Huvudmeny

Förarutbildning

Startat av Niclas Rosenius, 04 juli 2009, 13:18:00 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Niclas Rosenius

Martin Maltkvist

Citat från: Niclas Rosenius skrivet 04 juli 2009, 13:18:00 PM

//Niclas
Personligen hade jag valt skjorta till bussrattandet om det vore förarutbildning för mig.
I övrigt gick jag på gatan så sent som i onsdags och hittade en o annan gasboggie, en åktur med dem gjorde jag däremot för någon månad sen(eller om det var två).
Mångårig yrkeschaffis inom buss och lastbil, numera lokförare på nattågen till och från Övre Norrland

Hälsningar
/Martin

Björn Ax

Citat från: Martin Maltkvist skrivet 04 juli 2009, 13:53:16 PM
Personligen hade jag valt skjorta till bussrattandet om det vore förarutbildning för mig.
I övrigt gick jag på gatan så sent som i onsdags och hittade en o annan gasboggie, en åktur med dem gjorde jag däremot för någon månad sen(eller om det var två).

Hade också t-shirt under förarutbildningen. :)
Har ingen privat skjorta som passar och vi fick inte jobbarkläderna föränn vi började köra i trafik.

lil-sis

Vanliga kläder här med... Tjocka för jag började min karriär på hösten  ;D

olasand

På spårvägen hade vi förarutbildning i uniform! Vi fick inte visa oss på utbildningen utan...

Fredde

Citat från: olasand skrivet 05 juli 2009, 15:48:36 PM
På spårvägen hade vi förarutbildning i uniform! Vi fick inte visa oss på utbildningen utan...

Det är skillnad på företag & företag... Vissa har krav andra skiter i det...  Tex i Gävle har det hänt att vekstadsfolk har kört en linjevagn i trafik i skitig overall.. Dock var det ett tag sedan sist, men där ser man hur kraven kan skifta..
Jag har hört av en förare när han jobba när Gävle Trafik skötte trafiken och man inte hade uniform på sig & kom till jobbet eller trafikledaren fick reda på det så var det bara att åka hem igen dvs ingen körning i privatkläder ens... Hårda bud men trafiken fungerade med!
I linjetrafik bör man ha rätt kläder på sig men kör man "off" så spelar det liten roll...

Peter Rost

När jag jobbade på SL:s färdtjänst i HB under andra halvan av åttiotalet skickades ibland personal som inte var uniformerad med till exempel skjorta, eller slips, hem för klädbyte, med löneavdrag. Slipskravet togs däremot senare bort för färdtjänstpersonalen, då den oftast var i vägen när man spände fast rullstolarna.

/Peter

76

Och när jag började jobba så fick jag ingen uniform förrän en sisådär 2-3 veckor EFTER avslutad utbildning. Jag tvingades köra i privata kläder. Det höjdes ett och annat ögonbryn från förare när man kom och ville lösa av. Jag fick använda slungan som "legitimation".

RoTe

Citat från: 76 skrivet 05 juli 2009, 22:50:41 PM
Och när jag började jobba så fick jag ingen uniform förrän efter en sisådär 2-3 veckor EFTER avslutad utbildning. Jag tvingades köra i privata kläder. Det höjdes ett och annat öga från förare när man kom och ville lösa av. Jag fick använda slungan som "legitimation".

Lika illa var det för vissa av de som började samtidigt som mig. Det fanns inte kläder i rätt storlekar... Jag hade dock turen att få de storlekar jag behövde.

737

Vad jag fått lära mig är att linjetrafik inte får utföras utan uniform.

Någon som kan bekräfta detta och gärna med lagrum.

Niclas Rosenius

Citat från: 737 skrivet 06 juli 2009, 10:20:40 AM

När det gäller utbildning så är det ju så att bolagen inte alltid har en massa kläder som ligger och väntar på att man skall kasta på sig från samma dag man börjar.

Att man har uniform på sig när man kör linjetrafik är nog upp till varje bolag som kör vad man har för klädpolicy. Men dom flesta bolagen har vissa klädkrav att man skall använda dom arbetskläder som man får kvittera ut.

//Niclas

Nico

Citat från: 737 skrivet 06 juli 2009, 10:20:40 AM

Mig veterligt finns det inget i lagtexten som säger något sådant och det skulle nog även vara att styra upp för mycket i detalj.

Däremot så har vi det där med hur man definierar en trafiktjänsteman och jag undrar om det inte är det du siktar mot? I alla fall vill jag ha det till att vid t.ex. ett misshandelsbrott mot en förare så finns det strängare straff i skalan (är väl risk för fängelse i upp till 4 år?) om det klart framgår att den som råkat illa ut är [trafik]tjänsteman och inte en privatperson. För att detta förhållande klart ska framgå så måste det dock finnas en möjlighet till särskiljbarhet vilket en uniform, dvs. enhetlig klädsel, då självfallet utgör.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Matte

Citat från: Nico skrivet 06 juli 2009, 15:53:28 PM
Mig veterligt finns det inget i lagtexten som säger något sådant och det skulle nog även vara att styra upp för mycket i detalj.

Däremot så har vi det där med hur man definierar en trafiktjänsteman och jag undrar om det inte är det du siktar mot? I alla fall vill jag ha det till att vid t.ex. ett misshandelsbrott mot en förare så finns det strängare straff i skalan (är väl risk för fängelse i upp till 4 år?) om det klart framgår att den som råkat illa ut är [trafik]tjänsteman och inte en privatperson. För att detta förhållande klart ska framgå så måste det dock finnas en möjlighet till särskiljbarhet vilket en uniform, dvs. enhetlig klädsel, då självfallet utgör.

Jo jag tror att det är så som du beskrivit att har jag uniformen på mig i tjänst och före/efter tjänst så räknas en förare som trafiktjänsteman. För jag har själv vart i rättegång efter Misshandel, Hot, Rån mm mm mm mot mig och en kollega. Då fick dom misstänkta fågor om våran klädsel. Båda grabbarna svarade att dom hade uniform på sig och vi visste att dom va bussförare pga klädseln. Då åkte dom dit för Olaga hot mot Tjänsteman, Våld mot Tjänsteman och Groft rån och lite mer....

Björn Ax

Citat från: Matte skrivet 06 juli 2009, 16:53:05 PM
Jo jag tror att det är så som du beskrivit att har jag uniformen på mig i tjänst och före/efter tjänst så räknas en förare som trafiktjänsteman. För jag har själv vart i rättegång efter Misshandel, Hot, Rån mm mm mm mot mig och en kollega. Då fick dom misstänkta fågor om våran klädsel. Båda grabbarna svarade att dom hade uniform på sig och vi visste att dom va bussförare pga klädseln. Då åkte dom dit för Olaga hot mot Tjänsteman, Våld mot Tjänsteman och Groft rån och lite mer....

Ja precis. Tror att om dom ska kunna dömas på den hårdare straffskalan för hot mot tjänsteman så måste dom misstänkta ha vetat utan minsta tvivel att "du" var en tjänsteman. Detta genom att du har uniform på dig.

Fast dom kan dömas för hot mot tjänsteman även fast man som busschaufför inte är i tjänst.
Gäller hotet nåt som har hänt när du jobbade så kan dom dömas hårdare även fast hotet kom senare när du inte var i tjänst.

Carl W

Citat från: Martin Maltkvist skrivet 04 juli 2009, 13:53:16 PM

Förmodar att du generellt väljer skjorta framför t-shirt. Annars finns det ingen anledning att byta kläder för att man ska köra buss utan resenärer och klädseln är valfri, eller hur?