Speciellt för Bussmicke...

Startat av Simon Bertilsson, 03 juli 2009, 17:34:18 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Simon Bertilsson

...men ni andra får också lov att titta. ;)

Bussmicke

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

yngrot

MaxCi malt rätt tycker jag    ;D
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

mackanz

Underbar bild på en underbart snygg buss.
Riktiga siltvargar till bussar.

Niclas Rosenius

Citat från: Bussmicke skrivet 03 juli 2009, 18:53:01 PM
MaxCimalt antal fel i bilden  8)

Kan inte bli bättre  ;)

//Niclas

Svemicke

När man har verkliga belägg för att kritisera dessa bussar kan jag acceptera det, men det finns inga bättre bussar att köra funktionsenligt, ergonomiskt och styrkemässigt. Inga onödiga varningssumrar som ljuder, inga dörrbromsar som vägrar släppa bara för att j***as, bekväm och bra körställning och mycket litet sackande i uppförsbackar. Dessutom tar de sig fram utmärkt i snö, så hur detta kan ses som maximala fel och allt vad nu blev skrivet undrar jag. They will be missed.

De har en nackdel dock: De har en tendens att bli så helvetiskt varma i kupén på sommaren.
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

737

Citat från: Svemicke skrivet 04 juli 2009, 02:27:29 AM
När man har verkliga belägg för att kritisera dessa bussar kan jag acceptera det, men det finns inga bättre bussar att köra funktionsenligt, ergonomiskt och styrkemässigt. Inga onödiga varningssumrar som ljuder, inga dörrbromsar som vägrar släppa bara för att j***as, bekväm och bra körställning och mycket litet sackande i uppförsbackar. Dessutom tar de sig fram utmärkt i snö, så hur detta kan ses som maximala fel och allt vad nu blev skrivet undrar jag. They will be missed.

De har en nackdel dock: De har en tendens att bli så helvetiskt varma i kupén på sommaren.

Sen tycker i alla fall jag att de har en nackdel till. De är inte vackra. Om smak kan man ju diskutera. Vad jag inte gillar med denna modell är den brutna linjen av fönster som kommer sig av lågentrén. De flesta bussar med lågentré vid den här tiden fick bruten fönsterrad. Idag har man löst det på ett vackrare sätt, tycker jag. Alltså att man har ett fönsterparti som man fyller upp med svart så att säga.

Mattias Andersson

Citat från: 737 skrivet 04 juli 2009, 07:27:03 AM
Sen tycker i alla fall jag att de har en nackdel till. De är inte vackra. Om smak kan man ju diskutera. Vad jag inte gillar med denna modell är den brutna linjen av fönster som kommer sig av lågentrén. De flesta bussar med lågentré vid den här tiden fick bruten fönsterrad. Idag har man löst det på ett vackrare sätt, tycker jag. Alltså att man har ett fönsterparti som man fyller upp med svart så att säga.

Skit samma om dem är vackra eller ej :)

Huvesaken dem fyller sin funktion,o det har dem gjort i allra
högsta grad!

737

Citat från: Mattias Andersson skrivet 04 juli 2009, 10:26:21 AM
Skit samma om dem är vackra eller ej :)

Huvesaken dem fyller sin funktion,o det har dem gjort i allra
högsta grad!

;D

Svemicke

Citat från: 737 skrivet 04 juli 2009, 07:27:03 AM

Estetiskt är det väl den fulaste buss som någonsin byggts, men det är ingen anledning att kassera den. Fast det är klart. En högbyggd CN 113 måste ha full öpott. De var både snygga och är väl exakt likadana att köra som MaxCin?
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

virtual1

Citat från: Svemicke skrivet 04 juli 2009, 11:28:50 AM
Estetiskt är det väl den fulaste buss som någonsin byggts

Oooooh nej, finns ziljoner med busstyper som är fulare! Neoplans Starliner II ;-) (vet att de är älskade av många, men de ÄR fula som stryk!), nästan alla Kutsenitsar, de flesta Bova-bussarna bara för att nämna några!

M

Citat från: Svemicke skrivet 04 juli 2009, 11:28:50 AM
Estetiskt är det väl den fulaste buss som någonsin byggts, men det är ingen anledning att kassera den. Fast det är klart. En högbyggd CN 113 måste ha full öpott. De var både snygga och är väl exakt likadana att köra som MaxCin?
Nej inte den fulaste finns värre. Skrotoplan tar ju hem det priset med samtliga modeller.

CS

Citat från: Svemicke skrivet 04 juli 2009, 02:27:29 AM

Om man är av rätt längd och modell kanske det är bra bussar att köra, men ligger man på medellängd eller över och speciellt om man har lite längre ben är bussarnas förarmiljö verkligen skit. Scania verkar tycka att det är en bra sak att bara kunna ställa ratten i höjdled minimalt. Detta gör att jag får ratten bara precis strax ovanför knäna och måste böja på mig varje gång jag ens ska slå an blinkers. Bra ergonomiskt? Knappast! Efter en timme har jag ont i ryggen...   >:(

Enda bussen jag suttit sämre i var en normalgolvad MAN där förarplatsen var så trång att bara höger armstöd fick plats på stolen och där man av nån anledning tyckt att det var en bra sak att ha en normal gaspedal, men en hängande bromspedal...  ::)