En riktig kallstart

Startat av j-a, 09 juli 2009, 10:27:56 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

j-a

GDG 1826 en kall vintermorgon i Malung i mitten av 80 talet

Viking

Oj, häftig bild! Man verkligen känner ruggigheten.

Förstorar ni sidan så kan ni scanna denna och komma till min instagramsida

Simon Bertilsson

Aaah! Vad kan vara härligare än att starta en iskall morgon, och fem minuter senare känna värmen i hytten?

RoTe

Citat från: Simon Bertilsson skrivet 09 juli 2009, 21:47:23 PM
Aaah! Vad kan vara härligare än att starta en iskall morgon, och fem minuter senare känna värmen i hytten?

Ingen aning för jag har aldrig känt det du beskriver... Brukar ta 105 minuter att få lite värme i "hytten"...  ::)  ;)

groenis

När man får gå ut och varmköra en riktig kall buss då önskar man att "hytten" hade varit lite kortare ;)

fontheking5

Citat från: RoTe skrivet 09 juli 2009, 21:59:27 PM
Ingen aning för jag har aldrig känt det du beskriver... Brukar ta 105 minuter att få lite värme i "hytten"...  ::)  ;)
Ungefär som på jobbebilarna då ungefär , 3-4 mil i plusgrader . När det är minus så tar det nog dubbla eller 3 dubbla tiden att få motorn varm . Hjälper ju inte att motorvärmare saknas och att kupe värmaren inte fungerar på dom flesta bilarna .   :( Som tur var har vi en bil som blir varm fortare . Den är att föredra på vintern .

Autotransit

Den första kupévärmaren jag kom i kontakt med satt i den F88:an från - 71 som jag började att köra på Norge med. Det var en Themotron...en gasoldriven värmare som inte vill fungera riktigt på vintern, gasen blev flytande när man kom upp i Norge en bit. Men fram i april började gasen att "tina" lite, så den fungerade riktigt bra under sommarhalvåret ;D

Annars så stängde man nästan aldrig av motorn...den lurvade och gick både när man lossade/lastade och när man skulle sova vintertid, miljötänket var inte så långt framskridet på den tiden. Åkeriet jag körde för på den tiden hade linje Malmö - Oslo, så det var egentligen bara på söndag eftermiddag det blev tal om kallstart. Man å andra sidan så blev det desto rejälare kallstarter när man startade ett gäng volvolastbilar på en gång på den tiden  :D

/Stellan

1896

Visst hade ni 1887 där uppe ett tag innan GDG miste trafiken ?

Hur är det med GDG:s trafikledare i Malung nuförtiden, H P ?

j-a

Citat från: 1896 skrivet 30 juli 2009, 14:53:26 PM
Visst hade ni 1887 där uppe ett tag innan GDG miste trafiken ?

Hur är det med GDG:s trafikledare i Malung nuförtiden, H P ?

jodå 1887 var i Malung det sista halvåret.
H P är avliden sedan ett antal år :'(

1896

Aj då....   har positiva minnen av honom i alla fall.

När kom 1679 till Leksand ? Var det när Wasatrafik tog över, eller var det på GDG:s tid ?