Men in Black är ute och åker

Startat av Stefan Lindberg, 24 juni 2009, 18:08:01 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Stefan Lindberg

Eller vad ska man tro när man blir omkörd av två bilar med massa antenner på taket,
extra backspegel för passageraren och dubbla extrainsatta backljus
för att kunna köra fort även bakåt  ;)
Tittar man noga så ser man att det även sitter en skyddskåpa bakom föraren ... modell äldre Taxi

Vad idioten i bilen bakom gör med armen ute har jag dessvärre ingen aning om  ???

Simon

Alla tre bilarna tillhör Kriminalvården. Vad syftet med armen är kan man ju dock undra  ???

Stefan Lindberg

Nja sista bilen är jag osäker på, den hade dessutom någon firmalogga (kommer inte ihåg vilken)
Dessutom så saknar den ju extra backspegel (trafikskolebilar och snutbilar har alltid det)

Simon

Citat från: Stefan Lindberg skrivet 24 juni 2009, 18:44:29 PM
Nja sista bilen är jag osäker på, den hade dessutom någon firmalogga (kommer inte ihåg vilken)
Dessutom så saknar den ju extra backspegel (trafikskolebilar och snutbilar har alltid det)

Det är Kriminalvårdens färgsättning/dekor. Kriminalvården har ju för övrigt inget samröre med polismyndighetens fordon.

Peter C

Citat från: Simon skrivet 24 juni 2009, 18:47:49 PM
Det är Kriminalvårdens färgsättning/dekor. Kriminalvården har ju för övrigt inget samröre med polismyndighetens fordon.

Även SÄPO kör väl bilar med extra backljus.

Stefan Lindberg

SÄPO, kriminalvård eller Polis är ju bara olika namn på Snut  ;)

Jonas

Citat från: Peter C skrivet 24 juni 2009, 19:39:38 PM
Även SÄPO kör väl bilar med extra backljus.

Trodde bara det var SÄPO som hade sådana bilar(som på bilden)...

Björn Forslund

Troligen bilar som används för att flytta tunga klienter mellan olika anstalter. När det finns risk för fritagningar och liknande, eller kanske för transporter till rättegångar där det finns risk att andra vill att en person inte kommer fram.

Zella

Det kanske var filminspelning... Johan Falk gör ju nya filmer nu.

Björn Forslund

Kanske det, men jag tvivlar på att Kriminalvården lånar ut sina tjänstebilar för sådant.

ch

Kriminalvårdens gamla dekor på sista bilen. De håller just nu på och byter ut sin dekor.
Så här ser deras nya dekor ut: http://vhfgroup.com/var/vhfgroup/storage/images/loesningar/case/kriminalvaarden/1364-2-swe-SE/kriminalvaarden_business_line.jpg

Kriminalvården har även de civila bilar, men det tillhör inte vardagen. På vissa mindre orter hyr man även in vanliga taxibussar för fångtransporter.

Det finns ett uppsjö av privata aktörer som har bilar med infällda ljus, tonade rutor och antenner. ;-) Privata säkerhetsföretag såsom Securitas erbjuder personskydd. Jag har tidigare arbetat inom den branschen så jag ska på avstånd sniffa vilket fordon som tillhör vilken aktör :D :D

(Kåpan är till för att skydda föraren, men det är omdiskuterat huruvida det verkligen hjälper eller stjälper.)