Huvudmeny

Båtbuss

Startat av Staffan Sävenfjord, 23 juli 2009, 09:58:30 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Staffan Sävenfjord

Från pressmeddelande

Oslobåten ­ nu även på hjul      
DFDS Seaways Oslobåt har under längre tid erbjudit de passagerare som bor i Sydsverige en busservice som transporterar dem till och från färjeterminalen i Köpenhamn. Anslutningsbussen har nu fått ett nytt utseende, en miniatyr av Oslobåten, vilket gör att den lätt känns igen.
DFDS Seaways Oslobåt seglar dagligen mellan Köpenhamn och Oslo, men för vissa passagerare börjar turen redan i Skåne. Passagerare som bor i Sydsverige kan nämligen åka med en anslutningsbuss till och från färjeterminalen i Köpenhamn. Bussen, som utgår ifrån Helsingborg via Landskrona, Lund, Malmö och Svågertorp, har blivit som helt ny iklädd ljusblå färger och bilder. Hav, himmel, moln och givetvis Oslobåten är några av de motiv som pryder bussens nya design. Tack vare denna nya design är bussen lätt att känna igen och påminner om själva Oslobåten, fast på hjul.
Anslutningsbussen är en del av det MiniCruise koncept som DFDS Seaways erbjuder sina Sydsvenska passagerare för att enkelt och bekvämt kunna ta sig till och från färjeterminalen i Köpenhamn. Bussarna bokas i samband med själva bokningen och passagerarna väljer själva varifrån de önskar åka.
 


Bussen är som synes en MAN Lion's Top Coach och har danskt registreringsnummer VJ 93 228.

Bergenga

Bussen tilhører Netbus A/S, som holder til på Stamholmen, rett sør for København. Dette er da Nettbuss sitt danske selskap, og i 2006 og 2007 ble det flyttet 5 MB Tourismo fra Norge til Danmark, men alle de er borte fra Danmark nå. 1 brant, 2 gikk til Tallinn og minst 1 gikk til Island. Dagens Netbus er sånn jeg forstår det en sammenslåing av tidligere Netbus Turist og Partner Bus, som nå kjører linje 5A i København.
Av turistbusser har de nå kun denne og en bruktimportert polskbygd 9700H fra 2005 (om de fortsatt har 9700en).
Bussen har nummeret/navnet "Rønn 1". (Rønn er etternavnet på trafikksjefen. ;))
Mvh.
Øyvind Berg

jocke

Något för möller kanske :)
Jag förändrar era liv med detta inlägg

Niklas Bygdestam

Det är alltså billigare och mer lönsamt att ha en buss på detta sätt mot att låta båten lägga till i Helsingborg innan den fortsätter mot Oslo?
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 23 juli 2009, 15:26:26 PM
Det är alltså billigare och mer lönsamt att ha en buss på detta sätt mot att låta båten lägga till i Helsingborg innan den fortsätter mot Oslo?

Jag vet inte ens om det är möjligt att lägga till i Helsingborg med det här schabraket. Men bara hamnavgiften torde kosta mer än bussen. Eftersom det är internationell trafik krävs ju bevakning värre än vid en flygplats.
Och hur som helst skulle ju någon form av anslutning behövas från Landskrona, Lund och Malmö.

virtual1

Körs bussen bara i Sverige (dvs, den plockar inte upp några danska passagerare?) - för meningen 'Ta på Minicruise' är banne mig inte svensk i alla fall ;-) - borde man inte kollat upp sånt innan man lackerade den?

Cityliner

båten lade till i Helsingborg innan men som sagt så var det dålig lönsamhet i det. för dyra hamnavgifter och för få resande.