Bebis skadad i buss

Startat av Wetjo, 06 juli 2009, 09:44:47 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Wetjo

Har detta varit uppe?

http://www.expressen.se/Nyheter/1.1630312/bebis-skadad-under-vardslos-busstur

Nu är det visserligen en kvällstidning som skrivit, men ett visst korn av sanning kanske finns...

Richard

Inte för att jag försvarar förare som kör vårdslöst, men samtidigt var inte barnvagnen fastspänd som den ska vara?
Om den är fastspänd så krävs det mycket för att den ska välta, sen så det är ju också föräldrarnas ansvar att deras barn åker säkert i bussen.

Cero

Citat från: Richard skrivet 06 juli 2009, 09:53:45 AM
Inte för att jag försvarar förare som kör vårdslöst, men samtidigt var inte barnvagnen fastspänd som den ska vara?
Om den är fastspänd så krävs det mycket för att den ska välta, sen så det är ju också föräldrarnas ansvar att deras barn åker säkert i bussen.

Utifrån tidningens beskrivning får jag det till att det rör sig om en buss på SL:s linje 173 vilken körs med blå Omnilink ledbussar. Kan också gissa mig till att föraren, om han nu verkligen körde "vårdslöst", kan ha klämt 90-gradaren från Örbyleden ut på Huddingevägen för att hinna rödljuset. Om så inte var fallet har inte en Omnilink fysisk möjlighet att få upp sådan fart från rödljuset fram till korsningen att körningen kan bli "vårdslös". Hursom kan jag tycka att föraren bör kolla läget om något händer i bussen men i övrigt faller allt ansvar falla på föräldrarnas att fästa vagnen ordentligt, se till att ungen inte kan ramla ur den (för det kan ju faktiskt hända även med fastspänd vagn) och om fastsättningsremmar saknas, befinna sig vid vagnen och eventuellt hålla i den.

RoTe

Detta är ett ämne jag tänkt ta upp flera gånger. Varför kan inte dagens unga föräldrar hantera barnvagnar??

Nästan varje gång en barnvagn ska ombord är det fara för barnets liv. Hur svårt kan det vara att förstå åt vilket håll barnvagnen ska vickas? Detta gäller lågentrevagnar:

Barnet ligger i liggvagn riktad mot föräldern, backa in i dörren och lyft barnvagnens handtag så att bakhjulen lyfts upp på bussgolvet och häv sedan vagnen upp. Barnet kan omöjligen ramla någonstans.

Barnet sitter i vagn riktad bort från föräldern, tippa upp vagnen på bakhjulen och sätt upp framhjulen på bussens golv, lyft sedan upp bakhjulen och kliv till sist själv in i bussen. Barnet tippas då bakåt och ligger säkert mot ryggstödet på vagnen.

Jag vet inte hur många gånger jag sett unga föräldrar göra tvärt om så att barnet hänger på kanten till barnvagnen nära att ramla ur! Ett annat vanligt fenomen är att de helt enkelt skiter i att ställa ner en axel i taget utan bara kör ut för kanten så att barnvagnen slår i marken med ett DUNS. Hur bra är det för ett spädbarns nacke?

Nico

Jo, barnvagnskörkort skulle nog inte vara helt fel då många verkar missa på hur fysikaliska lagar påverkar saker och ting. Har sett mer än en gång hur föräldrar faktiskt även lyckats välta ut ungarna ur vagnen vid scenarion som de ovan beskrivna när man ska av och på... och alltid är det förarens fel trots att bussen stod stilla. Antingen stod den för långt från kanten, för nära kanten eller så hade bussen parkerats så föräldern ifråga fick solen i ögonen vilket gjorde att de inte såg. I andra fall fick de istället solen i ryggen vilket var distraherande och i kombination med att de nya skorna klämde (speciellt den högra och den vänstra) gjorde att ungen föll ur. Sammantaget var det dock ändå förarens fel osv... Ja, herre gud, ibland man om inte folk bokstavligen har behagat att lämna hjärnan hemma när de sen ska nyttja kollektivtrafiken, för inte verkar de vara så vanligt med att tänka efter hur man ska göra med somligt...  :-\
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Cero

Citat från: Nico skrivet 06 juli 2009, 16:54:09 PM
Jo, barnvagnskörkort skulle nog inte vara helt fel då många verkar missa på hur fysikaliska lagar påverkar saker och ting. Har sett mer än en gång hur föräldrar faktiskt även lyckats välta ut ungarna ur vagnen vid scenarion som de ovan beskrivna när man ska av och på... och alltid är det förarens fel trots att bussen stod stilla. Antingen stod den för långt från kanten, för nära kanten eller så hade bussen parkerats så föräldern ifråga fick solen i ögonen vilket gjorde att de inte såg. I andra fall fick de istället solen i ryggen vilket var distraherande och i kombination med att de nya skorna klämde (speciellt den högra och den vänstra) gjorde att ungen föll ur. Sammantaget var det dock ändå förarens fel osv... Ja, herre gud, ibland man om inte folk bokstavligen har behagat att lämna hjärnan hemma när de sen ska nyttja kollektivtrafiken, för inte verkar de vara så vanligt med att tänka efter hur man ska göra med somligt...  :-\

Glöm inte att det gäller att se chic ut oxå när vagnen baxas ut. Någon man känner kan ju se på. ;)  För övrigt hävdar jag att många föräldrar skulle behöva körkort för barn, inte bara barnvagn.

