Högertrafiken fyller 40

Startat av Peter Rost, 08 augusti 2007, 00:39:06 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Peter Rost

Hej !

Kommer  det  att  bli  något  evenemang  med  veteranbussar(SvOF  SPM   SSS) den  3/9 då  högertafiken  fyller  40?

/Peter

Ingwar Åfeldt

Fann passande nog detta bland mina gamla papper.

M v h
Ingwar

Björn Forslund

Jag vet inte om något speciellt planeras i Stockholm. För 10 år sedan var det ju ett jättejippo på Kungsgatan med veteranbilar och bussar, och "högeromläggning" igen.
SvOf och jag har däremot lite planer på en sväng runt stan med de tre BSBV-målade bussar som rullar idag.
I Norrköping planerar SSS att köra med spårvagnar i vänstertrafik för att celebrera Dagen H.

Carl W

Citat från: Björn Forslund skrivet 08 augusti 2007, 08:57:54 AM
Jag vet inte om något speciellt planeras i Stockholm. För 10 år sedan var det ju ett jättejippo på Kungsgatan med veteranbilar och bussar, och "högeromläggning" igen.
SvOf och jag har däremot lite planer på en sväng runt stan med de tre BSBV-målade bussar som rullar idag.
I Norrköping planerar SSS att köra med spårvagnar i vänstertrafik för att celebrera Dagen H.

I samband med det jippot, förklarade man att det var sista gången man skulle jubilera. Men man kan ju alltid ändra sig.

Själv tycker jag att man ska köra en innerstadslinje med högerstyrd buss enligt dåtidens linjestreckning, på vänster sida av vägen.  :)

Niklas Bygdestam

Citat från: Carl W skrivet 08 augusti 2007, 13:59:07 PM
I samband med det jippot, förklarade man att det var sista gången man skulle jubilera. Men man kan ju alltid ändra sig.

Själv tycker jag att man ska köra en innerstadslinje med högerstyrd buss enligt dåtidens linjestreckning, på vänster sida av vägen.  :)

Då får man stänga av vägen om man ska köra vänstertrafik :)
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Carl W

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 08 augusti 2007, 14:18:29 PM

Då får man stänga av vägen om man ska köra vänstertrafik :)

Men då blir det ju inte lika roligt.  ???

LinusA

Ingwar - har du (eller någon annan) fler bilder från Dagen-H-boken?

Ingwar Åfeldt

Hej!
Jag har inte Dagen-H-boken. Visste inte ens att den fanns. Det jag har är de papper och dokument jag fick i samband med och omedelbart före H-omläggningen eftersom jag på den tiden jobbade som bussförare åt SJ. De mesta papperen jag fick ligger i en kartong på vinden för närvarande. Är det något speciellt du är ute efter?

M v h
Ingwar

LinusA

OK, nej, jag är bara allmänt nyfiken. Men om du inte ahr något som redan är inscannat så göre du dig icke besvär för min skull. :-)
Tack ändå!

Ingwar Åfeldt

Jag kan åtminstone visa vad som fanns inuti det tidigare visade info-bladet från SJ-Buss.

Jag skall ta mig upp på vinden innan H-dagen och se vad jag kan hitta. Men f n har vi ca 45 grader varmt ute (i skuggan) vilket innebär att det är mellan 50-60 grader på vinden (trots ventilation) så det blir inte de närmaste dagarna.

M v h
Ingwar

LinusA

Tack Ingwar! Detta var i princip vad jag önskat men inte vågade hoppas på!

Kul att se!

Clabbe

Jag har trådat vidare på väg-snacket  ::)

Ersa

Ha! Råden till trafikanter/resenärer uppfylls ju fortfarande inte alltid  ;D