Lite blandat Orusttrafiken av i år..

Startat av Bussmicke, 17 juli 2009, 08:07:10 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bussmicke

alla utom några är nyheter för året.

Nere på Nisse hittade jag denna, hade det inte varit för skyltningen hade jag nog inte reagerat på bussen.
Bolaget har numera så många olika spridda nummerserier att man längre inte kan hålla reda på dem.

Personalrummet i Frölunda som annars är skolbuss i, var det Härryda?

Man lär ha ett gäng sådana här vagnar, såg minst en till utan att kunna ta bild.
Vilka fler, var rullar de, vagnsnummer?

Åter nere på stan hittade denna.

En liten snabbtitt vid tågersättningen innan hemresan fanns desssa varav 703 är den jag letat efter ett tag.

//BM
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Patrik Henriksson

Citat från: Bussmicke skrivet 17 juli 2009, 08:07:10 AM

Nere på Nisse hittade jag denna, hade det inte varit för skyltningen hade jag nog inte reagerat på bussen.
Bolaget har numera så många olika spridda nummerserier att man längre inte kan hålla reda på dem.

Ah, så det var den jag mötte på E6 i förrgår! Den är ju nylevererad till Kungsbacka, vilket förklarar skylten. (Säffle och övriga karosserier beställer skyltar från Mobitec och anger att de ska till Orusttrafiken, Mobitec gör iordning skyltarna med rätt typsnitt, märker dem Orusttrafiken och skickar till karosseriet som sedan lägger dem i en stor hög med andra skyltar, för att sedan blanda och ge vid montering. I det här fallet har vi fått en frontskylt som någon annan skulle ha och måste byta drivkortet i skylten för att få rätt typsnitt.)

Kungsbacka har lånat ut denna till Landvetter, och nu lägger Kareby rabarber på 70453-55 i och med att man i sin tur lånar ut Grönexpresser till spårvagnsersättningen Eketrägatan - Länsmansgården som börjar på måndag.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Patrik Henriksson skrivet 17 juli 2009, 14:49:05 PM
Ah, så det var den jag mötte på E6 i förrgår! Den är ju nylevererad till Kungsbacka, vilket förklarar skylten. (Säffle och övriga karosserier beställer skyltar från Mobitec och anger att de ska till Orusttrafiken, Mobitec gör iordning skyltarna med rätt typsnitt, märker dem Orusttrafiken och skickar till karosseriet som sedan lägger dem i en stor hög med andra skyltar, för att sedan blanda och ge vid montering. I det här fallet har vi fått en frontskylt som någon annan skulle ha och måste byta drivkortet i skylten för att få rätt typsnitt.)

Står "g" i linjenummersskylten för Grön Express? Säkert inte lätt för resenärerna att förstå i så fall.

Patrik Henriksson

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 17 juli 2009, 14:58:57 PM
Står "g" i linjenummersskylten för Grön Express? Säkert inte lätt för resenärerna att förstå i så fall.

Linjeskyltningen på expresserna är ett litet specialhack som jag och en herre på Mobitec lurade ut 2005 när vi fick Röd, Orange och Lila. Det går inte att "översätta" linjenumren så att föraren kan ange 205 och skylten visar "Grön", utan de tecken föraren knappar in för hundratal, tiotal och ental skickas ett och ett till skylten. Specialaren innebär att i de typsnitt som används för linjenummer är "g" inte ett "g" utan "Grön". Skulle man använda typsnittet i Word och skriva ggg skulle det alltså stå GrönGrönGrön. På samma sätt är b=Blå, l=Lila, r=Röd, o=Orange, u=Orust och t=Tjörn.

Problemet är dock att Säffle skruvat i en skylt som inte är avsedd för Orusttrafiken och således har fel typsnitt. Och i de felaktiga typsnitten är ett g bara ett g...

Det korta svaret på frågan är alltså: Ja, g står för Grön, men det ska inte visas för resenär.

Bussmicke

Citat från: Patrik Henriksson skrivet 17 juli 2009, 14:49:05 PM
Kungsbacka har lånat ut denna till Landvetter, och nu lägger Kareby rabarber på 70453-55 i och med att man i sin tur lånar ut Grönexpresser till spårvagnsersättningen Eketrägatan - Länsmansgården som börjar på måndag.

Var skall 70453-55 rulla normalt?
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Brollan

Citat från: Bussmicke skrivet 17 juli 2009, 08:07:10 AM
Personalrummet i Frölunda som annars är skolbuss i, var det Härryda?

//BM

Den rullar i Lerum.

Johan B

Såg igår ett gäng 8500 på Ringön med skyltskåp och Express-märkning? Vad är dem avsedda till?

RoTe

Verkar vara ett evigt problem det där med skyltningen...

Patrik Henriksson

Citat från: Johan B skrivet 19 juli 2009, 18:07:17 PM
Såg igår ett gäng 8500 på Ringön med skyltskåp och Express-märkning? Vad är dem avsedda till?

Om det var de tidigare Lilaexpresserna 70395-97 så ska de användas på Orange som utökas i höst. Annars finns f n lite inlånat till spv-ersättningen, det skall dock främst vara de grön-x-stripade 70071-73 som under tiden ersätts på Grön av Kungsbackas nyleveranser, men den utväxlingen är inte riktigt klar ännu, så nåt annat kanske smyger sig in de första dagarna. Eller menar du med "skyltskåp" att de hade låg vindruta?

Johan B

Citat från: Patrik Henriksson skrivet 19 juli 2009, 18:28:50 PM
Om det var de tidigare Lilaexpresserna 70395-97 så ska de användas på Orange som utökas i höst. Annars finns f n lite inlånat till spv-ersättningen, det skall dock främst vara de grön-x-stripade 70071-73 som under tiden ersätts på Grön av Kungsbackas nyleveranser, men den utväxlingen är inte riktigt klar ännu, så nåt annat kanske smyger sig in de första dagarna. Eller menar du med "skyltskåp" att de hade låg vindruta?

Yes, vill ha det till att det var låg vindruta. Såg dem på håll från vattnet men kan inte ha sett så tokigt tycker jag. Är dock inte lika säker på att det stod just express i fronten men så mycket annat ska det ju inte stå mitt under vindrutan heller?