Fordon och komfort i regionbusstrafik?

Startat av Stefan K, 08 juli 2009, 19:15:24 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Stefan K

Funderar på vilken inredning och busstyp som är den optimala när det gäller regional busstrafik som skall konkurrera eller komplettera tåget, och där hög kapacitet behövs?
Exempel är Borås-Göteborg, Kustbussen i Blekinge med flera, samt fjärrbusstrafik som Bus4You och Swebus Express.

Har märkt i debatten och i press att väldigt många fordon (såväl tåg som bussar) slentriantmässigt presenteras som komfortabla.

Det skulle vara intressant att veta om 2+2-sittning i buss kan bli tillräckligt komfortabel eller om man borde övergå till 2+1-sittning med tillräckligt avstånd mellan stolarna.

Dessutom, om man vill ha god kapacitet, är boggi-dubbeldäckare överhuvudtaget att tänka på, eller gäller dubbeldäckare?

Det blev lite många frågor - men är intresserad av en god diskussion!

Staffan Sävenfjord

Citat från: Stefan K skrivet 08 juli 2009, 19:15:24 PM
Funderar på vilken inredning och busstyp som är den optimala när det gäller regional busstrafik som skall konkurrera eller komplettera tåget, och där hög kapacitet behövs?
Exempel är Borås-Göteborg, Kustbussen i Blekinge med flera, samt fjärrbusstrafik som Bus4You och Swebus Express.

Har märkt i debatten och i press att väldigt många fordon (såväl tåg som bussar) slentriantmässigt presenteras som komfortabla.

Det skulle vara intressant att veta om 2+2-sittning i buss kan bli tillräckligt komfortabel eller om man borde övergå till 2+1-sittning med tillräckligt avstånd mellan stolarna.

Dessutom, om man vill ha god kapacitet, är boggi-dubbeldäckare överhuvudtaget att tänka på, eller gäller dubbeldäckare?

Det optimala är naturligtvis tre breda stolar i 2+1-formation  och med gott om plats för benen (som Bus4you har). Man måste ju kompromissa med platsbehovet. För en länsbuss är det viktigt att kunna ta många resande. Stolarna skall vara utformade så att man sitter bra och att benutrymmet inte är alltför snålt. Det finns många bussar som uppfyllar dessa krav, tycker jag: Volvo 9700, Scania OmniExpress, Setra S419 t ex.
Jag förstår inte frågan om dubbeldäckare. Alla dubbeldäckare måste ha boggi för att klara axeltrycket. Menar du möjligen 15-meters dubbeldäckare i stället för 12-meters så är det ju ingen skillnad på komforten men möjligen framkomligheten. Eller menar du ledade dubbeldäckare så finns det inga sådana på marknaden och det har varit svårt att få fram en lyckad sådan konstruktion. Det är ju också tveksamt om en ensam bussförare skall ha ansvar för 130 resenärer.
Bussen konkurrerar redan bra med tåget när det gäller komfort. Problemet är att bussen med några få undantag (t ex Borås-Göteborg) har längre restid.

Stefan K

Skrev fel där Staffan;
Menar - just som du nämner - boggi-led-dubbeldäckare  ;)

Optimal

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 08 juli 2009, 19:31:26 PM
Det optimala är naturligtvis tre breda stolar i 2+1-formation  och med gott om plats för benen (som Bus4you har). Man måste ju kompromissa med platsbehovet. För en länsbuss är det viktigt att kunna ta många resande. Stolarna skall vara utformade så att man sitter bra och att benutrymmet inte är alltför snålt. Det finns många bussar som uppfyllar dessa krav, tycker jag: Volvo 9700, Scania OmniExpress, Setra S419 t ex.
Jag förstår inte frågan om dubbeldäckare. Alla dubbeldäckare måste ha boggi för att klara axeltrycket. Menar du möjligen 15-meters dubbeldäckare i stället för 12-meters så är det ju ingen skillnad på komforten men möjligen framkomligheten. Eller menar du ledade dubbeldäckare så finns det inga sådana på marknaden och det har varit svårt att få fram en lyckad sådan konstruktion. Det är ju också tveksamt om en ensam bussförare skall ha ansvar för 130 resenärer.
Bussen konkurrerar redan bra med tåget när det gäller komfort. Problemet är att bussen med några få undantag (t ex Borås-Göteborg) har längre restid.

Hur är det med Stadsbussar som är dubbeldäckare. Som ex Scania. Dom har ju ingen boggi

Staffan Sävenfjord

Citat från: Optimal skrivet 08 juli 2009, 20:20:25 PM
Hur är det med Stadsbussar som är dubbeldäckare. Som ex Scania. Dom har ju ingen boggi

Även om jag inte skrev det rent ut så utgick jag från svenska förhållanden. Diskussionen gällde dessutom regional- och expressbussar. Här finns inga dubbeldäckade stadsbussar förutom de Leyland som Spårvägsmuseet och Spårvägssällskapet har.

Optimal

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 08 juli 2009, 20:36:37 PM
Även om jag inte skrev det rent ut så utgick jag från svenska förhållanden. Diskussionen gällde dessutom regional- och expressbussar. Här finns inga dubbeldäckade stadsbussar förutom de Leyland som Spårvägsmuseet och Spårvägssällskapet har.

