Huvudmeny

Västtrafik ITid

Startat av Anton i Axvall, 21 juli 2009, 10:55:08 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Anton i Axvall

I går åkte jag med linje 330 från Kinna till Göteborg. Det var Hallgrens som körde turen, numret på bussen vet jag inte eftersom det oftast inte intresserar mig. Längst fram såg jag att man hade installerat en Itid-skärm (likadan som finns i Göteborg o Borås). Det var dock bara tiden i den som "var i bruk", det fanns liksom inga hållplatser inprogrammerade och skyltningen på Itiden visade ej i trafik. Man skyltade alltså fortfarande med en mobitec.
Det jag undrar nu är varför regionbussar har börjat få dessa, vaddå ska man ha hållplatsutrop på 330 ("nästa Sätila Centrum")?
Ska dessa installeras på samtliga västtrafik-fordon?
Någon som vet nåt mer om Itid? En bild vore också på sin plats.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Anton i Axvall skrivet 21 juli 2009, 10:55:08 AM
I går åkte jag med linje 330 från Kinna till Göteborg. Det var Hallgrens som körde turen, numret på bussen vet jag inte eftersom det oftast inte intresserar mig. Längst fram såg jag att man hade installerat en Itid-skärm (likadan som finns i Göteborg o Borås). Det var dock bara tiden i den som "var i bruk", det fanns liksom inga hållplatser inprogrammerade och skyltningen på Itiden visade ej i trafik. Man skyltade alltså fortfarande med en mobitec.
Det jag undrar nu är varför regionbussar har börjat få dessa, vaddå ska man ha hållplatsutrop på 330 ("nästa Sätila Centrum")?
Ska dessa installeras på samtliga västtrafik-fordon?
Någon som vet nåt mer om Itid? En bild vore också på sin plats.

Var det verkligen Hallgrens och inte Kjellgrens? Hallgrens kör inget mellan Kinna och Göteborg. Möjligen kan någon ha lånat en buss från dem.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Anton i Axvall

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 21 juli 2009, 11:03:54 AM
Var det verkligen Hallgrens och inte Kjellgrens? Hallgrens kör inget mellan Kinna och Göteborg. Möjligen kan någon ha lånat en buss från dem.


Okej, kan ha varit Kjellgrens. Bussen var för övrigt en Vovlo.

jari

Regeringen har ju beslutat att kollektivtrafiken ska vara tillgänglig för alla 2010.
Detta innebär ju att alla fordon förr eller senare skall ha automatiska hållplatsutrop.

Anton i Axvall

Citat från: jari skrivet 21 juli 2009, 12:01:20 PM
Regeringen har ju beslutat att kollektivtrafiken ska vara tillgänglig för alla 2010.
Detta innebär ju att alla fordon förr eller senare skall ha automatiska hållplatsutrop.


Jo, men varför prioriterar man inte vissa linjer framför andra. Varför ska 330 har när t ex 24 N E Term-L Varholmen inte har?

Johan B

Citat från: Anton i Axvall skrivet 21 juli 2009, 12:10:38 PM
Jo, men varför prioriterar man inte vissa linjer framför andra. Varför ska 330 har när t ex 24 N E Term-L Varholmen inte har?

iTid på linje 24 kommer säkert i de nya bussarna då det nya avtalet börjar gälla nästa år.

jari

Citat från: Anton i Axvall skrivet 21 juli 2009, 12:10:38 PM
Jo, men varför prioriterar man inte vissa linjer framför andra. Varför ska 330 har när t ex 24 N E Term-L Varholmen inte har?

Fast det var nog en lånebuss som ngn skrev. Linje 24 trafikeras väl av GS Buss och där finns ju KomFram, och då har man väl utrop också? Även om kanske inte samtliga bussar installerats med utrop.

Anton i Axvall

Citat från: jari skrivet 21 juli 2009, 13:32:42 PM
Fast det var nog en lånebuss som ngn skrev. Linje 24 trafikeras väl av GS Buss och där finns ju KomFram, och då har man väl utrop också? Även om kanske inte samtliga bussar installerats med utrop.

Linje 24 trafikeras av Veolia.

jari

Citat från: Anton i Axvall skrivet 21 juli 2009, 14:16:32 PM
Linje 24 trafikeras av Veolia.

