Startat av KRNI, 23 juli 2009, 20:48:06 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ersa

Citat från: Bussmicke skrivet 23 juli 2009, 21:28:58 PM
Enkelt, man går fram och frågar... ;)

I Sverige? Nej nej, här sitter man kvar på sin stol och antar att ansvariga kan läsa ens tankar! ::)
Står det dessutom tom buss med tända varningsblinkers och skyltad "Ur funktion" på t.ex Danderyds sjh ställer man gärna sig och bildar kö vid den stängda framdörren. (Nej, jag hade dessvärre ingen kamera med mig när jag såg detta 2003)

Nico

Citat från: KRNI skrivet 23 juli 2009, 21:37:32 PM... han gled fram och parkerade några meter framför hållplatsen.

Alltså, med andra ord så togs alltså vagnen ur trafik? Troligen berodde detta på att något visst fel hade uppstått som medförde att vagnen togs ur trafik på plats alternativt att han där skulle invänta jourmekaniker. Finns ju en del fel mm. som inte gör så stort väsen av sig, men som ändå kan medföra olägenheter av denna typ, t.ex. då att motorn är på G att börja koka och liknande.

Citat från: rattvrickaren skrivet 23 juli 2009, 23:20:24 PMFöraren kanske var hes..halshaveri..
Eller kanske var blyg och mikrofonskräck?
Hur viktigt är detta??

Vad gäller högtalaranläggningens vara eller icke vara så är det i sig en sekundär fråga. Enligt min regelbok bör dock alltid föraren i fråga meddela sina trafikanter om vad som händer, t.ex. att det kan bli fråga om bussbyte p.g.a. vagnfel eller vad det nu var. Blyghet, mikrofonskräck osv. är inte direkt gångbara orsaker i ett serviceyrke utan man måste kunna kommunicera med folket man kör.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

rattvrickaren

Citat från: Nico skrivet 23 juli 2009, 23:54:45 PM
Alltså, med andra ord så togs alltså vagnen ur trafik? Troligen berodde detta på att något visst fel hade uppstått som medförde att vagnen togs ur trafik på plats alternativt att han där skulle invänta jourmekaniker. Finns ju en del fel mm. som inte gör så stort väsen av sig, men som ändå kan medföra olägenheter av denna typ, t.ex. då att motorn är på G att börja koka och liknande.

Vad gäller högtalaranläggningens vara eller icke vara så är det i sig en sekundär fråga. Enligt min regelbok bör dock alltid föraren i fråga meddela sina trafikanter om vad som händer, t.ex. att det kan bli fråga om bussbyte p.g.a. vagnfel eller vad det nu var. Blyghet, mikrofonskräck osv. är inte direkt gångbara orsaker i ett serviceyrke utan man måste kunna kommunicera med folket man kör.

Sorry Nico, var lite ironi över alla gissningarna..
/Magnus

Nico

Jo, jag gissade nästan det...  ;)

Orsaken till att jag ändå byggde vidare till på det var att det ändå finns ett visst mått av sanning i det hela. Av och till stöter man på förare som av olika orsaker undviker att informera. Det kan bero på språksvårigheter (vilket är en orsak som jag har förståelse för), men sen finns det inte sällan ett visst mått av lättja vilket tyvärr ofta manifesterar sig som t.ex. mikrofonskräck.

Ofta kommer man på dessa förare genom att de vid sena pass inte vare sig ropar ut ändhållplats eller kollar igenom vagnen... vilket sedan i sin tur betyder att personalen i servicehallen hittar en eller annan sovande fylltratt eller så ombord.  :-\
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

lil-sis

Citat från: Verspieder skrivet 23 juli 2009, 23:51:30 PM
I Sverige? Nej nej, här sitter man kvar på sin stol och antar att ansvariga kan läsa ens tankar! ::)
Står det dessutom tom buss med tända varningsblinkers och skyltad "Ur funktion" på t.ex Danderyds sjh ställer man gärna sig och bildar kö vid den stängda framdörren. (Nej, jag hade dessvärre ingen kamera med mig när jag såg detta 2003)

Åh jag hade en mamma häromdagen som skällde SÅ på mig för att jag inte stannat vid hennes hållplats.  >:( Sen att hon inte märkt att hennes "stopknappstryckning" misslyckats av någon anledning var mitt fel också, jag borde ju märkt att hon ville gå av.

Hur då?  ???

;D

Mikael Ringmarck

Citat från: lil-sis skrivet 24 juli 2009, 05:29:20 AM
Åh jag hade en mamma häromdagen som skällde SÅ på mig för att jag inte stannat vid hennes hållplats.  >:( Sen att hon inte märkt att hennes "stopknappstryckning" misslyckats av någon anledning var mitt fel också, jag borde ju märkt att hon ville gå av.

Hur då?  ???

;D

Det där har hänt mig också, flera gånger till och med. Ofta har dessa resenärer dessutom ovanan att sitta kvar på rumpan tills man tittat i innerspegeln och passerat hållplatsen - då trycker de på knappen och kommer fram och frågar varför man inte stannade.... ???

KRNI

Hade vart intressant om det gått att få ett seriöst svar på frågan, men det enda folk hakade upp sig på var att jag nämnde att PA-systemet inte fungerade. Självklart såg föraren av bussen till att folk fick reda på att bussen inte kom längre och att folk fick kliva av, men det jag undrade över var om någon med exempelvis erfarenhet av bussmodellen eller kontakter inom Busslink visste vad som var fel med den aktuella bussen. Nu fanns det uppenbarligen inget av det..

