Expressbussarnas linjenät

Startat av Magnus, 06 augusti 2007, 21:12:52 PM

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Magnus

Vad tycker ni om de olika Expressbussarnas linjenät? Tycker du det saknas någon linje mellan några orter? Det skulle vara intressant att höra åsikter på nya Expressbusslinjer. :)

Själv kan jag tycka att utbudet är ganska litet om man ska åka Norrköping/Linköping och norrut mot t.ex. Örebro.

Maven

Ingen linje, men däremot borde det finnas underlag för en avgång på linje 899 från Uppsala till Stockholm vid 03.20-tiden när uteställena har stängt. Och motsvarande i andra riktningen.

virtual1

Citat från: Mattias Henriksson skrivet 06 augusti 2007, 21:49:19 PM
Ingen linje, men däremot borde det finnas underlag för en avgång på linje 899 från Uppsala till Stockholm vid 03.20-tiden när uteställena har stängt.

Så du menar att det är för få uteställen i Uppsala? =)

Fredde

Innan man börjar bygga ut expressnätet, kan man ha åsikter om befintlig lokaltrafik nattetid...

Några exempel: Sista nattbussen från Sthlm mot Norrtälje rullar 02:10 en Lördagsnatt. Ett annat är Från Kalmar till Oskarshamn, där sista bussen avgår 22.45 samma natt.
Många är dom som har fått bli hämtade/tagit taxi vid nattbussen i Mönsterås, för vidare färd norrut.

På dessa linjer borde underlag finnas för senare trafik, kan man tycka. Så att man går på expressnätet för fler turer på natten, mindre troligt va?

/Fredde

Jan

Citat från: Fredde_J skrivet 06 augusti 2007, 22:41:42 PM
Innan man börjar bygga ut expressnätet, kan man ha åsikter om befintlig lokaltrafik nattetid...

Några exempel: Sista nattbussen från Sthlm mot Norrtälje rullar 02:10 en Lördagsnatt. Ett annat är Från Kalmar till Oskarshamn, där sista bussen avgår 22.45 samma natt.
Många är dom som har fått bli hämtade/tagit taxi vid nattbussen i Mönsterås, för vidare färd norrut.

På dessa linjer borde underlag finnas för senare trafik, kan man tycka. Så att man går på expressnätet för fler turer på natten, mindre troligt va?

/Fredde

Skillnaden är väl att expressbussarna själv ska ta sina kostnader. Så där det finns nattbussar på expresslinjerna, där finns nog underlag.
I branschen i 40 år

Nicklas Vasa

Jag pratade med Stefan Carlen när han var VD för Swebus express, och jag föreslog just en linje Falun/Borlänge-Norrköping/Linköpig. Enligt Stefan var det ingen ide att starta linjer om inte "någon av dom större orterna i någon ände"

Nicklas Vasa

Var inte Essetrafik och Erlandssons involverade i nån trafik konstalation, Combus, eller vad det hette, på 90-talet, med ett linjenät neröver dessa trakter ? Det gick tydligen inte så bra.....

j-a

Jo det  stämmer nog,har för mig det var någon linje neråt Örebro med vidare anslutningar söderut

Christer K

Combus det var väl de kommunala bolagens resebolag som skulle ordna körningar åt kommunala företag.

Ett tag fanns en linje som gick från Dalarna - Örebro och söder ut hette den silverlinjen, osäker.

Swebus Express hade en linje som hette 810 och gick Kopparberg - Örebro - Mariestad - Linköping - Uddevalla / Trollhättan under 90 talet. Man kunde då ansluta till linjen Karlstad - Gävle.

/ Christer K
Började med buss april 1976 Örebro Trafik AB, AB Omnibus, Göteborgs Spårvägar, Linjebuss, Swebus Express, Swebus, ETT Trafik AB, Närkebuss, Flexima (körde åt Eurolines),Ragn-Sells AB. Bus4you mars 2020.

Anders Noren

Citat från: Christer K skrivet 09 augusti 2007, 22:38:19 PM
Swebus Express hade en linje som hette 810 och gick Kopparberg - Örebro - Mariestad - Linköping - Uddevalla / Trollhättan under 90 talet. Man kunde då ansluta till linjen Karlstad - Gävle.

Jag åkte 800:an Gävle (Falun)-Karlstad t.o.r. kring nyåret 2000/2001 och i Kopparberg var det byte till en linje mot Örebro så det torde ha varit den linjen du menar. Se för övrigt annat inlägg om samma ämne.

Anders