Buss Identifiering (del2)

Startat av jonas a, 21 juni 2009, 14:11:07 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

jonas a

En bekant har funnit en buss i buskarna.
Han undrar vilket märke det är.

Hoppas det finns kunskap om vad det är här.

bilomnibussen

Hej! Tydligen har det tidigare funnits en bussidentifiering del 1 som jag inte sett. Men den här karossen är en lite speciell variant tillverkad hos P A Hägglund & Söner, Örnsköldsvik ca 1946-49. Jag gissar att den tillhört Linjebuss. Har du nån aning om vad det är för chassi, det borde vara Scania-Vabis. Var ligger dessa buskar med innehåll?
Mvh Jan G

jonas a

Citat från: bilomnibussen skrivet 21 juni 2009, 14:20:31 PM
Hej! Tydligen har det tidigare funnits en bussidentifiering del 1 som jag inte sett. Men den här karossen är en lite speciell variant tillverkad hos P A Hägglund & Söner, Örnsköldsvik ca 1946-49. Jag gissar att den tillhört Linjebuss. Har du nån aning om vad det är för chassi, det borde vara Scania-Vabis. Var ligger dessa buskar med innehåll?
Mvh Jan G

Jag vet tyvärr inte exakt var det är men jag utgår från Nord östra Skåne, Blekinge trakten.

Men P A Hägglund & Söner säger du, finns det bilder här eller så på liknande? Är ratten till hjälp för chassi identifikation?

(Angående den andra tråden så ligger den nog i en annan tavla.)

bilomnibussen

Ratten tycker jag ser ut som Scania-Vabis. Återkommer beträffande bild.
Mvh Jan G

Greger Larsson

Öh, P A Hägglund? Det brukar väl räcka med AB Hägglund&Söner ;)
Men visst är det en gammal Linjebuss, de hade en förkärlek för denna variant av Hägglundskarossen. Årsmodellen bör nog vara slutet av 40-talet med tanke på fönsterinfattningen. Volvo eller Scania-Vabis, tjaa..
Den bekante tittade inte möjligtvis på bakstammen? LB brukade ofta ha sina internnr påmålade där.

bilomnibussen

Här är en bild av en något äldre turistbuss, Scania-Vabis med Hägglundskaross också hos Linjebuss. Bildens ålder torde fria mig från brott mot upphovsrätten.
Mvh Jan G

yngrot

Synd en sån fin buss stått och möglat så länge .. :P
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina