Västtrafik i Samarbete med Swebus...

Startat av Bussmicke, 20 juli 2009, 01:09:17 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bussmicke

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Johan B

På 1149 borde det snarare stått "Västtrafik i Samarbete med Swebus i samarbete med Söne Buss". För den oinsatte är 1149 märkt just som rubriken lyder på sidan under västtrafikdekalen men det är Söne som kör (vilket ju framgår av fronten). Jag och Micke åkte denna i veckan till Älvängen och hade en disskusion huruvida vi åkte med en Swebus eller Sönevagn. Jag läste där fram och han hade läst på sidan.

Bussmicke

japp och om en stund kommer den resan upp..
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

virtual1

Citat från: Johan B skrivet 20 juli 2009, 10:11:20 AM
På 1149 borde det snarare stått "Västtrafik i Samarbete med Swebus i samarbete med Söne Buss". För den oinsatte är 1149 märkt just som rubriken lyder på sidan under västtrafikdekalen men det är Söne som kör (vilket ju framgår av fronten). Jag och Micke åkte denna i veckan till Älvängen och hade en disskusion huruvida vi åkte med en Swebus eller Sönevagn. Jag läste där fram och han hade läst på sidan.

Haha, jag åkte också med den för knappt två veckor sen o reagerade på samma sak!

Ingemar

För att göra det mer avancerat är det en Söne-buss som kör för Swebus, som tills för en tid kördes av en förare som var anställd av Swebus men som hyrdes ut till Söne. Det hade med SJ-buss pension att göra... Men nu är det Söne som kör på underentreprenad för Swebus. Varför just denna är Swebusmärkt när våra bussar i Nossebro inte är det vet jag inte. Vi får se hur det blir med den nya som kommer om någon vecka...
MVH Ingemar
Kör, tvättar, servar, lagar och trafikleder bussar för Söne Buss i Göteborg

Ersa

Då det är upp till trafikhuvudmannen att godkänna varje underentreprenör, är det ju även upp till trafikhuvudmannen att besluta hur underentreprenörers fordon ska märkas upp. Personligen tycker jag att det räcker att trafikhuvudmannens logga i kombination med underentreprenörens namn finns med. I detta fall Söne Buss. Om stora företag som Swebus eller Busslink själva valt att leja ut en viss trafik har man ju egentligen "förlorat" sin rätt att ha sin logga på den trafiken.

Undantag blir det dock om en medlemsorganisation typ Buss i Väst, Gotlandsbuss, Busspoolen, Centrala Buss m.fl. lagt ett bud. Då ska ju självklart namnet på medlemsorganisationen som lagt budet synas på alla bussar. Men delägarnas namn kan gott även synas om de så önskar.