Förlorade busskörkortet.... (länk)

Startat av Lars Ödlund, 10 juli 2009, 22:53:10 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Lars Ödlund

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_3189285.svd

Kan kommentera att även vid de obligatoriska sk. 45 års kontrollerna har det blivit hårdare bandage för att få "rent papper"

RoTe

För att kommentera artikeln så tycker jag det är rätt att han inte kör. Vad händer med honom vid en eventuell nödsituation? Som chaufför måste man klara av att hjälpa passagarere med olika saker. Särskillt om det t.ex. skulle börja brinna. Ska han gå två meter och sedan börja flåsa, för att sedan svimma av utmattning när han kommit längst bak i den 18 meter långa bussen? Nu behöver det ju inte vara så illa, det vet nog ingen av oss, men för att måla upp ett scenario...

Hans Fredriksson

Det var tufft för honom att bli av med bussbehörigheten.
Enligt mitt förmenande är omdöme och uppförande viktigare än god fysik  för att utföra en säker och trygg persontransport.
En förare med omdöme råkar mindre sällan ut för trassliga situationer.
Men hur mäter man sådant?

Nico

Citat från: Hans Fredriksson skrivet 10 juli 2009, 23:36:08 PMEnligt mitt förmenande är omdöme och uppförande viktigare än god fysik för att utföra en säker och trygg persontransport. En förare med omdöme råkar mindre sällan ut för trassliga situationer.

Möjligt, men frågan är i så fall även hur man ska definiera 'god fysik'? Många som fått infarkter mm. har ofta inte märkt något förrän det är försent så läkarens bedömning ska här nog ha företräde framför hur patienten eventuellt känner sig. Då hjärtproblemen här delvis även verkar kvarstå, trots en inopererad pacemaker, så tycker jag nog att man ska vara lite försiktig i fall som dessa och jag sympatiserar med läkarens beslut. En förare med risk för akuta hjärtproblem ska inte kvarstå i trafik och egentligen är det sorgliga nog att det är alltför få läkare som vågar göra anmälningar överlag trots att detta nog skulle vara ganska befogat i många fall.

Ett aldrig så oklanderligt omdöme och uppförande kan heller inte ersätta ett enda dugg den dagen en förare får en plötslig hjärtattack under färd så personligen tycker jag jämförelsen haltar ganska betänkligt. Nej, en förare som även som sagt har ett tidigare känt hjärtproblem och som trots operation och pacemaker "har fortsatt nedsatt ork och blir andfådd vid lätt ansträngning" tycker jag låter som en implicit tickande bomb ur trafiksäkerhetssynpunkt. Utan att ha någon direkt kunskap i saken tycker jag dock rent spontant att detta 'snyftreportage' inte är värdigt SvD, men det beror väl på att det är sommar och brist på riktiga nyheter. Själv skulle jag i alla fall bli mera upprörd ifall jag i bladet fick läsa att en förare med denna sjukdomshistoria och dessa symptom fick behålla sina behörigheter.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

yngrot

Håller nog med Nico här om att läkare rent generellt är alldeles för dåliga på att plocka körkort från de som inte klarar att köra längre.. Händer att man ser när en bli stannar och föraren kommer ut att han för det är oftast så..  knappt kan gå och då börjar man fundera om han kan klara av hantera bromspedal exvis ..  synen är det ofa klen med oxå men många läkare vågar inte ta körkort vilket är synd med tanke på säkerheten ...
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

groenis

Det är inte för inte vi skall in på kontroll i mitt fall hittades högt blodsocker som hålls schack bättre kosthållning och piller.
Men det kan även vara svårt för läkare att göra bedömningen.
Att köra eller inte köra det är svårt sa Skake-Per

/Lennart

Jan

Även läkare kan göra fel beslut vilket borde vara att man kan få ett annat utlåtande av annan läkare.
I branschen i 40 år

Leif D

För oss inom spårtrafiken, dvs ALLA med säkerhtestjänst, så är det vid hjärtproblem direkt ett halvt år karantän och därefter ny läkarundersökning som gäller. Dessutom gäller för alla, läkarkontroll med 5 års intervall, efter 50år med 3 års intervall och efter 60, varje år!
Detta är något som alla med säkerhetstjänst inom spårtrafik är medvetna om från den dag de antas till sådan tjänst.
Möjligen är väl vägtrafiken mindre seriös i sin framtoning, men jag tycker nog vissa delar av detta kunde vara väl tillämpligt även där.
;-)

j

Tråkigt för den personen det berör men läkaren gjorde ju knappast inget fel utan handlade enligt lagen- hoppas bara att fler läkare börjar göra det

groenis

Det finns andra yrkesförare som har blivit av med behörigheten under olika anledningar.
För alla som läser den här tråden så önskar jag att ni gör följande testövning,
Sitt med rak rygg titta rakt fram (enklast blir det för de som är glasögonbärare)
fokusera en punkt titta nu uppåt utan att vrida på huvudet åt något håll
mät ifrån din första fixpunkt till den andra detta ska bli från 10 grader eller mer.
Det här var ett prov en lastbilsförare fick göra på sin hälsokontroll av läkaren
enligt läkaren så blev vinkeln mindre än 10 grader och föraren blev av med
behörigheten för att läkaren ansåg föraren inte skulle ha möjlighet att se den övre delen av
trafikljuset.
Det hela slutade med att de var en intensiv skriftväxling mellan (gamla)TSV,läkaren och förarens advokat
efter ett och ett halvt år fick föraren tillbaka sin behörighet med motivationen att om man sitter i ett fordon så vrider
man faktiskt på huvudet för att se eventuella trafikljus vilket läkaren vägrade att inse

/Lennart