Citaro under vattnet nästan.

Startat av Möllers, 27 juni 2009, 01:59:13 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.


Johan Hansson

Det där skulle jag aldrig göra.
Busschaufför
"Busschaufförer transporterar världens värdefullaste last!"
Har som hobby att fotografera bussar och natur och annat skoj i omgivningen.

Simon Bertilsson

Citat från: Johan Hansson skrivet 27 juni 2009, 15:58:04 PM
Det där skulle jag aldrig göra.


Nej, det ser rent ut sagt korkat ut. Dels borde ju hjulupphängning och annat som sitter i underredet ta stryk, och dels så lär det ju rinna in vatten genom dörrarna...

bjalle

Lite väl vågat om jag får tycka..

Ersa

Citat från: Simon Bertilsson skrivet 27 juni 2009, 16:04:32 PM
dels så lär det ju rinna in vatten genom dörrarna...

Smidigt om det är låggolv i hela bussen! :-X

peter

kan ju vara ett snabbt sätt att städa bussen invändigt (förutsätter att det finns dräneringshål i aktern)

Peter

Möllers

Hittade en klipp till här finns det gott om vatten ellerfall.

http://www.youtube.com/watch?v=5wtl_LLwAos

Optimal

Det där har ju hänt i Stockholm med för något/några år sen. Det hade regnat så mycket att avloppet under tågbron vid tegelbacken var igensatt. Bilarna åkte, vissa fastnade, flera taxibilar fick vatten i motorn så när dom skulle varva ut vattet så rök det bara vitt. Bussar åkte igenom Omnicity, Omnilink, MAxci samt MAN och B10L. Inga problem, Jag stog å tittade en bra stund, Vissa förare tryckte på ordenkligt å vattnet var uppe vid frontrutan. Sen träffade jag en förare jag känner, han stannade pch vågade inte köra, men jag sa att alla andra bussar kör ju igenom, så det gjorde han med, det blev iallfall rent på golvet  bussen.  Så att köra i vatten, iallfall när det är så pass lite är ju ingen större fara.

Leif D

Citat från: Simon Bertilsson skrivet 27 juni 2009, 16:04:32 PM
Nej, det ser rent ut sagt korkat ut. Dels borde ju hjulupphängning och annat som sitter i underredet ta stryk, och dels så lär det ju rinna in vatten genom dörrarna...

Jojo, man får ju hoppas de inte regnar då nånsin. Klarar inte fordonen vatten, en så kort stund ens, ja då äre nått som är fel. man kör ju i princip hela vintern i ständig vattenbegjutning, så varför skulle de inte klara detta ? 
Man kan ju börja fundeera när vattnet kommer så högt att det når elskåp och batterier. Stannar man i den vattennivån lär de ju rinna in, tids nog.
Och lite vatten inne på golvet, de lär ju inte vara värre än vinterns saltsörja precis. Det som rinner in genom dörrarna, lär ju rinna ut samma väg......
;-)

Optimal

Citat från: Simon Bertilsson skrivet 27 juni 2009, 16:04:32 PM
Nej, det ser rent ut sagt korkat ut. Dels borde ju hjulupphängning och annat som sitter i underredet ta stryk, och dels så lär det ju rinna in vatten genom dörrarna...

Vi gör Underreds tvätt varje dag på våra bussar, å det är högt tryck med vatten. Det tar ingen  mer skada än att köra i vattensamlingar ute på gatan, så varför skulle det ta skada på hjulupphängning av att köra i en en vattensamling som på filmen? Det verkar som du inte är insatt på hur chassidelarna fungerar och hur dom tar stryk. För om du tror att vatten förstör dom, vad gör då alla guppiga gator i stan.

Matte

Citat från: Optimal skrivet 28 juni 2009, 18:49:21 PM
Vi gör Underreds tvätt varje dag på våra bussar, å det är högt tryck med vatten. Det tar ingen  mer skada än att köra i vattensamlingar ute på gatan, så varför skulle det ta skada på hjulupphängning av att köra i en en vattensamling som på filmen? Det verkar som du inte är insatt på hur chassidelarna fungerar och hur dom tar stryk. För om du tror att vatten förstör dom, vad gör då alla guppiga gator i stan.

Ja precis är det så att 90% av alla vagnar underredsspolas med ett antal högtrycks munstycken varjedag. Men angående att köra i stora vaten pölar. Har hört att Volvo B10M klarar tills övredelen på hjul huset. Och har för mig att dom flesta bussar ska klara vatten samlingar upp till övre hjulhus kanten. MEN man ska dock ha koll på vart luftinsuget till maskinen sitter i för höjd.