Huvudmeny

vad vet ni

Startat av Mustman, 21 juni 2009, 11:58:44 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mustman

vad vet ni om denna buss http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/3/33/Magical_Mystery_Tour_Bedford_VAL_Plaxton_Panorama_Elite_II.jpg
Har en liknande skapelse varit i Sverige. Varför har man två axlar fram?

Mustman

jo på lastbilar är det ju vanligt, men på en buss? Och lastbilarna har ju alltid fyra axlar medan denna har tre med denna udda fördelnig.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Mustman skrivet 21 juni 2009, 14:17:43 PM
jo på lastbilar är det ju vanligt, men på en buss? Och lastbilarna har ju alltid fyra axlar medan denna har tre med denna udda fördelnig.

Det har funnits ett par sådana i Sverige. Bland annat hade Lidingö Busstrafik en sådan, för övrigt Bedford precis som på bilden. Jag kan dock inte säga om det är samma modell.
Säffle Karosseri tog i slutet av 1980-talet fram en prototyp för lågentré med dubbla framaxlar. På så sätt kunde hjulen göras mindre och det blev lättare att få plats för låggolvet. Det stannade mig veterligen dock bara vid en mockup (fullskalemodell) av framvagnen. 

JB

Citat från: Mustman skrivet 21 juni 2009, 14:17:43 PM

Det har även funnits lastbilar med denna axelföljd (heter det så även på gummihjulsfordon). Avhandlas som sagt i tråden jag länkade till.

/Jonas