Huvudmeny

Bussbränder

Startat av Autotransit, 07 juli 2009, 10:31:46 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Autotransit

Är det verkligen så här illa ställt med säkerheten på våra bussar? Man blir ju lite förskräckt när man läser den här artikeln, det kan väl ändå inte stämma på alla bussföretag? Man får känslan av att de dragit alla företag över en kam, de flesta har väl automatiskt brandsläckningssystem i motorrummet?
http://www.sr.se/cgi-bin/sjuharad/nyheter/artikel.asp?Artikel=2952602

/Stellan

Johnny

Citat från: Autotransit skrivet 07 juli 2009, 10:31:46 AM
Är det verkligen så här illa ställt med säkerheten på våra bussar? Man blir ju lite förskräckt när man läser den här artikeln, det kan väl ändå inte stämma på alla bussföretag? Man får känslan av att de dragit alla företag över en kam, de flesta har väl automatiskt brandsläckningssystem i motorrummet?
http://www.sr.se/cgi-bin/sjuharad/nyheter/artikel.asp?Artikel=2952602

/Stellan

Enligt uppgift är det så att fler väljer bort sådana system än som väljer dem vid köp av nya bussar.


groenis

På InterBus så fick 529 motorbrand,
skadorna kunde ha blivit mindre enligt Volvo om den hade haft 2 munstycken till på släckningssystemet.
Det vill säga 8 st istället för 6 st med 3 per sida, det blev ett nytt rör runt med 2 munstycken bakifrån.
de andra Volvobussarna byggde Volvo om direkt.
Orsak till branden var en mutter som gängade upp sig till AC:n i kopplingsplinten

yngrot

Jag kan inte fatta att man köper en buss för flera miljoner och låter bli att köpa släckutrustning till motorrummet.. dom pengar måste väl vara väl investerade med tanke på vad en repartion kostar efter en brand...  borde väl vara lagkrav med tanke på vad som kan hända...
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

groenis

Det är nog inte många åkerier som hoppar över släckningsutrustning.
Det stora problemet är nog att många har egen verkstad då provas inte
utrustningen på samma sätt som om brandmyndighet gör.
Har någon sett Bilprovningen fråga efter pappret som talar om att brandskyddet är provad och kontrollerad?