Bättre ordning på linje 100

Startat av Bernt Talbrant, 09 augusti 2007, 09:52:25 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bernt Talbrant

I dagens pappersupplaga av Borås Tidning (hittar den inte på nätet nu) finns åter en artikel om linje 100 mellan Ulricehamn, Borås och Göteborg. Nu är det klart att Veolia tar hjälp av Hallgrens Buss i Ulricehamn. Veolia-bussarna i Borås-depån ersätts med fler bussar från Hallgrens. Fem Hallgrens-bussar i nyskick kommer att börja rulla mellan städerna den 20 augusti. Per-Åke Hallgren, delägare i Hallgrens buss, berättar att hans företag tidigare kört rutten och fått god respons: -När Veolia fått kritik för kvaliteten har vi samtidigt fått beröm för att våra bussar är lite mer välstädade säger Hallgren.

Artikeln är längre än så men detta var lite av innehållet. Jag har tidigare framhållit att Hallgrens varit att föredra av flera skäl när man åkt 100 och det är verkligen roligt att det är fler som upptäckt detta tycker jag. Även om inte ens de kan utföra underverk så tror jag absolut att detta kan bli en förbättring jämfört med idag.

Johan B

Citat från: Bernt Talbrant skrivet 09 augusti 2007, 09:52:25 AM
I dagens pappersupplaga av Borås Tidning (hittar den inte på nätet nu) finns åter en artikel om linje 100 mellan Ulricehamn, Borås och Göteborg. Nu är det klart att Veolia tar hjälp av Hallgrens Buss i Ulricehamn. Veolia-bussarna i Borås-depån ersätts med fler bussar från Hallgrens. Fem Hallgrens-bussar i nyskick kommer att börja rulla mellan städerna den 20 augusti. Per-Åke Hallgren, delägare i Hallgrens buss, berättar att hans företag tidigare kört rutten och fått god respons: -När Veolia fått kritik för kvaliteten har vi samtidigt fått beröm för att våra bussar är lite mer välstädade säger Hallgren.

Artikeln är längre än så men detta var lite av innehållet. Jag har tidigare framhållit att Hallgrens varit att föredra av flera skäl när man åkt 100 och det är verkligen roligt att det är fler som upptäckt detta tycker jag. Även om inte ens de kan utföra underverk så tror jag absolut att detta kan bli en förbättring jämfört med idag.

Goda nyheter. Man kan hoppas att detta är en fingervisning om vem som kommer att köra efter nästa upphandling.

Bussgubben

#2
Samarbetar Veolia o Hallgrens om linje 100 nu då? Tycker också att Veolia ska skaffa in den nya 9700. Så de bussar som Veolia har i Borås ska till Partilledepån nu då?

Bernt Talbrant

Citat från: Bussgubben skrivet 09 augusti 2007, 13:38:58 PM
Samarbetar Veolia o Hallgrens om linje 100 nu då? Tycker också att Veolia ska skaffa in den nya 9700. Så de bussar som Veolia har i Borås ska till Partilledepån nu då?

Ja Hallgrens (egentligen Buss i Väst) kör ett omlopp på linje 100 som underentreprenör åt Veolia, det är 4 turer Ulricehamn-Göteborg och åter som det ser ut idag. Förhoppningsvis försvinner en del av de bussar Veolia kör med idag, sådana som 1924 och 2105. Den senare går för fullt även nu i sommar såg jag.

Bussgubben

Citat från: Bernt Talbrant skrivet 09 augusti 2007, 13:47:03 PM
Ja Hallgrens (egentligen Buss i Väst) kör ett omlopp på linje 100 som underentreprenör åt Veolia, det är 4 turer Ulricehamn-Göteborg och åter som det ser ut idag. Förhoppningsvis försvinner en del av de bussar Veolia kör med idag, sådana som 1924 och 2105. Den senare går för fullt även nu i sommar såg jag.

Vi får väl hoppas att 1924 och 2105 byts ut mot nya 9700 :D. 2105 kan användas som reserv istället. Senast jag åkte med 2105 så var tomgången ojämn.

Nicklas Vasa


Bussgubben

Citat från: Nicklas Vasa skrivet 09 augusti 2007, 14:09:59 PM
Swebus kan väl köra.....

Åkte med linje 600 som körs av Swebus. Der var en av B10M Carrus i 39xx. Den va väldigt sliten. Mätaren funka inte, motorn bullra som fan. Så jag undrar hur folk stod ut om man ska åka till Trollhättan från GBG. Men den kanske ska bort snart. O när jag åkte med linje 100 hos Veolia så var den bättre. Det var en 2105. Den kändes mer städad. Så jag kunde jämföra.

Bussgubben

Men om jag hade jobbat hos Veolia så skulle jag ta bort 1924 helt o hållet o ha 2105 som reserv. Alla andra skulle vara kvar som går på linje 100. Men jag skulle gärna skaffa in den nya 9700 som Kjellgrens gjorde.

