Huvudmeny

GS linje 161 (bild)

Startat av olasand, 06 juli 2009, 18:24:56 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

olasand

GS 733 på "hållplatsen" Delsjökolonien...

Den 18 juni körde jag linje 161 för första gången. Den går bara under sommaren, bara på vardagar och bara två turer per dag! Totalt har linjen 3 hållplatser.

Första turen går från Delsjökolonien kl. 9.20 och är framme vid Torp kl. 9.26 (mellanhållplatsen Wellandergatan passeras redan 9.24)
Andra turen går från Torp kl. 14.26 och är uppe i kolonien 14.32... Det är allt!

Eftersom bussen ändå måste upp/ner från kolonien innan/efter påbörjad/avslutad tur kan man ju tycka att det hade varit vettigt att köra en tur till i vardera riktningen eftersom "alla" hållplatser ändå passeras på vägen dit/därifrån...

Bussmicke

Nästan så man måste åka den, påminner lite om en annan linje som försvann 1992.
138 till Jättestensskolan, gick en enkelriktad tur om dagen..
Åkte sista turen innan nedleäggning om jag minns rätt.

B42 45 Jättestensskolan, Göteborg 21/8 1992.

Nåpn som kan bekräfta om detta var sista gången?
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

olasand

Citat från: Bussmicke skrivet 06 juli 2009, 18:52:34 PM
Nästan så man måste åka den,

Ja, du är välkommen! På turen jag körde när jag tog bilderna hade jag inga passagerare. Skall köra morgonturen på torsdag, skall bli spännande att se om det dyker upp någon!

1992 var jag förövrigt 7 år och hade ingen aning om vart Jättestensskolan låg. Det vet jag inte nu heller för den delen. Hisingen?

Fredrik Thurfjell

Citat från: olasand skrivet 06 juli 2009, 19:00:00 PM
1992 var jag förövrigt 7 år och hade ingen aning om vart Jättestensskolan låg. Det vet jag inte nu heller för den delen. Hisingen?

Exakt. Strax norr om Eketrägatanterminalen eller vad man vill kalla den. Första (eller sista) hållplats på linje 31.

olasand

Aha! Då är jag med (tror jag). Åkte ju hybridbuss på linje 31 för ett tag sedan...

ch

Citat från: Bussmicke skrivet 06 juli 2009, 18:52:34 PM
Nästan så man måste åka den, påminner lite om en annan linje som försvann 1992.
138 till Jättestensskolan, gick en enkelriktad tur om dagen..
Åkte sista turen innan nedleäggning om jag minns rätt.

B42 45 Jättestensskolan, Göteborg 21/8 1992.

Nåpn som kan bekräfta om detta var sista gången?

Ser mer ut som hållplatsen vid Prosten Ahlbergs Gata, och där ligger inte Jättestensskolan. Rättar mig själv, skolan ligger väl 200 meter in på en tvärgata...

Nupski

Citat från: olasand skrivet 06 juli 2009, 19:00:00 PM
Ja, du är välkommen! På turen jag körde när jag tog bilderna hade jag inga passagerare. Skall köra morgonturen på torsdag, skall bli spännande att se om det dyker upp någon!

Är ledig på torsdag så räkna med en passagerare  ;D. Kan du skicka ett PM om vilken tid du lämnar Redbergsplatsen?

olasand

Zella

Uppe vid kollonien brukade det alltid komma en tant gåendes eller en fabror på cykel för att hämta 2-3 metrotidningar... åtminstonde när jag körde den 2005-06-07.

olasand

Citat från: Tomas Fransson skrivet 07 juli 2009, 09:58:33 AM
Uppe vid kollonien brukade det alltid komma en tant gåendes eller en fabror på cykel för att hämta 2-3 metrotidningar... åtminstonde när jag körde den 2005-06-07.

Så du har jobbat som tidningsbud också...

Nu har ju metro semester så om det kommer någon och vill ha en tidning får jag väl erbjuda en tidtabell istället! (Såg att vi hade en väldig hög tidtabeller för linje 161 på garaget!)

virtual1

Vem planerade linjen, och varför =) - tar den 6 minuter att köra kan jag ana att det tar ungefär 20-25 minuter att gå och vem vill vänta på att tajma den enda turen dit/tillbaka istället för att gå isf?????

Nupski

Citat från: virtual1 skrivet 08 juli 2009, 23:53:15 PM
Vem planerade linjen, och varför =) - tar den 6 minuter att köra kan jag ana att det tar ungefär 20-25 minuter att gå och vem vill vänta på att tajma den enda turen dit/tillbaka istället för att gå isf?????

Det är en backe upp från spårvagnen och det är en del äldre som har sina kolonilotter och stugor där så linje 161 fyller en funktion.

virtual1

Citat från: Tomas skrivet 09 juli 2009, 00:04:07 AM
Det är en backe upp från spårvagnen och det är en del äldre som har sina kolonilotter och stugor där så linje 161 fyller en funktion.

OK, men tror ändå att det är få pers som väljer att vänta på en enda tur oavsett, hade den gått säg var tredje timme eller så hade den troligtvis haft fler passagerare!!!!

olasand

Citat från: virtual1 skrivet 09 juli 2009, 00:08:40 AM
OK, men tror ändå att det är få pers som väljer att vänta på en enda tur oavsett, hade den gått säg var tredje timme eller så hade den troligtvis haft fler passagerare!!!!

Ja, och hade den dessutom fortsatt förbi kolonien till Delsjöbadet så hade den nog kunnat bli väldigt populär under soliga sommardagar!