Huvudmeny

Arriva Vallentuna

Startat av Frippe Fribas, 28 juni 2009, 13:48:19 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Frippe Fribas

Det diskuterades ju en del om krav på lågentré/golv i tråden om Omnicityn, så här kommer väl ett av undantagen som bekräftar regeln antar jag:

Det är just nu två av dessa fd Swebusvagnar i Vallentuna varav minst en rullat en hel del på 660 de senaste dagarna, men det rör sig troligen om lån då dessa inte varit här på flera månader.
Vagnparken i Vallentuna varierar med hänsyn till vagnfel och annat gissar jag då det verkar vara några vagnar som hela tiden byts ut och då gärna höggolvare.

Till stamgästerna hör dock de fd Jönköpingslackade bussarna 7145 och 7162 tillsammans med ett några av de fd Danska B10:orna.
Jag har hittills bara lyckats skåda en Berkhof i Vallentuna och den var bara där i en-två dagar enligt mina iakttagelser, så gissningarna vi hade före trafikstarten om dessa vagnars placering i Vallentuna tycks inte ha blivit besannade...
//Fredrik

Ersa

Bilder från trevliga Vallentuna är inte direkt överrepresenterade här i forumet. Tack för dessa. :)

Frippe Fribas

Tack för det, jag skall se vad mer jag kan gräva fram...  ;)
//Fredrik

Jesper Persson

Såg väldigt knepigt ut med vit dest.text.  :-\

Någon som kan svara på hur många bussar är stationerade i Vallentuna?

/Jesper

Mats Lindvall

13 bussar är stationerade i Vaga. Vardagar går 12 på omlopp och en är reservvagn. Några bussar skiftas med Mäga på nätterna för tvätt och service.

Yujin Zhang

Citat från: Mats L skrivet 28 juni 2009, 22:50:12 PM
13 bussar är stationerade i Vaga. Vardagar går 12 på omlopp och en är reservvagn. Några bussar skiftas med Mäga på nätterna för tvätt och service.

Hur många Vallentunaomlopp krävs nu under sommaren? Kan knappast tänka mig mer än 4 (+ev reserv o avl-vagn om det finns).

Tommy E

Citat från: Fredrik Gelin skrivet 28 juni 2009, 13:48:19 PM

F.d. Swebus 4439. Den har man sett hur många gånger som helst.

Vill gärna se fler Arriva-bilder om du har! :)
Välkommen att besöka mina hemsidor! :)

Hemsida med bussbilder och fjällbilder: https://tommy.enefalk.se

Mälarötrafikens historia: https://malarobuss.se

Jesper Persson

Citat från: Mats L skrivet 28 juni 2009, 22:50:12 PM

Tackar för det.  :)

/Jesper

Mats Lindvall

På sommaren brukar det vara 8-9 omlopp i Vallentuna på vardagar (524=4 omlopp, 660=1 omlopp, vischan + avlösningsvagn=3-4 omlopp). 524 är ju egentligen en Väsbylinje, men körs sen början av 2000-talet av Vaga.

Ersa

Citat från: Jesper Persson skrivet 28 juni 2009, 18:31:19 PM
Såg väldigt knepigt ut med vit dest.text.  :-\

Det ser lite underligt ut, fast jag måste erkänna att det passar bra på SL-vagnar, då det matchar det övriga färgerna, rött vitt och svart. Dessutom verkar denna färg fungera överallt förutom i Skåne. ;) Jag anser att om man klarar av att läsa både röda diodskyltar och gula matrisskyltar borde man kunna klara av även vita matrisskyltar.