Huvudmeny

Hejdå....

Startat av Jocke Selling, 17 juli 2009, 21:07:37 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jocke Selling

.... säger vi till 8 mercor. Nu är det bara Nordupplands 4 kvar.

Joacim Carlsson

Äntligen försvinner dessa bussar har väntat länge på att dom ska försvinna :) men var ska dom? Österut?

//Jocke.

Niclas Rosenius

Det är väl ingen som direkt kommer att sakna dom.

//Niclas

Ersa

Synd på bortkastade skattepengar i lackeringskostnader till gult. Att man från UL:s sida inte väntade med gulfärgskravet tills den stora upphandlingen 2010, istället för att införa kravet 2005 är en stor gåta. Speciellt när man tog fram sitt nya färgschema med vinröda randen 2003.

UglyJazz

Hade dom några särskilda typfel eller var det bara att dom inte var Volvo/Scania???

Jag törs nästan tvärsäkert hävda att eventuell driftosäkerhet kan härledas till den otroliga inkompetensen på Swebus Uppsaladepå.

Det KAN ju tänkas att Swebus har skärpt sig och börjat serva bussar enligt intervall och med duktig personal, men tillåt mig betvivla å det finkänsligaste...
Gold Wing 1800 på fritiden, annars kört yrkesmässigt i 23 år nu...

Cyklisten

RoTe

Citat från: UglyJazz skrivet 17 juli 2009, 23:25:05 PM

Det KAN ju tänkas att Swebus har skärpt sig och börjat serva bussar enligt intervall och med duktig personal, men tillåt mig betvivla å det finkänsligaste...

;D ;D ;D

Undrar varför norduppland behåller allt skräp som Uppsala avyttrar...  ::)

737

Citat från: UglyJazz skrivet 17 juli 2009, 23:25:05 PM
Hade dom några särskilda typfel eller var det bara att dom inte var Volvo/Scania???

Det fel du beskriver räcker tyvärr för att många, både läsare av Buss Snack och förare runt om i landet, ska hitta fel på såväl Mercedes, MAN och Neoplan.

Joacim Carlsson

Okej hur många linjer tror ni Swebus får behålla vid upphandlingen 2010? Jag hoppas att regiontrafiken bara kommer köras av KR mycket bättre än Swebus.

//Jocke.

RoTe

Citat från: Joacim Carlsson skrivet 17 juli 2009, 23:41:12 PM
Okej hur många linjer tror ni Swebus får behålla vid upphandlingen 2010? Jag hoppas att regiontrafiken bara kommer köras av KR mycket bättre än Swebus.

//Jocke.

Den som lever får se... Jag gråter inte blod om Swebus förlorar.

Ersa

Fast står det enbart mellan KR och Swebus? Jag skulle inte bli förvånad om även Arriva, Busslink och Veolia m.fl. vill vara med i leken. Dessutom är det ju inte säkert att KR automatiskt behåller sina områden heller.

Joacim Carlsson

Okej det är sant tänkte inte på det  ::),  men när kommer upphandlingen äga rum är det årsskiftet 2009/2010 eller när händer det? Om det blir ändringar när kommer dessa att inträffa under året?

//Joacim.

Jocke Selling

Citat från: Verspieder skrivet 17 juli 2009, 23:24:40 PM
Synd på bortkastade skattepengar i lackeringskostnader till gult. Att man från UL:s sida inte väntade med gulfärgskravet tills den stora upphandlingen 2010, istället för att införa kravet 2005 är en stor gåta. Speciellt när man tog fram sitt nya färgschema med vinröda randen 2003.

Nu var 1912-1914 visserligen X-trafiklackade innan och skulle ju med säkerhet ha målats i gällande färg hursom helst, så den enda som lackats om från Swe/UL till gult är 1916, och detta i samband med omfattande plåtreparation. Sedan kan man ju ha åsikter om att byta design redan efter bara 2 år.

Joacim Carlsson

Men var tar dessa bussarna vägen?

//Jocke.

RoTe

Citat från: Joacim Carlsson skrivet 18 juli 2009, 21:31:10 PM
Men var tar dessa bussarna vägen?

//Jocke.

NNT i Gävle för att seda säljas till vem som nu vill ha dom.