Nya boggivagnar i Nacka/Värmdö

Startat av Jonas Strömblad, 19 juli 2009, 10:17:59 AM

0 Medlemmar och 3 gäster tittar på detta ämne.

Jonas Strömblad


Jag hoppas jag inte kommer med gammal skåpmat nu...
I onsdags promenerade jag genom Slussenterminalen med Börje. Plötsligt fick han något vilt i blicken! En ny boggivagn i trafik.
Jag hann precis få upp min kamera och ta en bild på Swebus 0068 som just ankom Slussen från Hästhagen.
/J

Jan

Citat från: Jonas Strömblad skrivet 19 juli 2009, 10:17:59 AM

Jag hoppas jag inte kommer med gammal skåpmat nu...
I onsdags promenerade jag genom Slussenterminalen med Börje. Plötsligt fick han något vilt i blicken! En ny boggivagn i trafik.
Jag hann precis få upp min kamera och ta en bild på Swebus 0068 som just ankom Slussen från Hästhagen.
/J

Är AC krav eller är det för att lättare kunna flytta vagnen framöver?
I branschen i 40 år

jocke

Var de inte dessa som var väldigt opopulära i N/V ?
Jag förändrar era liv med detta inlägg

Optimal

Citat från: jocke skrivet 19 juli 2009, 13:37:33 PM
Var de inte dessa som var väldigt opopulära i N/V ?


Det var fjollorna, typ föregångaren. dessa är mycket bättre

Optimal

Citat från: Lars Ödlund skrivet 19 juli 2009, 14:18:17 PM
Och skillnaden är?

(Förutom att de första 8500 drogs med mycket barnsjukdomar så är väl konstruktionen nära nog identisk)

Dörrbromsen tog inte en evighet att släppa, som föregångaren tog, tänkte inte så mycket när jag åkte en av dom, märkte bara att den beter sig inte helt som föregångaren

Johan B

Tycker att nya 8500 känns mindre gungiga i framvagnen än tidigare modeller. Dessutom verkar de vara bättre ihopskruvade, mycket mindre skrammel.

Jo

Delad framruta och inåtgående dörr inte heller att förglömma. De första serierna boggie 8500 var väl också i princip de första lågentrébussar(frånräknat några kortvagnar) som levererades till trafikområdet. Nu när man dragits med B9S några år kanske man vant sig och inte anser att boggievarianten är så dålig i alla fall.

Peter Rost

Vilken typ av "låda" är det i dessa?


Simon Bertilsson


JAB

Citat från: Johan B skrivet 19 juli 2009, 17:48:51 PM
Tycker att nya 8500 känns mindre gungiga i framvagnen än tidigare modeller. Dessutom verkar de vara bättre ihopskruvade, mycket mindre skrammel.

De har stel framaxel, och inte delad som fjollorna. Gör underverk för gångegenskaperna.

Greger Larsson

Citat från: JAB skrivet 19 juli 2009, 21:57:43 PM
De har stel framaxel, och inte delad som fjollorna. Gör underverk för gångegenskaperna.

Naä, hur då? Alla lågentrébussar har väl ändå separat hjulupphängning(fram iaf)?

Simon Bertilsson

Citat från: Lars Ödlund skrivet 19 juli 2009, 20:56:13 PM
"Automatlägesspärrade"

Känns ju lite onödigt. M-läget kan vara praktiskt ibland, även om nog de flesta kör på automatiken ändå. Själv använder jag det til exempel på långa 50-raksträckor för att få bilen att växla upp i 12'an istället för 11'an.

Simon Bertilsson

Citat från: Lars Ödlund skrivet 19 juli 2009, 22:38:09 PM
Det är för att bussarna enbart ska köras som en vanlig automat, som alla är vana vid.

Att man köper I-shift har säkerligen med Volvos fagra löften om stora bränslebesparingar att göra (ursäkta men...) för att spara bränsle jmf med en vanlig automatlåda krävs en väldigt duktig förare

Det låter ju jättefint!
Problemet är bara att det inte är någon vanlig automat. Det är en växlingsassistent, och för att köra den på ett bra sätt (även i a-läget) så är det inte bara att sätta plattan i mattan för då kommer den definitivt inte att gå ekonomiskt.

Johan B

Citat från: Greger Larsson skrivet 19 juli 2009, 22:06:01 PM
Naä, hur då? Alla lågentrébussar har väl ändå separat hjulupphängning(fram iaf)?

Precis vad jag också hört. Standard på B12BLE ska vara individuell framhjulsupphängning. Stel framaxel sitter dock på B7RLE och till den tror jag inte att det går att få något annat heller.