Då Östhammars kommun tillhörde Stockholms län !!

Startat av at1981, 21 juni 2009, 17:02:30 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

at1981

Hejsan!

Östhammars kommun har ju tillhört Stockholms län en gång i tiden men ni som ev. har koll på läget kan berätta intressanta saker för mig :)
(När övergick Östhammars kommun i Uppsala län och varför blev det länsbyte? )

Vilka busslinjenummer existerade på den tiden i Östhammars kommun och hur gick de?
Gick det någon buss (vilket nr?) t.ex. från Stockholm till Södra resp. norra Gräsö?
Vilket bussnummer gick från Uppsala och vilken sträckning hade den?
Med vänliga hälsningar Alexander T (at1981) från Södra Kopparmora ute på Värmdö i Södra Uppland.

Peter Rost

Citat från: at1981 skrivet 21 juni 2009, 17:02:30 PM
Hejsan!

Östhammars kommun har ju tillhört Stockholms län en gång i tiden men ni som ev. har koll på läget kan berätta intressanta saker för mig :)

http://sv.wikipedia.org/wiki/%C3%96sthammars_kommun

/Peter

JB

Som nämnts så var det 1971. Då bytte Östhammars kommun från Stockholms till Uppsala län, samtidigt som Upplands-Bro kommun bytte länstillhörighet från Uppsala till Stockholms län. Varför vet jag inte, men jag gissar att det hade med geografi att göra. Östhammar ligger närmare Uppsala och Upplands-Bro ligger närmare Stockholm.

/Jonas

Ersa

Vilka busslinjenummer existerade på den tiden i Östhammars kommun och hur gick de?
Gick det någon buss (vilket nr?) t.ex. från Stockholm till Södra resp. norra Gräsö?
Vilket bussnummer gick från Uppsala och vilken sträckning hade den?

SLO körde i större delen Roslagen förr, medan dotterföretaget NUO (Norra Upplands Omnibustrafik) körde i norra Roslagen. Hela denna verksamhet övertogs sedermera av SJ Buss. Vid SL:s bildande övertog SL all SJ:s busstrafik i nuvarande Danderyd, Täby, och Norrtälje kommuner, medan busstrafiken i nuvarande Östhammars kommun behölls av SJ, som sedermera blev Swebus under UL.

Någon genomgående trafik Öregrund-Stockholm fanns knappast. Det lär ha varit bussbyten både i Östhammar, Hallstavik och kanske till tåg i Rimbo om man ville resa hela sträckan. Under senare år gick ju bara enstaka 639:or Hallstavik-Stockholm, och majoriteten av avgångarna gick bara Hallstavik-Rimbo, vilket fortfarande syns på många tavlor i södergående riktning:

Kristofer

Även Knivsta kommun och delar av Uppsala kommun (delar av gamla Skepptuna och Knutby kommuner) fördes över från Stockholms till Uppsala län samtidigt. Länsgränsen gick tidigare mycket nära Uppsala.

Jag gick igenom linjeförteckningen på Stockholmskartan 1970 och hittar då följande:

639 Jarlaplan - Rimbo - Hallstavik - Östhammar - Öregrund
641 Norrtälje - Hallstavik - Hargshamn - Harg - Östhammar

Mer anmärkningsvärt är att följande linjer hörde till SL, trots att Upplands-Bro fortfarande tillhörde Uppsala län:

535 Kungsängens station - Bro station - Råby
536 Bro station - Ådö/Lindormsnäs
557 Kungsängens station - Tibble - Granhammar - Håtuna - Skokloster
558 Sigtuna - Erikssund - Håtuna
559 Kungsängens station - Tibble - Granhammar
591 N Bantorget - Norrtull - Järva krog - Ursvik - Barkarby - Jakobsberg - Kallhäll (- Kungsängens station) (endast nattrafik)

Ingen SL-trafik fanns i Knivsta och övriga delar av länet som sedan överfördes till Uppsala län.

En annan länsgräns korsades dock av två linjer:

5A  Södertälje (Saltsjögatan) - Gnesta
730 Södertälje centralstation - Nykvarn - Sundsvik/Järna/Mariefred
( ) Turer inom parentes endast t. o. m. 1/11 1964 samt fr. o. m. den 1/5 1965.

at1981

Citat från: Kristofer skrivet 24 juni 2009, 10:51:05 AM
Jag gick igenom linjeförteckningen på Stockholmskartan 1970 och hittar då följande:

639 Jarlaplan - Rimbo - Hallstavik - Östhammar - Öregrund
641 Norrtälje - Hallstavik - Hargshamn - Harg - Östhammar

Hejsan!

Jag minns att fram till slutet av 1990-talet och ev. in på 2000-talet gick en tur på 641 från Norrtälje runt kl. 12:15 som skyltade "641 Östhammar" fast enligt tidtabellen skulle man byta från 641 till 639 i Hallstavik men i praktiken fortsatte man med samma buss utan byte.

Jag undrar hur många turer per dag (vardag, samt lördag samt söndag) det gick på 639 och 641 hela linjesträckningen utan byte då 1970 (avser båda riktningar)?

I nutid är det inte alls många förbindelser mellan Stockholm och Öregrund (inkl. byte i Hallstavik till C857 och i Östhammar till C811). Jag vet inte, men det känns som att föbindelserna har sjunkit i antal nu, gentemot förr då  fler 639 gick hela sträckan Stockholm - Öregrund och omvänt 7 dagar i veckan.
Med vänliga hälsningar Alexander T (at1981) från Södra Kopparmora ute på Värmdö i Södra Uppland.