Bernt Talbrant

Citat från: Bernt Talbrant skrivet 09 augusti 2007, 09:52:25 AM
I dagens pappersupplaga av Borås Tidning (hittar den inte på nätet nu) finns åter en artikel om linje 100 mellan Ulricehamn, Borås och Göteborg. Nu är det klart att Veolia tar hjälp av Hallgrens Buss i Ulricehamn. Veolia-bussarna i Borås-depån ersätts med fler bussar från Hallgrens. Fem Hallgrens-bussar i nyskick kommer att börja rulla mellan städerna den 20 augusti. Per-Åke Hallgren, delägare i Hallgrens buss, berättar att hans företag tidigare kört rutten och fått god respons: -När Veolia fått kritik för kvaliteten har vi samtidigt fått beröm för att våra bussar är lite mer välstädade säger Hallgren.

Artikeln är längre än så men detta var lite av innehållet. Jag har tidigare framhållit att Hallgrens varit att föredra av flera skäl när man åkt 100 och det är verkligen roligt att det är fler som upptäckt detta tycker jag. Även om inte ens de kan utföra underverk så tror jag absolut att detta kan bli en förbättring jämfört med idag.

Ser nu när Uffe uppdaterat SBH (tack för det!) att Hallgrens köpt ytterligare två Setra S419UL. Det innebär att man förmodligen kommer att sätta in tre nya sådana i 100-trafiken om en vecka, den man fick i våras har i varje fall inte jag sett användas där ännu. Den har gått på beställningstrafik så här långt. Dessa tre kommer sannolikt då att kompletteras med deras båda Setra S319UL från 2004. Nu börjar det likna nå´!  :D

Bussgubben

Om Veolia skulle sluta köra vissa turer på linje 100 så önskar jag att se 5 st iallafall på L600. O kom ihåg att Swebussarna på L600 också bara har 2punktsbälten. Te.x att Veolia kör tillsamans med Hallgrens på L100 senare. Hallgrens 5 bussar och Veolia resten, men de bussar som ersätts av de som Hallgrens ska ha sen borde gärna flyttas till L600 turerna också. Den går alldeles för sällan.

Johan B

Citat från: Bussgubben skrivet 13 augusti 2007, 23:21:36 PM
Om Veolia skulle sluta köra vissa turer på linje 100 så önskar jag att se 5 st iallafall på L600. O kom ihåg att Swebussarna på L600 också bara har 2punktsbälten. Te.x att Veolia kör tillsamans med Hallgrens på L100 senare. Hallgrens 5 bussar och Veolia resten, men de bussar som ersätts av de som Hallgrens ska ha sen borde gärna flyttas till L600 turerna också. Den går alldeles för sällan.
??? ??? ??? Vad har detta med saken att göra? Önsketänkande utan någon som helst verklig substans.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Bernt Talbrant skrivet 13 augusti 2007, 22:15:44 PM
Ser nu när Uffe uppdaterat SBH (tack för det!) att Hallgrens köpt ytterligare två Setra S419UL. Det innebär att man förmodligen kommer att sätta in tre nya sådana i 100-trafiken om en vecka, den man fick i våras har i varje fall inte jag sett användas där ännu. Den har gått på beställningstrafik så här långt. Dessa tre kommer sannolikt då att kompletteras med deras båda Setra S319UL från 2004. Nu börjar det likna nå´!  :D

Mötte en Hallgrens-buss på väg mot Ulricehamn strax utanför Vetlanda i går. Det var en Setra S419, men jag hann inte se om det var en splitterny eller den som köptes i våras. Troligen hade bussen varit på Setra i Vetlanda för någon åtgärd.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Johan B

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 14 augusti 2007, 22:20:15 PM
Mötte en Hallgrens-buss på väg mot Ulricehamn strax utanför Vetlanda i går. Det var en Setra S419, men jag hann inte se om det var en splitterny eller den som köptes i våras. Troligen hade bussen varit på Setra i Vetlanda för någon åtgärd.


Hörde (här på snacket tror jag) att Setra haft lite småstrul med nya bussar, dörrproblem och liknande. Iofs standard idag på de flesta bussar men man är ovan att höra "fel", "problem" och "Setra" i samma mening. Vet du om man fått ordning på detta?

Bussgubben

Tycker att samarbetet mellan Buss i Väst och Veolia är perfekt.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Johan B skrivet 15 augusti 2007, 18:01:03 PM
Hörde (här på snacket tror jag) att Setra haft lite småstrul med nya bussar, dörrproblem och liknande. Iofs standard idag på de flesta bussar men man är ovan att höra "fel", "problem" och "Setra" i samma mening. Vet du om man fått ordning på detta?

För ett par år sedan var det ett antal Setra-bussar som byttes ut efter diverse krångel. Dessa gjordes i ordning och hamnade hos Thygessons i Broby så småningom. Där är men nöjd med bussarna som de är i dag.
Vad jag vet är det inga stora problem på de nya Setrorna - men säg mig den nya buss som inte krånglar någonstans. Det är för mycket elektronik i dagens bussar.


Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)