GS Omloppspärmar i bussarna

Startat av Helena Jönsson, 07 juli 2009, 10:16:12 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Helena Jönsson

Tjena allihopa!
Är ny här på forumet. Här verkar ju finnas det mesta om det mesta men tyvärr hittar jag inte svaret på min fråga. Kanske är jag bara dålig på att leta  ;)


Jag är väldigt nyfiken på hur GS omloppspärmar i bussarna är utformade. Någon som har en bild?  :)
Hur fungerar det för övrigt? Hur håller förarna reda på förarbyten och raster osv.?


/Helena

Erling.L

Pärmen e en aluminium med ringpärms mitt på o e bara bussens tider avlösningar o så står på förarens tjänst
Varit på GS 9603-0111 0312-1306 Keolis från 130616

Helena Jönsson

Men är inte det lite dubbelarbetat att ha både ha buss-spec och förar-spec?

Erling.L

nja fördelen e att om du får hoppa in snabbt finns ju hålltider o liknande i bussen o glömmer du tjänsten e det likadant vi har ju många förare som inte e på garaget utan börjar på stan.
Varit på GS 9603-0111 0312-1306 Keolis från 130616

Helena Jönsson

Men innehåller förarspecen samma information också eller är det bara av- och på-tider?
När man har åkt i Göteborg har jag bara sett den sk. omloppspärmen framme.

Erling.L

Så här kan infon i en förar spec se ut

1     BCT     TOM     1924     BF     05:42     GVX     06:09     KLB
1    BCT    142    1924    BF    06:09    KLB    06:43    KU
1    BCT    142    1924    BF    06:48    KU    07:16    KLB
1    BCT    43    1924    BF    07:20    KLB    07:59    C
1    BCT    60    1906    BF    08:11    C    08:32    MH
1    BCT    60    1906    BF    08:38    MH    09:13    R
1    BCT    62    1906    BF    09:22    R    09:50    KB
1    BCT    62    1906    BF    09:53    KB    10:10    R
1    BCT    60    1906    BF    10:15    R    10:30    C
1    BCT    G       BF    10:30    C    10:32    
2    BCT    G       BF    11:28       11:30    C
2    BCT    58    1912    BF    11:30    C    12:04    MEK
2    BCT    58    1912    BF    12:16    MEK    13:34    BR
2    BCT    58    1912    BF    13:46    BR    15:04    MEK
2    BCT    58    1912    BF    15:11    MEK    15:45    C

Summatid:     9,17
Övertid:    0    OB 1:    0,3 (9011)    OB 2:    0 ()
Resp:       Nattlg.:    0    GBGplat.:    8,08

Detta e saxat ur vår weblogin för o kolla tjänsterna iom jag är dagkommenderad i trafiken har jag inte lister på samma sätt som dom som sitter på grupper har, men deras inser nästan likadan ut e summa tiden som specifieras annorlunda.

Bussspecen/omlopps pärmen e ju bara en lista på hålltiderna o evetuell samtrafik
Varit på GS 9603-0111 0312-1306 Keolis från 130616

ch

Har ingen bild. Men bussens omloppspärm säger i princip:

vilken linje du ska köra, hållplatstider på utvalda hållplatser, omloppsnummer, skyltnummer.
Men omloppspärmen är egentligen oldschool numera när bussarna har iTid i sig...

Det här är kanske skillnaden mellan Göteborg och en liten stad, här kan en förare köra kanske 10 olika linjer med 6 olika bussar under en arbetsdag. Det kan handla om att man tar ut en buss i garaget, kör tom till starthållplatsen, sen kör man kanske bara halva omloppet, byter med en förare som har haft rast, du tar över en annan buss vars förare ska gå på rast, du kör den bussen på en annan linje i kanske 40 minuter, sen skyltar du om och kör vidare på en ny linje. Där byts du av och får rast osv...

Zella

Förartjänsten tala om vart och när du ska lösa av & bli avlöst... dvs förarens arbetsdag.

Bussomloppet/Specen tala om bussens arbetsdag, vilka linjer etc etc... och i omloppet står det hålltider, turnumer... allt som är viktigt för resan mellan A & B.

Samt att i omloppet kan arbetsledningen lägga in typ... anslag om ändrad körväg med karta m.m.

Helena Jönsson

Citat från: BEL skrivet 08 juli 2009, 06:26:39 AM
Så här kan infon i en förar spec se ut

1     BCT     TOM     1924     BF     05:42     GVX     06:09     KLB
1    BCT    142    1924    BF    06:09    KLB    06:43    KU
1    BCT    142    1924    BF    06:48    KU    07:16    KLB
1    BCT    43    1924    BF    07:20    KLB    07:59    C
1    BCT    60    1906    BF    08:11    C    08:32    MH
1    BCT    60    1906    BF    08:38    MH    09:13    R
1    BCT    62    1906    BF    09:22    R    09:50    KB
1    BCT    62    1906    BF    09:53    KB    10:10    R
1    BCT    60    1906    BF    10:15    R    10:30    C
1    BCT    G       BF    10:30    C    10:32    
2    BCT    G       BF    11:28       11:30    C
2    BCT    58    1912    BF    11:30    C    12:04    MEK
2    BCT    58    1912    BF    12:16    MEK    13:34    BR
2    BCT    58    1912    BF    13:46    BR    15:04    MEK
2    BCT    58    1912    BF    15:11    MEK    15:45    C

Summatid:     9,17
Övertid:    0    OB 1:    0,3 (9011)    OB 2:    0 ()
Resp:       Nattlg.:    0    GBGplat.:    8,08

Detta e saxat ur vår weblogin för o kolla tjänsterna iom jag är dagkommenderad i trafiken har jag inte lister på samma sätt som dom som sitter på grupper har, men deras inser nästan likadan ut e summa tiden som specifieras annorlunda.

Bussspecen/omlopps pärmen e ju bara en lista på hålltiderna o evetuell samtrafik


Har skickat ett privat meddelande till dig "BEL".

Erling.L

exempel på fordonsomlopp


1901/5901                        
Måndag - Fredag                        
Skyltkod:      68   58   Brottkärr              
t/fr   hållplats   klockan   fotnot   anmärkning   linje   fotnot   tur   kl
fr   Merkuriusgatan, hpl A   04.43      Skyltkod: 68            
   Atmosfärgatan, hpl A   04.50                  
   Österlyckan, hpl A   04.58                  
   Bellevue, hpl F   05.03                  
   Centralstationen, hpl K   05.13                  
   Götaplatsen, hpl B   05.20                  
   Sahlgrenska H.entré, hpl B   05.27                  
   Botaniska Trädg., hpl C   05.31                  
   Marklandsgatan, hpl C   05.33                  
   Frölunda Smedja, hpl B   05.40                  
   Askims Kyrka, hpl B   05.48                  
   Sandås, hpl B   05.52                  
t   Brottkärr, hpl A   05.56                  
                        
Från TDS: 080712            GSAB      31,0   Km   Sida 1
                        
Varit på GS 9603-0111 0312-1306 Keolis från 130616

Nupski



Gammal bild från omlopp 1428. Det är det traditionella systemet med första siffran som anger dag 1=mån-tors andra siffran garage tillhörighet sista siffrorna turnummer.

Karsten

Citat från: Tomas skrivet 10 juli 2009, 14:46:43 PM


Gammal bild från omlopp 1428. Det är det traditionella systemet med första siffran som anger dag 1=mån-tors andra siffran garage tillhörighet sista siffrorna turnummer.

Hmm, 28 är alltså omloppsnumret och 31 turnummer?

Helena Jönsson

Citat från: Tomas skrivet 10 juli 2009, 14:46:43 PM


Gammal bild från omlopp 1428. Det är det traditionella systemet med första siffran som anger dag 1=mån-tors andra siffran garage tillhörighet sista siffrorna turnummer.


Vilka olika garage finns det?
x9xx har jag förstått att det är Kruthusgatan (Centrum).


Är det förresten vanligt med så mycket anslutningar som det är vid Frölunda Torg på specen?

Helena Jönsson

Vad står VTG för?
Det som står före linje och tur.

M

Citat från: Helena Jönsson skrivet 10 juli 2009, 17:38:42 PM
Vad står VTG för?
Det som står före linje och tur.
VästTrafik Göteborg