Biljettregler före SL:s bildande?

Startat av at1981, 21 juni 2009, 17:04:52 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

at1981

Hejsan!

Innan SL bldades, fanns det biljetter som fungerade att använda i hela länet?
Eller var det olika prissystem hos de olika bolagen?
Med vänliga hälsningar Alexander T (at1981) från Södra Kopparmora ute på Värmdö i Södra Uppland.

Ingwar Åfeldt

Nej, det fanns inga biljetter som gällde hela länet. Alla bolag hade sina egna taxesystem.

M v h
Ingwar

737

Det var ju en av anledningarna till lagen om kollektivtrafikhuvudman.

Kenny S Ericson

Det fanns några former av kort som gällde för mer än en operatör. Jag tror jag har kvar i någon låda ett kort som gällde som viserkort på SJ bussarna i Huddinge men där det fanns plats för att klistra in ett SS klippkort och det var billigare att köpa dom tillsammans än var för sig.

Ted Selander

Citat från: Kenny S Ericson skrivet 23 juni 2009, 17:28:37 PM
Det fanns några former av kort som gällde för mer än en operatör. Jag tror jag har kvar i någon låda ett kort som gällde som viserkort på SJ bussarna i Huddinge men där det fanns plats för att klistra in ett SS klippkort och det var billigare att köpa dom tillsammans än var för sig.

Frågan är om de fanns före SL:s bildande (1 jan 1967)?

Före det SL-gemensamma månadskortets (50-kortet) införande hösten 1971 kunde en (SJ) månadsbiljett mycket riktigt förses med en påklistrad SL-del som innehöll 50 klipp. Så många enkelresor kunde göras inom gamla Spårvägens område.

Det fanns motsvarande klisterlapp för (SJ) klippkort om 10 resor. SL-delen var också 10 klipp stor, men här gällde speciella regler. Som resenär gällde det att resa i takt, för "spårvägsresan" fick man ligga max ett klipp efter förortsklippet och max två före, annars brann outnyttjade klipp inne, resp. resa nekades. Namnet blev i vissa folkmunnar "jenkakort".

Klippkorten bör ha funnits kvar till zontaxan infördes (med sin provisoriska stämpel) 18 februari 1973.

/Ted

AGR

Citat från: Ted S skrivet 23 juni 2009, 19:13:06 PM
Frågan är om de fanns före SL:s bildande (1 jan 1967)?

Före det SL-gemensamma månadskortets (50-kortet) införande hösten 1971 kunde en (SJ) månadsbiljett mycket riktigt förses med en påklistrad SL-del som innehöll 50 klipp. Så många enkelresor kunde göras inom gamla Spårvägens område.

Det fanns motsvarande klisterlapp för (SJ) klippkort om 10 resor. SL-delen var också 10 klipp stor, men här gällde speciella regler. Som resenär gällde det att resa i takt, för "spårvägsresan" fick man ligga max ett klipp efter förortsklippet och max två före, annars brann outnyttjade klipp inne, resp. resa nekades. Namnet blev i vissa folkmunnar "jenkakort".

Klippkorten bör ha funnits kvar till zontaxan infördes (med sin provisoriska stämpel) 18 februari 1973.

/Ted

Var det inte så att när 50 kortet infördes så försvann kombinationskorten. Har inget minne att man klippte i några kort efter att 50 kortet kom.
Mvh AGR med bara 5 dagar kvar i lokaltrafikens tjänst.

Janne Rickman

Citat från: AGR skrivet 03 juli 2009, 09:38:44 AM

Mvh AGR med bara 5 dagar kvar i lokaltrafikens tjänst.

Hoppas du får en trevlig pension att se fram emot och att du fortsätter med ditt fotograferande.
Jag gillar dina bilder, både gamla som nya.

/Janne