SL information (och Hälsningar från UK!)

Startat av UKPete, 04 juli 2009, 00:21:50 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

UKPete

Hälsningar från London!

Jag stannade i Stockholm för en helg i juni och planerar att gå tillbaka till en vecka i augusti.

Det är mycket intressant att jämföra verksamhet till Transport for London och SL. Jag tycker att SL är mycket väl finansierade, medan TfL kamper med ett stort antal passagerare men små bidrag.
Jag har försökt att söka efter information om SL-verksamhet på internet, men det är svårt att söka i svenska när jag talar mycket lite av språket. (Jag har använt http://translate.google.co.uk/ att skriva detta). Det finns några konkreta uppgifter som jag har är att försöka hitta:
1) En förteckning över de bussföretag som driver busstrafiken för SL enligt avtal.
2) En förteckning över bussen förråd / garage och de vägar som fungerar för var och en av dem.
3) En lista med bussar som används för SL med flottan nummer, registreringsnummer och garage tilldelning. Finns det en hemsida med något av denna information? Eller kan jag köpa en bok?

Jag är medveten om det utmärkta site http://www.svenskbusshistoria.se/ men jag är inte säker på om jag kan filtrera resultaten korrekt.

Tack för all hjälp. Om någon vill ha liknande information på bussar i London Jag kanske kan hjälpa. Jag är webmaster för London Omnibus Traction Society (www.lots.org.uk).

Tack så mycket, och ursäkta den dåliga svenska!

Pete
:)


Frippe Fribas

Hi Pete!

The main current contracted busoperators in the Stockholm transportation are:

Busslink:

Norrtalje (covering Rimbo, Hallstavik and Norrtalje areas), Norrort (covering Taby, Vaxholm and Akersberga municipalities), Rasta (covering Solna and Sundbyberg municipalities), Lidingo, Hornsberg and Soderhallen (covering nearly all intracity bustraffic and some suburban lines), Handen (covering Haninge and parts of Stockholm and Nynashamn municipalities) and Osmo (covering Nynashamn and parts of Haninge municipalities).

Swebus:

Kallhall (covering Jarfalla municipality), Bromma (covering some of the western parts of Stockholm municipality), Bjorknas (covering Varmdo and Nacka municipalities), Tyreso (covering Nacka and Tyreso municipalities), Botkyrka (covering Botkyrka, Huddinge and parts of Stockholm municipalities) and Sodertalje (covering Sodertalje and Nykvarn municipalites).

Arriva:

Marsta (covering Sigtuna, Upplands Vasby and parts of Vallentuna municipalities) and Ekero (covering Ekero abd parts of Stockholm municipalities).

In addition there are several subcontractors involved in the suburban lines.
The largest probably being Fridstroms buss operating on routes contracted to Busslink in the Rimbo area north of Stockholm.

In addition to the contracted scheduled traffic there are also contracts awarded separately for rail replacement when needed.

The two major players for this is Swebus which is contracted by Stockholmstag for replacing their trains when needed and Busslink which is contracted by SL (the Swedish equivalent to TfL) for replacing all other raillines as needed.
The newly awarded subwaycontract which was awarded to MTR, but currently is on hold due to Veolia appealing to the courts, will however choose operator for replacing their traffic without involvement of SL.
However SL awards contracts for planned replacements such as major maintenanceworks and hence Swebus is currently replacing the blue subwayline between Centralen and Radhuset in the heart of Stockholm City.

I hope it wasn´t too confusing, feel free to ask for any clarifications!
//Fredrik

Kvarne

Citat från: Fredrik Gelin skrivet 04 juli 2009, 06:02:39 AM
Busslink:

Norrtalje (covering Rimbo, Hallstavik and Norrtalje areas), Norrort (covering Taby, Vaxholm and Akersberga municipalities), Rasta (covering Solna and Sundbyberg municipalities), Lidingo, Hornsberg and Soderhallen (covering nearly all intracity bustraffic and some suburban lines), Handen (covering Haninge and parts of Stockholm and Nynashamn municipalities) and Osmo (covering Nynashamn and parts of Haninge municipalities).

//Fredrik

Nu glömde du väl ett område....?  ;D

English: You forgot Soderort which is covering the south suburban parts of Stockholm.
Mvh Kvarne
-----------------------------------------------
You know I love you but I just can't take this
You know I want you, but I'm in too deep

Ulf Rådeström

Citat från: UKPete skrivet 04 juli 2009, 00:21:50 AM

3) En lista med bussar som används för SL med flottan nummer, registreringsnummer och garage tilldelning. Finns det en hemsida med något av denna information? Eller kan jag köpa en bok?


Pete
:)

Hi,
If you contact me on info@svenskbusshistoria.se I can surely help you out more.
//Ulf

UKPete

Tack så mycket for all the replies.

Especially thanks Fredrik - that's excellent information. It looks as though SL secures contracts for large areas, whereas TfL in London issue contracts for individual routes.

I have just booked my week in Stockholm in August and will be travelling widely around the county whilst trying to learn the language.

//Pete

Frippe Fribas

It was a pleasure!
SL usually secures contracts based on depots, however several depots cover more than one municipality.
Some depots like Norrtalje for instance also has routes going into other counties.
This is however usually a result of agreements between the counties' contractors.
//Fredrik

UKPete

Tak again.

So does SL (already) own a depot, then secure a contract to operate buses from it, from another company? Perhaps with the same buses and staff?

In London each company has usually operated from its own depots, even though their depots may not be in the best places. Sometimes buses have to travel many kilometres without passengers. I think this may be changing now, as TfL seems to be more involved with the building of bus depots. I am thinking that TfL's bus contracts MAY be moving towards the type of contracts secured by SL. (?)

//Pete

Thanks igen.

Det gör SL (redan) äger en depå, sedan säkra ett kontrakt för att driva bussar på det, från ett annat företag? Kanske med samma bussar och personal?

I London varje företag har vanligtvis drivs från sina egna depåer, även om deras depåer får inte i de bästa platserna. Ibland bussar måste gå många kilometer utan passagerare. Jag tror att detta kan förändras nu, så TfL verkar vara mer delaktiga i uppbyggnaden av buss depåer. Jag tänker att TfL bussdivision avtal kan vara på väg mot den typ av kontrakt säkras genom SL. (?)

// Pete

Frippe Fribas

Hi again!

SL äger depåerna och tilldelar kontrakt för dessa, kontrakten brukar löpa på ungefär 5 år med möjlighet till förlängning ytterligare några år.
Operatören som vinner kontraktet åtar sig att ta över i stort sett all personal som arbetar vid depån utom chefen.
Däremot är det upp till varje operatör att skaffa bussar till sitt kontrakt, bussarna måste dock uppfylla vissa krav som ställs i kontraktet när SL upphandlar området.

In Stockholm it works like this:

SL owns all depots and infrastructure needed to carry out the contract awarded, usually the contracts are awarded for 5 years at a time with an option for the awarded operator to lengthen the contract another two-three years.
The operator that is awarded a contract is also obliged to take over all personell at the depot except for the manager.
However the buses are usually not included in the contract as such, but must fullfill certain requirements stipulated in the contract between SL and the operator.
There are however a few exceptions to this rule as SL wants to keep a high environmental profile which means that certain buses are obligatory for the operator to take over as they follow the contract for the depot.
Usually it is buses with alternative fuels and/or hybrids, but there are a few dieselbuses in this category as well.
//Fredrik