Huvudmeny

94

Startat av Mr G, 05 juli 2009, 22:38:27 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mr G

För inte så värst länge sen kryllade det av Routemasters i reguljär trafik på Oxford Street. Nu är det ett tag sen jag var i London, så jag vet inte hur det ser ut i dag.
吉先生

Cero

Härligt. Routemasters är aldrig fel. Några överlevare går numera i turisttrafik på delar av två linjer, vill minnas att det är 9 och 10. I övrigt är de borta till förmån för nyare kreationer. Mest Volvo men också en del Scania, ledade Mercedes och något återstående engelskt märke, kan det vara Dennis?

Viking

Otroligt trevliga bilder, det såg ut så där senast jag var i London. Känns inget vidare att åka dit och inte se den där utsikten...

Läste någonstans att den nya borgmästaren vill återinför bussar med öppen bakplattform. Vet inte om det ens är mäjligt med rådande EU lagstiftning, men det vore onekligt kul om så skedde.

//Viking

Förstorar ni sidan så kan ni scanna denna och komma till min instagramsida

Peter Rost

Citat från: Mr G skrivet 05 juli 2009, 22:38:27 PM

För inte så värst länge sen kryllade det av Routemasters i reguljär trafik på Oxford Street. Nu är det ett tag sen jag var i London, så jag vet inte hur det ser ut i dag.

Trevligt! Vilket år tog du bilden?

/Peter

Mr G

1996 är de här bilderna ifrån. Jag var i London ca 2 veckor och bodde på en campingplats i Hackney. Dit tog man linje 38 till Clapton Pond, och så en kortare promenad till Hackney Marsh där campingplatsen låg. Det fick gärna bli en lång resa med buss ända från Victoria Station, eftersom 38:an då ännu var en linje med bara Routemasters.  :)

Var man lat kunde man annars åka linje 22A ända fram till grinden, men då blev det utan Routemaster.  :-[
吉先生

Omnilasse

Citat från: Cero skrivet 05 juli 2009, 22:43:32 PM
Härligt. Routemasters är aldrig fel. Några överlevare går numera i turisttrafik på delar av två linjer, vill minnas att det är 9 och 10. I övrigt är de borta till förmån för nyare kreationer. Mest Volvo men också en del Scania, ledade Mercedes och något återstående engelskt märke, kan det vara Dennis?

Ja, nästan rätt, 9 och 15 är det som har kvartstrafik med Routemaster förbi "turistkvarteren", enligt nedan länk från londonbusroutes.net. Besök gärna denna sida, fantastisk med information, t.o.m. om vilka busstyper som trafikerar vilken linje! och förstås med detaljerade tidtabeller på alla Londons busslinjer...

http://www.londonbusroutes.net/times/009N009.htm#Heritage_T
http://www.londonbusroutes.net/times/015N015.htm#MF_Heritage_T