När värmeböljan kommer också....

Startat av Fredde, 05 juli 2009, 08:46:43 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Fredde

När värmeböljan kommer så är ofta tidningarna ut å fiskar efter saker att skriva om, dock är detta ett problem som kommer varje år!  Nu har iaf länstrafiken samt stadstrafiken i alla andra kommuner i länet (Gävleborg) fått det så Gävle blir det nästa sommar när nya avtalet kommer...

Nu till en fråga med!
Hur många länstrafiksbolag/stadstrafik har AC som krav?

http://gd.se/nyheter/gavle/1.1171980

yngrot

Stadstrafik är väl bara Västerås som har Ac krav... Västtrafik kräver Ac på landsbyggdstrafiken...
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Simon Bertilsson

I Lund har alla bussar AC, och i Malmö har alla nya bussar detsamma.
Det är egentligen skamligt att det inte alltid är ett krav! Jag var i Stockholm tidigare i veckan, och inte ens C20 (tunnelbanans nya vagnar) hade AC. Inte heller de sprillans nya bussarna från Man, som går för fullt i turisttrafiken ut till Djurgården.
Tragiskt är bara förnamnet...!

Optimal

Citat från: Simon Bertilsson skrivet 05 juli 2009, 20:27:47 PM
I Lund har alla bussar AC, och i Malmö har alla nya bussar detsamma.
Det är egentligen skamligt att det inte alltid är ett krav! Jag var i Stockholm tidigare i veckan, och inte ens C20 (tunnelbanans nya vagnar) hade AC. Inte heller de sprillans nya bussarna från Man, som går för fullt i turisttrafiken ut till Djurgården.
Tragiskt är bara förnamnet...!

Det finns 2 C20 vagnar som har AC, synd att du missade dom  ;D ;)

Du skulle ha åkt med någon av dom blå ledvagnarna i stan. Dom har AC  ;D

Jodå. MAN bussarna på djugården har passagerar AC. Den är förinställd på 21 grader. Men kan stängas av manuellt. Tydligen hade föraren gjort det.

Simon Bertilsson

Citat från: Optimal skrivet 05 juli 2009, 20:43:03 PM
Det finns 2 C20 vagnar som har AC, synd att du missade dom  ;D ;)

Du skulle ha åkt med någon av dom blå ledvagnarna i stan. Dom har AC  ;D

Jodå. MAN bussarna på djugården har passagerar AC. Den är förinställd på 21 grader. Men kan stängas av manuellt. Tydligen hade föraren gjort det.

Två? Jag hade turen att få åka med C20F Inkognito, och den har ju, men vilken är det mer som har?

Märkligt.... Jag åkte med rätt många av Man-bussarna, och alla var stekheta. Inte heller såg jag någon burk på taket, mer än gaslådan.

Optimal

Citat från: Simon Bertilsson skrivet 05 juli 2009, 21:09:27 PM
Två? Jag hade turen att få åka med C20F Inkognito, och den har ju, men vilken är det mer som har?

Märkligt.... Jag åkte med rätt många av Man-bussarna, och alla var stekheta. Inte heller såg jag någon burk på taket, mer än gaslådan.

Kanske bara är en. Men åkte den allt för ofta förr, för att bara tro att det fanns en.

Då viste väll inte förarna hur man slår på ACn. För dom är specade med "automatisk passagerar AC, som går att slå av manuellt".


Koperat från Busslinks Förarhandbok för MAN Gasbuss 7501-7530:

"Temperaturen i passagerarutrymmet är förinställd på 21 grader och kan bara justeras av verkstadspersonal.
När motorn startas tänds indikeringen i knapp 6 som ett tecken på att systemet är igång. Man kan stänga av det manuellt om man så önskar".

Optimal

Citat från: JAB skrivet 05 juli 2009, 21:34:06 PM
Var sitter den AC'n då ?

Det enda jag har sett på boggievagnarna är ett litet elmotordrivet aggregat på ca 0,5 kg kylmedium som sitter monterat på taket ovanför förarplatsen.

Det kan inte vara en översättningsmiss från tyskan, då det ibland kan vara svårt att skilja "klimatanlage" som det kan stå i en instruktion (värme-ventilation) från klimaanlage (luftkonditionering).

På de gamla OmniCitybussarna finns det två rejäla boxar med fläktar på taket, luftintag för att återcirkulera inneluften (som redan är avfuktad) samt en rejäl remdriven kompressor för kylmediet vid motorn.

Det är fullt möjligt att jag kan ha missad den/de vagnar som har full AC av boggievagnarna, då jag hellre promenerar en stekhet dag än att smälta bort i dessa röda ångkokare  :P



Jo. Det är nog en miss.
För vart ska annars AC agregatet för passagerarna sitta.

JAB

Citarobussarna har ungefär samma typ av värmereglage, med den glada (?) finessen att värmesystemet måste vara inaktivt för att takluckorna skall gå att öppna... :P

Jens

Jönköping har väl AC på alla stadsbussar från leverans, men effekten verkar variera betydligt mellan fordonen och man verkar inte laga så fort när dom går sönder så det kanske inte är absolut krav på det.

Fredde

Citat från: Optimal skrivet 05 juli 2009, 20:43:03 PM

Jodå. MAN bussarna på djugården har passagerar AC. Den är förinställd på 21 grader. Men kan stängas av manuellt. Tydligen hade föraren gjort det.

Vart sitter den AC-lådan? Jag ser bara lådan för förar-AC: http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=21681.0

Jämför med de vagnar som har AC i hela bussen: http://www.bussmicke.se/Bildgalleri/Bussar/Sverige/S/Swebus/6600/slides/Swebus_6673_XWA701_Lund_070202a.html


yngrot

MAN i Borås ser lika ut och vi har "bara" förar ac. Passagerar delen har enbart svagtblåsande fläkt som är samma som blåser ut varmluft på vintern men för den skall fungera måsta föraren trycka på värmeknappen så den skall tydligen alltid vara tillslagen = värme på vintern och sommartid uteluften som tas in och sen längst bak finns en utsugsfläkt som man slå till oxå.. Borås bussarna hade ej öppningbara föntser från början men nu har alla fått 2 öppninsbara baktill,,  tyvärr blir ju gasbussar väldigt varma i motorn liksom även etanolbussar blir,,,
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Marcus Li

Citat från: Optimal skrivet 05 juli 2009, 20:43:03 PM
Det finns 2 C20 vagnar som har AC, synd att du missade dom  ;D ;)

Du skulle ha åkt med någon av dom blå ledvagnarna i stan. Dom har AC  ;D

Jodå. MAN bussarna på djugården har passagerar AC. Den är förinställd på 21 grader. Men kan stängas av manuellt. Tydligen hade föraren gjort det.

Jag är ganska säker på att MAN-bussarna inte har passagerar-AC. Förövrigt har jag ALDRIG åkt i en blåbuss där AC:n har fungerat... Å andra har jag bara åkt de skraltiga Scaniorna som är i allmänt dåligt skick, med löst hängande inredning :(  Senast i dag var alla takluckor öppna till max.

Frippe Fribas

De enda bussarna i stadstrafiken i Stockholm som har AC för passagerarna är de äldsta blåbussarna, dvs Busslink 53xx-serien.
SL har valt att inte kräva AC i bussarna, däremot har jag för mig att det numera är ett krav från AMV(?) på att det skall finnas AC för förarplatsen i alla nya bussar som beställs till SL-trafiken.
Däremot kräver SL AC i hela bussen på flera busslinjer som trafikerar förorterna (sk trängselbussar).
//Fredrik

lil-sis

De bussar som går Uppsala-Norrtälje har AC, både kort och lång  ;D

Simon Bertilsson

Citat från: Fredrik Gelin skrivet 09 juli 2009, 14:34:43 PM
De enda bussarna i stadstrafiken i Stockholm som har AC för passagerarna är de äldsta blåbussarna, dvs Busslink 53xx-serien.
SL har valt att inte kräva AC i bussarna, däremot har jag för mig att det numera är ett krav från AMV(?) på att det skall finnas AC för förarplatsen i alla nya bussar som beställs till SL-trafiken.
Däremot kräver SL AC i hela bussen på flera busslinjer som trafikerar förorterna (sk trängselbussar).
//Fredrik

Jag åkte med några rätt nya Volvo-pushers på linje 2, och de hade AC i hela bussen. Det var nästan så jag satte ett kryss i taket! :)