Nico

Citat från: Cero skrivet 06 juli 2009, 17:03:27 PM
Glöm inte att det gäller att se chic ut oxå när vagnen baxas ut. Någon man känner kan ju se på. ;)  För övrigt hävdar jag att många föräldrar skulle behöva körkort för barn, inte bara barnvagn.

Jo, körkort för det senare skulle nog inte heller det vara fel. Vad gäller detta med att se chic och häftig ut så gäller det ju även själva barnvagnarna. Många utav dem är nog mera till för att se balla ut snarare än för att vara praktiska... vilket innebär att de ibland inte platsar på vare sig barnvagnsutrymmet i en buss eller ens i största allmänhet i vanlig närmiljö.

T.ex. så stötte jag för ett par månader sedan, i en hiss i ett av stans förortscentrum, på en snubbe som ondgjorde sig över att hans medhavda barnvagn knappt fick plats, i synnerhet som vi redan var ett par i hissen. Vagnen ifråga var trehjulig med framhjulet placerat på en ganska långt utdragen rörkonstruktion (vill ha det till att det var något slags joggingvagn eller dylikt) och hade knappt ens fått plats om det varit tomt. Sen kanske jag själv var något sträv och kunde inte undanhålla mig en syrlig kommentar, men jag blir gärna lite irriterad när jag blir rammad helt apropå.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

yngrot

Ja som förälder har du ju ansvaret för ditt barn och vagn.. Ser ofta hur de lyfter vagen helt fel den som står ute har handtaget hos sig och den som är i bussen tar tag i vagnens nedre del och rätt var det lutar vagen så ungen kan rammla ur .. konstigt nog har dte inte hänt än att de rammla ur... Man tycker ju de borde lära sig att först in med handtaget.... jag kör B 10M ska tillläggas 
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Wetjo

Citat från: yngrot skrivet 06 juli 2009, 18:20:28 PM
jag kör B 10M ska tillläggas 

Vad är det för barnvagnsmodell?  ;)
Jag körde en grå Emmaljunga, när barnen var små...  ;D

Camilla

Om man vill undvika att barnet rammlar ur vagnen så kan man ju spänna fast ungen man selen som fins i vagnen då kan ju inte ungen ramla ur vagnen.

yngrot

Citat från: Wetjo skrivet 06 juli 2009, 22:03:08 PM
Vad är det för barnvagnsmodell?  ;)
Jag körde en grå Emmaljunga, när barnen var små...  ;D

He he den blev ju bra  ;D    men tror du fatta vad jag mena ...barna körde jag i en Emmaljunga och på den tiden de var små fanns knappt b 10M 
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Ersa

I Umeå tätort har man sedan Polarbusstiden haft gott om "spännremmar" på barnvagnsplatsen i alla bussar, och detta har man fortsatt eftermontera/förstärka i alla utsocknes vagnar som Veolia och Swebus tog in. 95% av barnvagnsresenärerna spänner alltid fast sin vagn rejält innan de går fram och betalar, vilket visserligen bidrar till de redan rekordlånga hållplatsstoppen men å andra sidan har jag aldrig hört talas om en liknande olycka i den stan. :)
På landsbygdstrafiken i Västerbotten, det mesta av övriga Norrland samt på Swebus Express har alla full koll på att barnvagnen oftast ska lastas in i en lastlucka, och barnet med tillhörande korg ska spännas fast på ett säte inne i bussen. På de flesta moderna barnvagnar lyfter man ju bara av själva korgen, och bär med sig den in i bussen.

Nu ska jag inte klanka ner på andra föräldrar, för det är nog enklare för oss som yrkesförare att veta vilka krafter som finns i trafiken. Att i en normalgolvsbuss sätta ett barn i en barnvagn riktad höger i 90º vinkel mittemot bakdörrens trappa och enbart låsa barnvagnens bakhjulsbroms kanske många tycker är tillräckligt, men vid första vänstersväng i en rondell glider ju hela barnvagnen ner i trappan, även om bussen framförs i en övrigt trafiksäker hastighet.

Wetjo

Nico

Tja, kollektivtrafiken brukar ju vara en omtyckt måltavla för slaskpressen så Expressen har väl (som vanligt) lyckats hitta något som de kan förstora upp för att kompensera för nyhetstorkan.

Alfred E. Neuman

lil-sis

Barnvagnsfolket är ett läskigt släkte. Jag undrar hur dagens föräldrar hade klarat sig när det bara fanns höggolvsbussar, med ve och fasa, trappsteg  :o