Dagens Klarebeg GS 644 [Bild]

Startat av Nupski, 08 juli 2009, 22:54:23 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Nupski



Så fick jag styra GS 644 idag på en Kruthus linje nämligen linje 43 som under sommaren inte angör Gerrebacka utan vänder vid Klareberg. Minnet som jag hade av bussen sedan utbildningstiden, detta var en av de bussar som vi övningskörde ganska mycket med tillsammans med GS 631, 632, 634, 639, 640, 641 samt 644, att den var en riktig skrammelburk och det är den fortfarande. Vattenflaskan kan man inte ha på golvet i den här utan den välter vid första bästa brunnslock. Men väl utanför stans dåliga gator och du fått fart under sulorna är dessa grymt sköna att styra.

olasand

Jepp! När man väl kommit in på förarplatsen (mycket trångt), fått igen dörrarna (brukar "fladdra") och kommit igång så kan man få för sig att dessa är något av det bästa Volvo gjort!

Nupski

Citat från: olasand skrivet 10 juli 2009, 10:25:16 AM
Jepp! När man väl kommit in på förarplatsen (mycket trångt), fått igen dörrarna (brukar "fladdra") och kommit igång så kan man få för sig att dessa är något av det bästa Volvo gjort!

Så långt skulle jag nog inte dra det det finns Volvomodeller som är bättre, en B58 med Wilson från slutet av 70-talet är nog en av de skönaste bussarna Volvo gjort körmässigt sen har vi en gammal hederlig B10M från mitten av 80-talet helst med boogie det går stabilt som tåget.

yngrot

Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

olasand

Citat från: Tomas skrivet 10 juli 2009, 11:29:31 AM
Så långt skulle jag nog inte dra det det finns Volvomodeller som är bättre, en B58 med Wilson från slutet av 70-talet är nog en av de skönaste bussarna Volvo gjort körmässigt sen har vi en gammal hederlig B10M från mitten av 80-talet helst med boogie det går stabilt som tåget.

Kanske var lite förmätet av mig att komma och säga att det är det bästa Volvo gjort eftersom jag ju inte har någon som helst koll på vad Volvo gjort då jag bara kört buss i ett år... Dock tycker jag att den, körmässigt, är den bästa volvomodellen vi har på garaget just nu!

Nupski

Citat från: olasand skrivet 11 juli 2009, 17:16:15 PM
Kanske var lite förmätet av mig att komma och säga att det är det bästa Volvo gjort eftersom jag ju inte har någon som helst koll på vad Volvo gjort då jag bara kört buss i ett år... Dock tycker jag att den, körmässigt, är den bästa volvomodellen vi har på garaget just nu!

;D. Tycker särlingarna 242 samt 243 är ruskigt sköna reskamrater.

olasand

Citat från: Tomas skrivet 12 juli 2009, 02:06:30 AM
;D. Tycker särlingarna 242 samt 243 är ruskigt sköna reskamrater.

Dem hade jag glömt bort! De går ju minst lika bra i alla fall. Antar att de till konstruktionen är väldigt lika eftersom motorn och växellådan betar sig och låter likadant som på 600-vagnarna..?

Nupski

Citat från: olasand skrivet 12 juli 2009, 17:00:06 PM
Dem hade jag glömt bort! De går ju minst lika bra i alla fall. Antar att de till konstruktionen är väldigt lika eftersom motorn och växellådan betar sig och låter likadant som på 600-vagnarna..?

242 och 243 ligger stabilare på vägen det skiljer 1m i axelavstånd och längd mot en 600vagn och så är de inte lika trånga på förarplatsen. Sen projektorficklamporna där fram på 600serien är ju inget att hurra över en kulen novembernatt i ingenmansland.

Calle

Citat från: olasand skrivet 12 juli 2009, 17:00:06 PM
Dem hade jag glömt bort! De går ju minst lika bra i alla fall. Antar att de till konstruktionen är väldigt lika eftersom motorn och växellådan betar sig och låter likadant som på 600-vagnarna..?

Dessa har en ZF-låda som växlar hårt och tvärt, och saknas det plåtar under motorn så är det ännu värre.