Uddevalla Omnibuss ved fabrikken i Stryn

Startat av Bergenga, 06 juli 2009, 12:37:17 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bergenga

Min kamerat Ola Søgaard har vært en tur innom Vest Buss i Stryn, og der fant han blant annet disse to på vei til Uddevalla Omnibuss.

Vest byggnr. 4218
Uddevalla Omnibuss AB #212
Scania K280, IB4x2NB, Scania chassisnummer 1864160

Vest byggnr. 4220
Uddevalla Omnibuss AB #214

Det skal også ha vært en Västtrafik-buss hos Scania i Stryn, og den kan jo muligens være bussen imellom disse to.
Mvh.
Øyvind Berg

Niclas Rosenius

Mycket trevligt.

Tackar för uppgifterna.

//Niclas

Bussmicke

Hoppla, mer bussar.
Kul, jag har inte besökt Uddevalla på 2 år så det är läge för en tur
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

yngrot

Har Uddevalla körning till Sexdrega?? Jag som trodde det bara var vi härnere i söder som körde dit ,360 till Svenljunga kör förbi där.. ::)
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Johan B

Se där, mer Vest på Scania-chassin. Scania Sverige verkar tydligen inte hålla överdrivet hårt på stoppet att leverera chassier till konkurrerande karossörer. Tur iaf att Lysekils Buss ska ha Volvo så det blir lite variation i Bohuslän. Dessa Vestar börjar man tröttna på nu.

Ingemar

Citat från: yngrot skrivet 06 juli 2009, 19:53:05 PM
Har Uddevalla körning till Sexdrega?? Jag som trodde det bara var vi härnere i söder som körde dit ,360 till Svenljunga kör förbi där.. ::)
Eller så ligger bara destinationen med i skyltstyrningen, och Vest-gubbarna råkar trycka in lite vad som helst på knappsatsen för att kolla att det hela funkar?
MVH Ingemar (som väntar 3 Vest Center till Sverige i dagarna...)
Kör, tvättar, servar, lagar och trafikleder bussar för Söne Buss i Göteborg

Staffan Sävenfjord

Citat från: Johan B skrivet 06 juli 2009, 19:54:41 PM
Se där, mer Vest på Scania-chassin. Scania Sverige verkar tydligen inte hålla överdrivet hårt på stoppet att leverera chassier till konkurrerande karossörer. Tur iaf att Lysekils Buss ska ha Volvo så det blir lite variation i Bohuslän. Dessa Vestar börjar man tröttna på nu.

Scania släppte tidigt i våras sin restriktiva hållning till att sälja chassier för extern påbyggnad. Så nu är det väl mer eller mindre fritt fram igen att få sina Vest-karosser på Scania igen.

Johnny

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 07 juli 2009, 10:42:46 AM
Scania släppte tidigt i våras sin restriktiva hållning till att sälja chassier för extern påbyggnad. Så nu är det väl mer eller mindre fritt fram igen att få sina Vest-karosser på Scania igen.

Bullshit walks, money talks! Konjunkturen påverkar kanske?
8)

Staffan Sävenfjord

Citat från: Johnny skrivet 07 juli 2009, 10:50:22 AM

Bullshit walks, money talks! Konjunkturen påverkar kanske?
8)

Jag antar att Scania insåg att bussägarna inte köper Scania med Vest-kaross. De köper ett chassi med Vest-kaross. Om detta är tillberkat av Irisbus/Iveco eller Scania spelar i sammanhanget inte så stor roll.
Detta är inte första gången som Scania försökt att inte sälja chassier för extern karossering (undantaget sådana de har särskilt avtal med som Irizar). Men de har tidigare alltid fått ge sig. Naturligtvis bättre att sälja ett chassi än inget alls.

Bussmicke

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 07 juli 2009, 11:01:16 AM
Men de har tidigare alltid fått ge sig. Naturligtvis bättre att sälja ett chassi än inget alls.

Så bra då, då kanske vi åter får se säfflekaross på Scaniachassi igen ;)
Det är några år sedan sist nu...
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Bussmicke skrivet 07 juli 2009, 20:36:50 PM
Så bra då, då kanske vi åter får se säfflekaross på Scaniachassi igen ;)
Det är några år sedan sist nu...

Det har väl ändå ingen skrivit. Säffle Karosseri ägs som bekant av Volvo Bussar och de lär väl knappast vara pigga att karossera på Scania om de så fick dem gratis. Men det finns ju andra intressanta kombinationer: Helmark och Beulas på Scania t ex.

Inge Løvoll

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 07 juli 2009, 11:01:16 AM
Jag antar att Scania insåg att bussägarna inte köper Scania med Vest-kaross. De köper ett chassi med Vest-kaross. Om detta är tillberkat av Irisbus/Iveco eller Scania spelar i sammanhanget inte så stor roll.
Detta är inte första gången som Scania försökt att inte sälja chassier för extern karossering (undantaget sådana de har särskilt avtal med som Irizar). Men de har tidigare alltid fått ge sig. Naturligtvis bättre att sälja ett chassi än inget alls.

???  :o  :)  :D  ;D

Mvh Inge L.
Mvh Inge Løvoll

Svemicke

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 07 juli 2009, 21:29:39 PM
Det har väl ändå ingen skrivit. Säffle Karosseri ägs som bekant av Volvo Bussar och de lär väl knappast vara pigga att karossera på Scania om de så fick dem gratis. Men det finns ju andra intressanta kombinationer: Helmark och Beulas på Scania t ex.

Men man har ju byggt Carrus-karosser på Scania. Jag såg en Vega i Göteborg i söndags som hade Scania-chassi. Köpte Volvo Bussar upp Säffle innan Carrus?
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

Niklas Bygdestam

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 07 juli 2009, 10:42:46 AM

Kan detta innebära att vi får en chans att det kanske kommer ett antal van Hool till Sverige igen? Att vissa köper just van Hool med Scaniachassi?
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Svemicke skrivet 08 juli 2009, 13:29:30 PM
Men man har ju byggt Carrus-karosser på Scania. Jag såg en Vega i Göteborg i söndags som hade Scania-chassi. Köpte Volvo Bussar upp Säffle innan Carrus?

Ja, Volvo köpte Carrus 1998 och fram till 2002 karosserade man också på andra chassier än Volvo. Men man har inte gjort det sedan dess. Om den nya Carrus-fabriken, som inte ägs av Volvo, kommer att göra det är väl än så länge skrivit i stjärnorna men det är ju inte omöjligt.
Jag hittar inte när Säffle Karosseri (eller J Höglund Karosserifabrik som den hette innan) köptes av Volvo. Men sista Säfflen på Scania-kaross levererades enligt Svensk Busshistoria 1977. Vill dock minnas att det var senare som Volvo köpte fabriken.