Nyheter SL-trafiken hösten 2009

Startat av Yujin Zhang, 22 juli 2009, 21:56:50 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Stefan Norin

Något jag har förvånat mig över är varför man inte dragit en linje från Huddingeområdet till Gullmarsplan (ev vidare mot Sickla Handelsplats/Nacka Strand). Det skulle väl ge en ganska kraftig restidsförkortning för många resande. Har frågan varit uppe för diskussion?

Jimmy

Ett STORT tack till Ted som så ofta i förväg delger oss alla förändringar inom "sitt" område.
Jag noterar och skriver ner allt som rör mitt intresseområde...

Jimmy B

Ted Selander

Citat från: Stefan Norin skrivet 10 augusti 2009, 15:29:39 PM
Något jag har förvånat mig över är varför man inte dragit en linje från Huddingeområdet till Gullmarsplan (ev vidare mot Sickla Handelsplats/Nacka Strand). Det skulle väl ge en ganska kraftig restidsförkortning för många resande. Har frågan varit uppe för diskussion?

Inte bara diskussion, det var verkligheten för oss Huddingeungdomar på 1960-talet. Linje 708 var en populär linje mellan Huddinge och Stockholm. Linjen utgick från Skanstull (Ölandsgatan) och gick via Gullmarsplan, Huddingevägen/Kommunalvägen och vidare Lännavägen ut. Ändhållplats var Mellansjö, senare Balingnäs, med vissa turer förlängda till Lissma/Sågaräng med varianter (ungefär som efterföljaren 709).

Med pendeltågens införande 1968 var det slut på "parallellkörningen" till Stockholm.

/Ted

homer

Citat från: virtual1 skrivet 10 augusti 2009, 11:18:33 AM
Händer aldrig nåt på 700-linjerna, verkar vara området som gud glömde jämt då det gäller trafiknyheter 8-(
(OK, inte helt sant, vi har ju fått 714 till Vistaberg och trängsellinjerna 743 och 745 de senaste tre åren ungefär) -
förstår inte varför, tror trafikplanerarna att allt funkar så perfekt i Huddinge/Botkyrka egentligen???? -
eller är det ekonomi som spökar som vanligt???

inom några år är de väl de trafikområde där de faktiskt kommer att ske den största förändringen i hela länet på väldigt länge när man slår ihop Huddinge/Botkyrka med Söderort

Cero

Citat från: homer skrivet 10 augusti 2009, 21:16:08 PM
inom några år är de väl de trafikområde där de faktiskt kommer att ske den största förändringen i hela länet på väldigt länge när man slår ihop Huddinge/Botkyrka med Söderort

Man kommer nog inte att slå samman Huddinge/Botkyrka och Söderort. Däremot kommer en del förändringar att ske i kommande upphandling i och med att depån i Gubbängen slår upp sina portar. Gissningsvis kommer då linjepaketen delvis att omfördelas mellan det som nu är Söderort, Huddinge/Botkyrka och Handen. Om Söderort fysiskt delas i två områden eller om det fortsatt blir ett område med två garage har väl inte kommunicerats, åtminstone inte till oss utomstående. Om det dessutom blir förändringar i linjenätet i samband med upphandlingen och nya (eller befintliga) entreprenörer är väl inte heller givet och inte heller kommunicerat till omvärlden.

virtual1

Citat från: Omnilasse skrivet 10 augusti 2009, 13:40:00 PM
Jag tycker nog det är så överlag i SL-trafiken att "fullväxta" områden ändras det ganska lite i just linjesträckningar. Istället försöker man väl göra någon större översyn med relativt långa intervaller. Även att få förbättringar av turtäthet sitter ju ofta rätt långt inne. Det är ju också så att ska man ändra sträckningen på en linje, blir det ju en hel del följdändringar som måste göras och till slut sitter man där med ett helt nytt linjenät. Näväl, om det i år endast blir några turtäthetsförstärkningar, så är det ju mera på gång inför kommande år. Bland annat planerar man ju för att ordna snabbare förbindelser till Riksten och en förlängning av linjen in i området. Dessutom planeras det att förlänga 865 (förvisso då inte en 700-linje, men trafikerar ju området) till Kungens Kurva, samt att förbättra förbindelserna till Ådran, Lissma och Länna, men det ligger ju några år framåt i tiden (om det ens  blir av...)

Nånting som förundrat mig i åratal är varför i H%"%!!&% man inte låter 865:an stanna till vid Huddinge station??? - man kör ju 25 meter från platsen i fråga o borde rimligen ha NOLL problem att låta detta ske, istället är man hänvisad till Sördalavägen som inte en j-l vet var den ligger ens som Huddingebo och som fö ger en en extra fem minuter promenad till centrum! Politikertjafs eller? Man tappar två minuter i körtid på att låta den gå via stationen, o på så en så lång sträcka som den ändå åker borde det spela noll roll!

Omnilasse

Citat från: rengmark skrivet 25 juli 2009, 14:20:10 PM
Några fler ändringar.
567 får ändring av körvägen och går i fortsättningen bakom IKEA för att få bättre kontakt med nytt bostadsområde. Hpl Flottiljområdet dras in. Ny hpl blir Säby kulle bakom IKEA.
Kan ju lägga till att 567 får trafik fram till sista pendeltåg. Dock bara i riktning Barkarby-Jakobsberg (blir alltså enkelriktad under ganska många timmar på kvällen - lite märkligt med tanke på de många som arbetar i området - men det går ju förvisso att byta för färd mot stan i Jakobsberg också).

Det blir också krav på ledbussar på 567 under helgerna. Man har ju också fått över några ledbussar från (är det Björkvik senast?), bl.a. 6168-6171. Övrigt i Järfälla får 541 utökad kvartstrafik på lördagar och hela söndagarna. Jakobsbergsskolan byter namn till Frihetsvägen och linje 541, 552, 567 och 591 får låggolvskrav från och med 1 december.

MrX

Citat från: Cero skrivet 10 augusti 2009, 22:11:56 PM
Man kommer nog inte att slå samman Huddinge/Botkyrka och Söderort. Däremot kommer en del förändringar att ske i kommande upphandling i och med att depån i Gubbängen slår upp sina portar. Gissningsvis kommer då linjepaketen delvis att omfördelas mellan det som nu är Söderort, Huddinge/Botkyrka och Handen. Om Söderort fysiskt delas i två områden eller om det fortsatt blir ett område med två garage har väl inte kommunicerats, åtminstone inte till oss utomstående. Om det dessutom blir förändringar i linjenätet i samband med upphandlingen och nya (eller befintliga) entreprenörer är väl inte heller givet och inte heller kommunicerat till omvärlden.

Kommunal skrev i ett brev riktat till Busslinkförarna i Söderort om den kommande upphandlingen. Om jag inte missminner mig kommer det handla om tre trafikområden, Gubbängen, Nyboda samt Botkyrka. Hur linjefördelningen kommer se ut visste man inte då och det är nog inte så konstigt, det är över ett år sen jag läste om det.

Nico

Visserligen, men Kommunal är ju inte direkt samma sak som Trafikhuvudmannen osv. Utan att ha läst något om det hela så antar jag, i alla fall än så länge, att det hela kanske snarare kan handla om vad Kommunal tror kan hända och inte vad som verkligen ska hända.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

MrX

Citat från: Nico skrivet 11 augusti 2009, 09:57:24 AM
Visserligen, men Kommunal är ju inte direkt samma sak som Trafikhuvudmannen osv. Utan att ha läst något om det hela så antar jag, i alla fall än så länge, att det hela kanske snarare kan handla om vad Kommunal tror kan hända och inte vad som verkligen ska hända.

Jag skulle nog ha tryckt på lite extra på osäkerheten kring detta. Om jag inte minns helt fel antog man att det skulle bli tre områden men att andra lösningar fanns.

Omnilasse

Citat från: Nico skrivet 11 augusti 2009, 09:57:24 AM
Det enda SL har sagt i sin upphandlingsplan är att man skall upphandla Söderot och Huddinge/Botkyrka samtidigt 2011 för att kunna tillvarata synnergieffekter och kunna omfördela trafikuppdrag, med anledning av den nya Gubbängendepån. Tror nog att man väntar till dess att förfrågningsunderlaget till upphandlingen har utformats, innan man ger några exakta detaljer.  Handen är faktiskt inte med i diskussionen där, utan tillsvidareavtalet planeras fortsätta. Mindre förändringar kan man ju förstås göra ändå - men det ger ändå vissa begränsningar.

Det är ju två stora trafikområden (både ekonomiskt och geografiskt), så det skulle ju onekligen gå att göra en delning i tre avtalsområden, men i upphandlingsplanen väljer man dock att tala om Söderot som ett avtalsområde, men det kan ju förstås ändras längre fram. Antagligen blir det väl dock billigare för SL desto större avtalsområden man har. Med tanke på att startdatum skall vara 1 januari 2011, att entreprenörerna väl behöver ha besked under våren-sommaren 2010, borde dock beslut om detta behöva tas under hösten, eller i början av nästa år.

Omnilasse

Får rätta mig lite själv. Tittade i ett SL dokument från augusti 2008, då säger man faktiskt att avsikten "är att depån skall utgöra en huvuddepå för ett nytt trafikområde, vilket kan omfatta delar av Stockholm söderort och Huddinge." Nu kan ju förvisso ett avtal omfatta flera trafikområden, men ändå och knappast huvuddepå. Det är möjligt att SL ändrat sig, men lite otydligt är det iaf.  Vid planeringen av bussar, beräknas bara cirka tio stycken från Botkyrka-området, vilket ju är ganska lite. Redan 742 skulle väl täcka det utrymmet! 

Fredde

Citat från: Omnilasse skrivet 10 augusti 2009, 23:47:01 PM

Man har ju också fått över några ledbussar från (är det Björkvik senast?), bl.a. 6168-6171.

Ja, från Nacka/Värmdö (Björknäs) till Kallhäll flyttades 6168-6171.

Camilla

Nu har man ändrat sig igen angående 438 för den ska fortsätta att gå till Kalsvik.
http://www.nvp.se/Varmdo/Varmdo/SL-godtar-inte-indragen-buss/

Fredde

Citat från: Camilla skrivet 11 augusti 2009, 18:40:31 PM
Nu har man ändrat sig igen angående 438 för den ska fortsätta att gå till Kalsvik.
http://www.nvp.se/Varmdo/Varmdo/SL-godtar-inte-indragen-buss/

Det pågår en dialog, vilket även framgår i länken. Inget beslut är klubbat i dagsläget, mig veterligen.

/Fredde