Westin vann upphandling i Stockholm

Startat av Magnus, 25 juni 2009, 16:16:37 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Magnus

Westin buss har också vunnit en upphandling. Fast kanske inte lika stora som Busslinks och Arrivas.
En pendellinje till/från Karolinska.  :)

Yujin Zhang

Citat från: Magnus skrivet 25 juni 2009, 16:16:37 PM
Westin buss har också vunnit en upphandling. Fast kanske inte lika stora som Busslinks och Arrivas.
En pendellinje till/från Karolinska.  :)

Om det är den som trafikerar Karolinska sjh-Huddinge sjh, hade inte Westin den trafiken förut också?

Magnus

Det stod inte, men det stämmer säkert att dom redan körde den. Har dom nån speciell buss till det eller är det vanlig turistbuss?

Yujin Zhang

Citat från: Magnus skrivet 25 juni 2009, 16:21:22 PM
Det stod inte, men det stämmer säkert att dom redan körde den. Har dom nån speciell buss till det eller är det vanlig turistbuss?

Vanlig turistbuss, en hel del som åker med den faktiskt, i princip gratisbuss för föraren kollar ändå aldrig...

homer

Citat från: Yujin Zhang skrivet 25 juni 2009, 16:23:57 PM
Vanlig turistbuss, en hel del som åker med den faktiskt, i princip gratisbuss för föraren kollar ändå aldrig...

är SL huvudman åt denna linje? konstigt att man inte ställer samma krav som på "vanliga" sl trafiken

Yujin Zhang

Citat från: homer skrivet 25 juni 2009, 22:17:57 PM
är SL huvudman åt denna linje? konstigt att man inte ställer samma krav som på "vanliga" sl trafiken

Nej det tror jag inte, Karolinskas egna skulle jag tro.

ch

Locum. Inte onormalt att den som äger sjukvårdsfastigheter betalar interntransporter, ofta med tanke på att man kanske tillfälligt stänger avdelningar för ombyggnaden och då flyttar över patienter och personal till annan plats. Då erbjuds personalen transport till/från denna tillfälliga plats.

http://system.allego.se/common/mirror/mirror_detail.php?m=YY643Y3224&n=7c5232ecc03315f2e963d04f61e347c2&view=a

Inget som har med SL att göra med andra ord, utan Westin får 6.2 miljoner om året för att köra interntransport mellan två sjukhus.

Bonus: När fastighetsföretaget bytte namn till Locum gick man ut i stora annonser för att visa hur hjärtliga man var. Innebörden i namnet blev helt annorlunda http://walkthewalk09.files.wordpress.com/2009/03/locum.jpg

Omnilasse

Fast Locum får väl här snarast ses som en praktisk lösning. Det ägs ju också av landstinget (liksom SL, så egentligen är det ju samma huvudman indirekt), men faktisk fann jag uppgifter på nätet som tyder på att det först var KI som ordnade med transporten för studenterna (och det är ju statligt), sedan tog landstinget väl över när man vill att även personalen skulle få åka. Det är ju vanligt på andra håll också att universiteten ordnar med resor när man har "spittrade" institutioner. Har ju funnits mellan Eskilstuna och Västerås exempelvis (vet inte hur det ser ut nu). Här blev egentligen problemet akut för alla när Huddinge och Karolinska blev ett sjukhus för några år sedan och alla doktorer var tvungna att springa på möten mellan de olika sjukhusen. Liksom även högskolan blev ett mer utveckliat Campus för KI.

Jag har för mig, ellr är nästan säker på att Flygbussarna körde linjen kring 2005, så det var nog de som hade det första kontraktet (skedde säkert med direktupphandling i förstone)

groenis

Westin har kört ett bra tag på den "linjen"
Fråga istället någon dansktalande person vad Locum betyder på danska

Max W

Citat från: groenis skrivet 26 juni 2009, 03:27:31 AM
Westin har kört ett bra tag på den "linjen"
Fråga istället någon dansktalande person vad Locum betyder på danska
"Linjen" Karolinska i Solna-Huddinge sjukhus tillkom som en ren personalbusslinje när Huddinge sjukhus organisatoriskt sammanslogs med KS i Solna och bytte namn till "Karolinska sjukhuset, Huddinge". Det var ett "abonnemang" beställt av Karolinska Sjukhuset och kördes i början av Flygbussarna vill jag minnas, men nu är det 3,5 år sedan jag pensionerades så jag vet inte hur det är idag, men DÅ när man började med linjen hade jag en bekant som jobbade på "administrationen" och hon jobbade förmiddagarna i Solna och tog sedan bussen till Huddinge för eftermiddagspasset där. Hon hävdade att all typ av personal var "drabbad" av detta resursslöseri.
Bussarna gick från 7-tiden på morgonen till 18.30 på kvällen. Vissa tider på dagen pendlade två vagnar mellan sjukhusen.
Det förekom mycket "tidstjuveri" i samband med denna omorganisation inom sjukvården. Dvs. "mycket snack och lite verkstad" .Jag var själv inblandad på sätt och vis eftersom jag på den tiden var samordnare hos SL för hållplatsnamnsfrågor. Jag vill inte gå in närmare på den detaljen, men kan sträcka mig så långt att jag erkänner att min uppgift i samband med KS-omorganisation och därmed relaterade namnfrågor inte hör till mina trevligare minnen från arbetslivet.

Göran Westman

Ett klargörande beträffande trafiken Ks - Hs. Trafiken kördes i början av SL buss och sedan av Busslink och efter efter det att FAC Charter bildades av dem. Från början var det en ren personaltransport för Karolinska Institutet vilka även stod som beställare och satte turlistor. För övrigt var trafiken inställd vid KI lov och dyl.

Yujin Zhang

För dom som vill jag har lyckats gräva fram en gällande tidtabell för linjen i frågan:
http://ki.se/ki/jsp/polopoly.jsp?a=79021&d=14054&l=sv

Linjen gå något oftare under höst, vinter och vår.