Ah, hittade äntligen i Frida. Ser ut som att Veolia kör den linjen tom. Juni 2011.

yngrot

Det var garanterat Kjellgrens buss du åkte med. De har testat en variant av iTid där även komradio skulle vara integrerad men av vad jag förstått så används den ej längre... Bussen var  säkert 45 004 eller 45 007 de brukar köra på Gbg linjer med dem.
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

olasand



En bild efterlystes...

Det här är spårvägens version av iTid. Det vore intressant att se en bild på iTid med komradio. Någon som har?

Anton i Axvall

Tack för att man fick se den på bild. Nu slipper jag stå och tjuvkika på bussen:)
Är displayen av toutch-typ? Dock vet jag att det finns tre knappar under displayen.
Varför har Atmosfärgatan en svart prick när ingen annan har det?
Vad betyder symbolen med typ en symbol och en hand samt den med en streckad åtta?

olasand

Citat från: Anton i Axvall skrivet 21 juli 2009, 20:58:55 PM
Är displayen av toutch-typ? Dock vet jag att det finns tre knappar under displayen.

Ja, det är en toutch-display. De flesta funktioner på displayen kan bara användas om bussen står still...
Med knapparna under displayen ställer man in kontrast och ljusstyrka.

Citat från: Anton i Axvall skrivet 21 juli 2009, 20:58:55 PM
Varför har Atmosfärgatan en svart prick när ingen annan har det?

Atmosfärgatans svarta prick betyder att det är en reglerhållplats, dvs. att där skall jag hålla tiden och absolut inte gå för tidigt!

Citat från: Anton i Axvall skrivet 21 juli 2009, 20:58:55 PM
Vad betyder symbolen med typ en symbol och en hand samt den med en streckad åtta?

Handen som syns på bilden är knappen för att ställa in "omväg" om jag av någon anledning går ur linjen. Oftast känner dock iTid av detta själv, så man brukar inte behöva trycka...

Den streckade "domus-åttan" indikerar när jag kör över en "positionsslinga" genom att fyllas med färg... Positionsslingor finns nedgrävda här och var och talar om för iTid vart vi befinner oss. Detta håller den koll på även med hjälp av GPS och odometer...

En bonusbild på vad som kan hända om man trycker för hårt på displayen... (Jag är dock helt oskyldig!)

Calle

Citat från: olasand skrivet 21 juli 2009, 21:16:25 PM
Ja, det är en toutch-display. De flesta funktioner på displayen kan bara användas om bussen står still...
Med knapparna under displayen ställer man in kontrast och ljusstyrka.

Atmosfärgatans svarta prick betyder att det är en reglerhållplats, dvs. att där skall jag hålla tiden och absolut inte gå för tidigt!

Handen som syns på bilden är knappen för att ställa in "omväg" om jag av någon anledning går ur linjen. Oftast känner dock iTid av detta själv, så man brukar inte behöva trycka...

Den streckade "domus-åttan" indikerar när jag kör över en "positionsslinga" genom att fyllas med färg... Positionsslingor finns nedgrävda här och var och talar om för iTid vart vi befinner oss. Detta håller den koll på även med hjälp av GPS och odometer...

En bonusbild på vad som kan hända om man trycker för hårt på displayen... (Jag är dock helt oskyldig!)


Slingan vid infarten till Bellevue's hållplats är lite skum. Växelkontrollsignalen, som egentligen är till för spårvagnarna, slår om och visar "växel lagd rakt fram" när bussen passerat själva växeln. Vet ej om detta har med iTid att göra, men vad jag vet är att när växeln Bellevue byggdes om, så la man in styrning via slinga och KomFram.

Erling.L

Citat från: Calle skrivet 22 juli 2009, 19:29:56 PM
Slingan vid infarten till Bellevue's hållplats är lite skum. Växelkontrollsignalen, som egentligen är till för spårvagnarna, slår om och visar "växel lagd rakt fram" när bussen passerat själva växeln. Vet ej om detta har med iTid att göra, men vad jag vet är att när växeln Bellevue byggdes om, så la man in styrning via slinga och KomFram.

Tror mer det har o göra med sling antennen
Varit på GS 9603-0111 0312-1306 Keolis från 130616 o inte att sammanblandas med min namne på Swebus