Bussjubileum i Katrineholm

Startat av Silo, 22 juli 2009, 20:19:25 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Silo

Glöm inte att det är bussjubileum i Katrineholm söndagen den 2:a Augusti. I samband med Katrineholmsveckan firar vi dels bussen 110 år i Sverige samtidigt som vi uppmärksammar Katrineholms historia som busstillverkare i form av främst SKV och Scania-Bussar.

På programmet:

Utställning med veteranbussar på parkeringsplatsen bakom godsmagasinet

Rundtur med veteranbussar i staden och visning av platser av busshistoriskt intresse

Stånd med försäljning av bussböcker m.m.

Parad med bussarna körande i årsmodellsordning i samband med invigningen av Katrineholmsveckan

Utställning om Katrineholms Stadstrafik

Utställning om busstillverkningen i Katrineholm

Utställning av modellbussar

Visning av film om busstillverkning hos SKV

I dagsläget är ett tiotal veteranbussar deltagande, fler är välkomna. Anmälan och information på telefon 070-646 23 43.

Även på lördagen den 1:a finns det anledning att besöka Katrineholm. Då kommer veteranbussar att vara i trafik på en tillfällig linje Nävertorpstorg - Stortorget (Resecentrum) - Djulöområdet i samband med den s.k. Djulödagen. Passa på att åka SKV City, CR111M och hederlig SKV-buss med "rutig" front. Dessutom passar då Länstrafiken Sörmland på att visa upp sig och sin produkter.
/TS

Ulf Berlin

Hej.
Detta låter mycket intressant.
Lägg gärna ut detta på"Busssnack"så att flera "hittar" detta.
Tro att SVoF kommer att köra från Stockholm?/Ulf

Björn Forslund

Ja, vi funderar på det. Det finns ju åtminstone tre körklara Katrineholmare att tillgå....
Några som är intresserade av en tur?

Mattias

Klart att  SvOf borde vara med? Enligt mig en självklarhet i detta sammanhang. Ett ypperligt tillfälle att göra reklam för SvOf, i en av de i den svenska busshistoriens mest viktiga och epokgörande städer. Ju fler, desto större uppmärksamhet och reklam! För att inte nämna trivsel och nostalgifaktorn!

//M
http://youtu.be/bPaGkHZBeEw
---------------------
Klicka gärna vidare till min Facebookgrupp: Scania CR Bussar.
https://www.facebook.com/groups/350135515662755/?ref=group_header

Silo

Vore myckeet trevligt om SvOF kunde deltaga.
/TS

K R

Hej!

SvOf har för avsikt att åka till Bussjubileet i Katrineholm nu på söndag den 2 augusti
med en vagn för att medverka i jubileets aktiviteter.
Program för dessa finns högre upp i denna tråd.

Den deltagande bussen blir SvOf:s ordförande Björn Forslunds fd BSBV 13,
som är en Scania-Vabis BF73 med kaross från SKV från år 1958.
I dagsläget är antalet anmälda bussar till jubileet uppe i 13 st.

Om någon är intresserad av att åka med i BSBV 13 så är tiderna följande:

De som kan och vill ta sig till Björn Forslund i Älgviken, strax utanför Nynäshamn, samlas där senast kl.07.30.

Sedan passerar vi Östertälje för att möta upp vid det pendeltåg som avgår från Stockholm C kl.07.42
och som ankommer Östertälje kl.08.16.

Därefter styr vi mot Katrineholm och efter avslutade aktiviteter där tar vi eventuellt på hemvägen
en sväng över Mariefred (Läggesta) för att titta till SvOf:s fd SJ 1120,
en Volvo B58 med Hägglundskaross från 1970.
Den är, som förmodligen är bekant, f n stationerad på denna ort för att utföra ersättningstrafik åt ÖSlJ
(Östra Södermanlands Järnväg), som byter ut rälsen på bandelen Läggesta-Taxinge.

Tiden för hemkomst är svår att bestämma, men färdvägen tillbaka blir med avstigningsmöjligheter i
Östertälje och vid behov i Ösmo innan målgång i Älgviken.
Kostnaden för denna resa är beroende på antalet passagerare, men det torde bli en överkomlig summa.

Om någon vill åka med eller har några frågor kring detta, så ring Reinert Klint på tel 0709-532955

mvh K R

BD

K R

Hej!

Bland de anmälda finns några Volvo-bussar,
vad jag har förstått med tillverkningsår från sent 30-tal fram till ett par -80-talsvagnar.
För detaljerad info ring 070-646 23 43.

mvh K R

Svempa

Har löst biljett i dag efter ett samtal . 14 bussar anmälda. .
Tyvärr inte den buss från Smedjebacken som jag gärna skulle vilja se.
Jag måste dock säga att informationen på nätet är undermålig. Arrangörens hemsida innerhåller ingen information alls. ( svenska spårvägssälskapet.) Jag hittar ingen lista på deltagande eller programmet .
Detta är den enda info jag hittar med undantag av det som jag kunnat läsa i detta forum.
http://www.katrineholmsveckan.se/Program/S%C3%B6ndag2aug/tabid/63/Default.aspx

Hur ska det lockas folk till sådant här om det inte finns mer information.

Veterantrafiken kommer dock att gå med en SKV city  vilket ska bli kul och får se.
Ser fram emot söndagen.