Jag var säker på att jag sett någon Scania dubbeldäckare i stockholm nån gång på prov från Scania. Kan vart jag som blandat ihop det. Jo men tänkte att en lite Stadsbuss fråga kunde slinka imellan  ;).

yngrot

Många av dagsen bussar exvis Scania Omniexpress är väldigt trånga både i gången och på förarplatsen..Verkar som man glömt att de flesta som åker har både en och två väskor med sig och då behövs ju mer plats både i insteg och i gången...
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Optimal

Citat från: yngrot skrivet 08 juli 2009, 21:01:13 PM
Många av dagsen bussar exvis Scania Omniexpress är väldigt trånga både i gången och på förarplatsen..Verkar som man glömt att de flesta som åker har både en och två väskor med sig och då behövs ju mer plats både i insteg och i gången...

För väskor finns Bagagelucka och hathylla

Martin Maltkvist

Citat från: Optimal skrivet 08 juli 2009, 21:22:46 PM
För väskor finns Bagagelucka och hathylla
...Vilket tyvärr inte alltid förstås av en del människor som envist ska släpa med sig otympliga resväskor i i kupén trots att bussen har ett utmärkt godsrum. (Tänk turistare)
Mångårig yrkeschaffis inom buss och lastbil, numera lokförare på nattågen till och från Övre Norrland

Hälsningar
/Martin

Ted Selander

Citat från: Martin Maltkvist skrivet 09 juli 2009, 01:51:43 AM
...Vilket tyvärr inte alltid förstås av en del människor som envist ska släpa med sig otympliga resväskor i i kupén trots att bussen har ett utmärkt godsrum. (Tänk turistare)

Ett problem kan vara uppsikten, har själv varit med om att min resväska promenerat iväg med en tant som inte såg skillnad på sin egen. Bara en tillfällighet att jag satt på rätt sida och vid fönstret, och därmed hann reagera.

/Ted

RoTe

Citat från: Ted S skrivet 09 juli 2009, 09:04:21 AM
Ett problem kan vara uppsikten, har själv varit med om att min resväska promenerat iväg med en tant som inte såg skillnad på sin egen. Bara en tillfällighet att jag satt på rätt sida och vid fönstret, och därmed hann reagera.

/Ted

Har varit stora problem med stölder av gods på bussarna som kör för Eckerölinjen. Folk handlar massa öl som sedan försvinner när folk kliver av på vägen. Därför får endast de som ska till ändhållplats ha gods i godsutrymme numera...

Jo

Citat från: Stefan K skrivet 08 juli 2009, 19:15:24 PM

Om man tar exemplet Skåne och Blekinge så har man ju i Blekinge (och snart skåne) bara låggolvs och lågentébussar på andra linjer än de som trafikeras av Kustbussen och Skåneexpressen. Och det torde stå ganska klart att Skåneexpressen och Kustbussen upplevs som bra mycket konfortablare än i många fall trånga och bullriga låggolvsbussar. Personligen tycker jag att 2+2-sittning med fällbara stolar och hyfsat benutrymme är komfortabelt. Att köra 2+1 sittning och dessutom ha gott om benutrymme tror jag att man förlorar för mycket kapacitet på i förhållande till det man vinner i komfort. Nu finns det ju i och för sig de som är extremt breda men det som de flesta verkar önska är mer benutrymme och inte mer utrymme i bredd.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Jo skrivet 09 juli 2009, 13:18:37 PM

Om man tar exemplet Skåne och Blekinge så har man ju i Blekinge (och snart skåne) bara låggolvs och lågentébussar på andra linjer än de som trafikeras av Kustbussen och Skåneexpressen. Och det torde stå ganska klart att Skåneexpressen och Kustbussen upplevs som bra mycket konfortablare än i många fall trånga och bullriga låggolvsbussar. Personligen tycker jag att 2+2-sittning med fällbara stolar och hyfsat benutrymme är komfortabelt. Att köra 2+1 sittning och dessutom ha gott om benutrymme tror jag att man förlorar för mycket kapacitet på i förhållande till det man vinner i komfort. Nu finns det ju i och för sig de som är extremt breda men det som de flesta verkar önska är mer benutrymme och inte mer utrymme i bredd.

Jag vet inte om jag är extremt bred men ganska bred är jag. Dessutom har jag korta ben. Men ändå: jag föredrar också benutrymme. Oftast när man åker buss har man ju ingen bredvid sig och då kan man breda ut sin breda kropp. Men är det trångt för benen kan jag inte dra någon nytta av att det inte sitter någon framför mig.

Knut

De MAN som SweX har der kan man bredde setene ved behov. Tror nok at seteavstanden holder for rutene vi kjører. Klart at man kunne hatt bedre plass og 2+1 seter. Men dette blir også et kost/nytte diskusjonstema. Så lenge vi kjører med så mange ombord som vi gjør så tror jeg neppe SweX vil gjøre endringer på dette

Simon Bertilsson

Citat från: Jo skrivet 09 juli 2009, 13:18:37 PM

Om man tar exemplet Skåne och Blekinge så har man ju i Blekinge (och snart skåne) bara låggolvs och lågentébussar på andra linjer än de som trafikeras av Kustbussen och Skåneexpressen. Och det torde stå ganska klart att Skåneexpressen och Kustbussen upplevs som bra mycket konfortablare än i många fall trånga och bullriga låggolvsbussar.

Trångheten har ju inte ett dugg med golvhöjden att göra. Jag har åkt många väldigt obekväma normalgolvade bussar, som nästan helt saknade benutrymme. För de bussarna som brukar gå på 470 (ofta normalgolvade lite äldre Säffle) brukar jag få sätta mig på snedden med benen ut mot gången. Usch!