/KRNI

Magnus_J

sorry har semester.  ;D

dock vet jag inte om det är brukligt att kommentera speciella vagnfel, på annat sätt än som vagnfel, som vi gör till SL kundtjänst (SLK). Även om man anger annat till dem skriver de bara det.

hur som helst

6614 är väl en B9S om jag inte missminner mig, och för att svara generellt på fel-frågan så låter det väl som vagnfel av nåt slag.
kan vara massa olika saker. hög motortemp, ABS fel, punktering, brist på dörrbroms, nåt annat elekrisktfel. osv.
Att man tömmer en buss mitt på linjen är väl något som tyder på ett "lite allvarligare fel", annars brukar man försöka köra till ändhållplats eller ordna vagnbyte efter vägen.

Dock BÖR man alltid informera trafikanterna om vad som händer. I klagomåls topplistan som SLK skickar till garagen ligger ju den bristande informationen ofta högt i topp.

Magnus_J

Citat från: Mrbuss skrivet 24 juli 2009, 10:56:21 AM
Det där har hänt mig också, flera gånger till och med. Ofta har dessa resenärer dessutom ovanan att sitta kvar på rumpan tills man tittat i innerspegeln och passerat hållplatsen - då trycker de på knappen och kommer fram och frågar varför man inte stannade.... ???

svarade en gång på en sur pax (som man inte ska göra) men den hade lagt ribban redan innan påstigning..

"- tyvärr, jag glömde min spåkula hemma."
blev inte mer sagt i det då..

lil-sis

Hähä jag KOMMER att svara så en vacker dag. Det låg på tungan när mamman var så sur men jag tror inte poängen hade gått fram så det var inte värt det  8)

Ersa

Citat från: lil-sis skrivet 24 juli 2009, 05:29:20 AM
Åh jag hade en mamma häromdagen som skällde SÅ på mig för att jag inte stannat vid hennes hållplats.  >:( Sen att hon inte märkt att hennes "stopknappstryckning" misslyckats av någon anledning var mitt fel också, jag borde ju märkt att hon ville gå av.

Hur då?  ???

;D

Menar du att det är hennes uppgift att titta om Stannar-lampan tänts? Du som förare får väl stanna, gå tillbaka till henne och tydligt bekräfta för henne att lampan lyser och att hennes tryckning således lyckats! ;) ;D

Har haft samma debatt med en arg kvinna:
-Hallå! Jag tryckte ju.
-Ja, men det lyckades nog inte, då det inte lyser här
-Ja, men jag tryckte ju!
-Visst, men tändes lampan i taket då?
-Det vet väl inte jag!
Då hördes ett högt PLING!
-Oj, nu var det visst någon som tryckte! Bäst jag stannar här framme.

Om blickar kunde döda hade jag förmodligen inte kunnat skriva detta... 8)

lil-sis

Visst är jag ouppfostrad!

Och så hade jag radion på högt också, så antagligen hörde jag inte när hon tryckte. Sen att hela bussen plingar så man måste vara döv för att inte höra har inte med saken att göra. Eller att vi har en liten "nyckel" i displayen som tänds plus en lampa som bländar...  ;D

Jag tror det är det roligaste med jobbet, alla konstiga uppfattningar om hur saker och ting ska vara. Och det finns inte två som tycker samma. Och många verkar tro att bussen framför sig själv  ::)

Ersa

Citat från: lil-sis skrivet 24 juli 2009, 19:46:48 PM
Och så hade jag radion på högt också, så antagligen hörde jag inte när hon tryckte. Sen att hela bussen plingar så man måste vara döv för att inte höra har inte med saken att göra. Eller att vi har en liten "nyckel" i displayen som tänds plus en lampa som bländar...  ;D

Ja, radion! Där har jag en historia som bara är en vecka gammal:
En dam på första parkett klarade inte av att jag hade radion påslagen på lagom "bussvolym", så jag sänkte volymen tills bara jag hörde ett svagt sorl av talet. Detta dög dock inte, utan jag var tydligen tvungen att stänga av den helt, pga att hon skulle vidare till Norrtälje (vad nu det hade med saken att göra). Jag protesterade inte utan stängde av allt, och körde sedan E4:an fram norrut mot Stockholm. Vid Nyboda var det långa köer pga ett för mig välkänt vägarbete och jag placerade bussen snyggt i mittfilen tills allt stod still och vi var inlåsta... och det ett bra tag. En annan dam längst fram frågade om det inte gick att ta en annan väg, och jag svarade vänligt att det tyvärr var för sent nu, men att jag kunnat ta Södra länken om jag kunnat höra trafikinformationen på radion. Då blev det tyst. ::)

RoTe

Citat från: Verspieder skrivet 24 juli 2009, 20:19:09 PM
En annan dam längst fram frågade om det inte gick att ta en annan väg, och jag svarade vänligt att det tyvärr var för sent nu, men att jag kunnat ta Södra länken om jag kunnat höra trafikinformationen på radion. Då blev det tyst. ::)

;D ;D ;D

Camilla

Jag åkte med en B9S i våras som bromsarna slutade fungera på och bussföraren berättade inte det i högtalaren för hon så bara att det blir bussbyte på grundav att bussen har ett tekniskt fel när hon kom fram till mölnvik och jag tror inte många vill höra att dom har åkt en bit med en buss som har mist bromsförmågan.