Nisseterminalen i Göteborg den 5/7

Startat av Svemicke, 09 juli 2009, 01:29:27 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Svemicke

Kan Tomas Fransson så kan jag. :) Tre bilder tagna från bussplanen på Nisseterminalen i Göteborg den 5/7 i år:







Min miobilkamera presterar inga bra bilder i för mörkt ljus, men jag hoppas att de duger.
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

groenis

Tänk när CityTerminalen STHLM ser ut så där om ombyggnaden blir av

Martin Maltkvist

Citat från: groenis skrivet 09 juli 2009, 11:14:00 AM
Tänk när CityTerminalen STHLM ser ut så där om ombyggnaden blir av
Tänk den dagen då de får för sig att bygga om så man får in t.ex en 431:a däruppe.
Mångårig yrkeschaffis inom buss och lastbil, numera lokförare på nattågen till och från Övre Norrland

Hälsningar
/Martin

Staffan Sävenfjord

Citat från: Martin Maltkvist skrivet 09 juli 2009, 22:48:12 PM
Tänk den dagen då de får för sig att bygga om så man får in t.ex en 431:a däruppe.

Ja, det är tyvärr omlöjligt med mindre än att man river hela huset om bottenvåningen och bygger upp det på nytt. Dubbeldäckarna kan få bra plats på nedre planet utan halsbrytande vädningsmanöver om man öppnar Cityerminalen mot Klarabergsvidakukten. Så det gör att gör sitautionen bland bussarna mycket bättre vid Cityterminalen med tämligen enkla medel.
Undrar för resten hur Nisse-terminalen klarar av de dubbeldäckare som Västtrafik planer för linje 100.

groenis

Martin det går att köra in en 431 men den skulle inte se likadan ut efter det :'(
Staffan,jag putsade glasen lite och torkade bort dammet på skärmen och tittade lite närmare på bilden
så tror jag att det nog löser sig annars får de lösa det på annat sätt typ gate 8 och 9 på CT uteplats.
Nu fattar jag vad de små gula prickarna är för nått ;D
/Lennart

Nupski

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 09 juli 2009, 22:50:58 PM
Undrar för resten hur Nisse-terminalen klarar av de dubbeldäckare som Västtrafik planer för linje 100.

Ser inte vad som skulle vara för problem med dubbeldäckare på Nisseterminalen, eller som Västtrafik vill att han heter Nils Ericsson Terminalen.

groenis

Är det någon som vet vem Nils Ericsson var?

Svemicke

Citat från: groenis skrivet 10 juli 2009, 01:29:36 AM
Är det någon som vet vem Nils Ericsson var?
Generalsekreterare på SJ en gång i tiden. Vågar inte säga att han var SJ:s grundare, men har för mig att han varit med sedan örla SJ-dagar.
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

Svemicke

Citat från: Tomas skrivet 10 juli 2009, 00:34:20 AM
Ser inte vad som skulle vara för problem med dubbeldäckare på Nisseterminalen, eller som Västtrafik vill att han heter Nils Ericsson Terminalen.

De lär väl i så fall få stanna vid gaterna 39-41 och där är väl inget tak i vägen?
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

Anton i Axvall

Citat från: groenis skrivet 10 juli 2009, 01:29:36 AM
Är det någon som vet vem Nils Ericsson var?

Var det inte han som över huvud taget såg till att järnvägen drogs till Göteborg.

Nupski

Citat från: Svemicke skrivet 10 juli 2009, 01:33:25 AM
De lär väl i så fall få stanna vid gaterna 39-41 och där är väl inget tak i vägen?

Irizarena på linje 300 är högre än glastaken som sticker ut och de kommer in på vanlig gate.


Citat från: Anton i Axvall skrivet 10 juli 2009, 01:51:46 AM
Var det inte han som över huvud taget såg till att järnvägen drogs till Göteborg.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Nils_Ericson

Staffan Sävenfjord

Citat från: Tomas skrivet 10 juli 2009, 00:34:20 AM
Ser inte vad som skulle vara för problem med dubbeldäckare på Nisseterminalen, eller som Västtrafik vill att han heter Nils Ericsson Terminalen.

Det är höjden jag tänker på. Men terminalen kanske redan är konstruerad för bussar som är 4 meter höga och då är det ju inget problem.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Svemicke skrivet 10 juli 2009, 01:32:35 AM
Generalsekreterare på SJ en gång i tiden. Vågar inte säga att han var SJ:s grundare, men har för mig att han varit med sedan örla SJ-dagar.

Generaldirektör snarare. Nils Ericsons var SJ:s förste generaldirektör. Det var också han som stod bakom de första stora järnvägsbyggena i Sverige. Han var för övrigt bror till John Ericsson, propellerns uppfinnare. Att bröderna stavar sitt efternamn olika beror på att Nils blev adlad och då tog han bort ett s i sitt efternamn.
Redan innan terminalen blev klar kallades platsen för Nils Ericsonsplatsen. Det namnet har i dag den lilla planen som är framför Hotell First G.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Svemicke skrivet 10 juli 2009, 01:33:25 AM
De lär väl i så fall få stanna vid gaterna 39-41 och där är väl inget tak i vägen?

Ja, där går det bra. Jag har sett dubbeldäckare angöra där i varje fall. Men dessa hållplatser behövs för Swebus Express, GoByBus och Bus4you.

Svemicke

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 10 juli 2009, 07:56:07 AM
Generaldirektör snarare. Nils Ericsons var SJ:s förste generaldirektör. Det var också han som stod bakom de första stora järnvägsbyggena i Sverige. Han var för övrigt bror till John Ericsson, propellerns uppfinnare. Att bröderna stavar sitt efternamn olika beror på att Nils blev adlad och då tog han bort ett s i sitt efternamn.
Redan innan terminalen blev klar kallades platsen för Nils Ericsonsplatsen. Det namnet har i dag den lilla planen som är framför Hotell First G.


Jag menade naturligtvis generaldirektör.
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -