Mercedes broschyr

Startat av Autotransit, 20 juli 2009, 22:18:00 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Autotransit

Jag provar med en broschyr till. Den här har jag sparat i 800*1109. Är det någorlunda kvalitet på den tro?

Detta måste väl ändå vara ett ganska ovanligt transportsystem?

/Stellan

volvo b58

Vilket underbart jobb att köra den lingen... ::) eller not

Autotransit

Citat från: volvo b58 skrivet 20 juli 2009, 23:18:38 PM
Vilket underbart jobb att köra den lingen... ::) eller not
Tja...det är väl ungefär som att köra spårvagn, fast den här typen av fordon kan ju smita ut på grönbete ibland  :D

/Stellan

groenis

Den fick en plats i mitt hjärta direkt
läste bara om den i en tidning lite över 20 år sen plus sv bild
tror att det var ett försök att få snabbare fart in till stadskärnan och komma förbi alla köer
redan då.
Tror att systemet var så att det fanns en körbana till åt andra hållet,
Kombination spårvagn och buss

/Lennart

Autotransit

Man kan ju undra varför killen som kör håller så hårt i ratten när bussen styrs automatiskt  8)

Jag kan lägga upp lite fler sidor om det här systemet om någon vill, här är i alla fall baksidan också:

Är det någon som vet om det här systemet finns kvar idag? Det verkar ju kunna konkurrera med spårvagnarna på vissa ställen som utbyggnaden av stombussnätet här i Göteborg. Men det jag är mest nyfiken på är hur drivsystemet är utformat när bussarna kan köra på både el och diesel/batteri.

En liten kul detalj på den här bilden är att det står "kass" i nedre hörnet på högerrutan, undrar om det inte döljs några boktstäver av ett annat ord  ;D

/Stellan

Autotransit

Jjag hittade de här länkarna när jag googlade på O-bahn, men det finns många fler:
http://www.youtube.com/watch?v=r0TS3I4PUK4&feature=related
http://www.youtube.com/watch?v=_zuYBMJ7CtU&NR=1

Kul med videodokumenterad historia  :)

/Stellan

Jonas Sandqvist

Citat från: Autotransit skrivet 21 juli 2009, 14:34:23 PM
Man kan ju undra varför killen som kör håller så hårt i ratten när bussen styrs automatiskt  8)

Jag kan lägga upp lite fler sidor om det här systemet om någon vill, här är i alla fall baksidan också:

Är det någon som vet om det här systemet finns kvar idag? Det verkar ju kunna konkurrera med spårvagnarna på vissa ställen som utbyggnaden av stombussnätet här i Göteborg. Men det jag är mest nyfiken på är hur drivsystemet är utformat när bussarna kan köra på både el och diesel/batteri.

En liten kul detalj på den här bilden är att det står "kass" i nedre hörnet på högerrutan, undrar om det inte döljs några boktstäver av ett annat ord  ;D

/Stellan

Trevligt  ;D

Staden lär vara Essen! Stort E i reg.skylten.

Kass står där nog inte, däremot Kasse.

Hälsar Jonas

Nico

Citat från: Autotransit skrivet 21 juli 2009, 14:34:23 PMMen det jag är mest nyfiken på är hur drivsystemet är utformat när bussarna kan köra på både el och diesel/batteri.

Ska inte säga något säkert, men jag ställer mig lite frågande här. Var detta i grund inte bara frågan om vanliga trådbussar som fått vissa hjälpmedel för att kunna använda dessa betongspår, och som sedan när det spåret tog slut fortsatte på vanliga trådbusslinjer? Dvs. de var väl inga hybrider på något vis annat än att de kanske hade ett batteri för att kunna ta sig kortare sträckor där ingen kontaktledning fanns?
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Autotransit

Det kan nog vara så, det fungerade ju förr i alla fall. Men jag funderade lite om utveckligen kommit lite längre så att de kunde ha satt in någon liten miljömotor som genererade ström till elmotorerna. Hur som helst är det onekligen ett intressant koncept med "buss-spårväg", undrar hur många städer som har kvar det idag.

/Stellan

Autotransit

Jag tittade lite mer på den andra bilden, det verkar vara en ansenlig sträcka att tillryggalägga med bara batteridrift? På en annan bild från Essen saknas det också kontaktledning (?), och det ser ut som om det är en trådbuss och en "vanlig" buss vid hållplatsen.

/Stellan

groenis

Kollade runt lite på youtube om man söker på Essen Duobus,
En av snuttarna visar inifrån bussen och man hör diesel motor till föraren går över till "spårbunden"
trafik hur dieseln stannar och kontaktledningen fälls upp till elektrodrift.
Så det måste nog ha varit dubbeldrift av något slag

/Lennart

Autotransit

Där var det minsann inga snören att rycka i när man ville köra på el  ;D

Kan det vara så att andra axeln går på el, och att dieseln driver på tredje axeln? En annan sak jag kom att tänka på är ratten...den måste väl nästan vara låst när bussen går med sidorullarna? Ett kraftigt vridande på ratten skulle ju ställa framhjulen på tvärs annars, och då måste det väl vara nära till en urspårning?

/Stellan

groenis

Kan vara så att när man är i spår så att säga så är nog ratten låst
på en av snuttarna på youtube så kommer vagnen in på en station och där ser man föraren hålla i ratten
och öppna dörrarna på "fel" sida
Måste ha varit en del "tänkande" i Stuttgart innan

/Lennart

M

Citat från: Autotransit skrivet 22 juli 2009, 17:15:12 PM
Där var det minsann inga snören att rycka i när man ville köra på el  ;D

Kan det vara så att andra axeln går på el, och att dieseln driver på tredje axeln? En annan sak jag kom att tänka på är ratten...den måste väl nästan vara låst när bussen går med sidorullarna? Ett kraftigt vridande på ratten skulle ju ställa framhjulen på tvärs annars, och då måste det väl vara nära till en urspårning?

/Stellan
Det fanns liknande Mersabussar i Schweitz (har jag för mig) slutet på 80 talet eller början på 90 talet. Då var det ledbussar i stil med B10MA alltså med dieseln mellan axlarna och el motorn drev på släpets axel. Detta var ju innan låggolvarna slog igenom.
Det finns självstyrande bussar idag oxå, tror i England. Då av Mercedes och Volvos fabrikat. Styrrullarna sitter fast i styrstagen på framaxeln så det är nog läge att hålla försiktigt i ratten när man kör in i banan. Vid normal bankörning kommer ju givetvis ratten att röra sig när det svänger men jag skulle tro att kurvradierna är relativt små så rattrörelserna är minimala.

/M

Autotransit

Tanken med systemet tycker jag verkar vettig...att kunna köra både buss och spårvagn på samma "bana". Men hur löser det det med kontaktledningarna? Har de tre trådar, eller hur löser de det problemet?

/Stellan