Huvudmeny

Swebus 1393 - 1397

Startat av Stefan P, 22 juli 2009, 17:38:11 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Stefan P

Hej

Jag var inne bussmickes hemsida och letade efter en bild, men fann något annat intressant bussar som kallades plattformsbussarna i Södertälje varifrån kom ideen med dessa bussar och hur länge fanns de?

mvh Stefan P

Ersa

Bakplattform fanns på fler ställen och modellen måste ha varit mera än bara ett experiment. Även Jämtlandsbuss i Östersund hade några Säfflevagnar som de Swebus hade i Södertälje, och än idag finns det nya Carrusbussar i Danmark med bakplattform.

Christer K

Citat från: Verspieder skrivet 23 juli 2009, 05:37:54 AM
Bakplattform fanns på fler ställen och modellen måste ha varit mera än bara ett experiment. Även Jämtlandsbuss i Östersund hade några Säfflevagnar som de Swebus hade i Södertälje, och än idag finns det nya Carrusbussar i Danmark med bakplattform.
Hos Örebro Trafik AB fanns det bakplattfrom på bussarna i olika perioder, först vara det CF vagnar och när dessa försvann så dök det upp Volvo B10M med Säfflekaross och plattform bak. Nu är det låg golv som gäller och några plattformsbussar finns inte kvar.
/ Christer K
Började med buss april 1976 Örebro Trafik AB, AB Omnibus, Göteborgs Spårvägar, Linjebuss, Swebus Express, Swebus, ETT Trafik AB, Närkebuss, Flexima (körde åt Eurolines),Ragn-Sells AB. Bus4you mars 2020.

Max W

S.K "Plattformsvagnar" infördes i Stockholm stad på AB Stockholms Spårvägar när man började med "fast konduktör" på buss-sidan någon gång på 1940-talet skulle jag tro.
SJ Biltrafik i Solna hade plattformsvagnar runt 1950 och framåt. I och med högertrafiken försvann de sista i trafik vid Stockholms Spårvägar och jag tror det samma gällde SJ:s vagnpark

bussgrabben

Även Polarbuss i Umeå körde med ett antal bussar med bakplattform. Tyvärr har jag inga nummer på vilka bussar det var, men det var både "äldre" Säfflebussar och i alla fall två Säffle 2000. Om jag minns rätt fanns det klaffstolar runt väggarna där bak.

Jan

Plattförmsbussen är en vettig lösning då stående som normalt samlas i gången inte gör detta i denna typ av bussar.
I branschen i 40 år

yngrot

helt rätt man kunde lasta in många fler när det var plattform där bak vi hade många såna i Borås. Synd bara att det försvann med låggolv..
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina