Huvudmeny

En trevlig polack

Startat av Cyklisten, 21 juni 2009, 07:32:10 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Cyklisten

Såg bussen först när jag var på väg till jobbet vid halv två på natten. Då tog jag ett par bilder med fickkameran. Sedan tog jag nya bilder på väg hem, när det var betydligt ljusare. Sedan återkom jag med systemkameran  ;) Det är inte så vanligt med främmande turistbussar här i Eslöv, men en sådan här fynd skulle jag aldrig förvänta mig. Tyvärr så låg solen allt annat än fotovänligt.

Jesper Persson

Så ja. En modell som jag hoppas skulle dyka upp på bild. Tycker den är hyfsat snygg.
Ialla fall än vissa andra "billigare" bussar. Även om man helt klart ser drag av etablerade märken.  :)
Borde vara intressant för svenska marknaden också tycker jag.
Kanske någon som har koll kan svara om det svarta i taket längst fram är glas. Alla bilder jag sett på Solaris hemsida med denna buss har nämligen detta svarta fält.

/Jesper

Ersa

Citat från: Jesper Persson skrivet 21 juni 2009, 09:13:12 AM
Borde vara intressant för svenska marknaden också tycker jag.

Ja, helt klart borde Solaris Vacanza vara något att sälja i Sverige! :D
För er som har 7 minuter över: http://www.youtube.com/watch?v=A0v_8DVtjO8

Citat från: Jesper Persson skrivet 21 juni 2009, 09:13:12 AM
Kanske någon som har koll kan svara om det svarta i taket längst fram är glas. Alla bilder jag sett på Solaris hemsida med denna buss har nämligen detta svarta fält.

Svaret finns i videolänken ovan. :)

bussgrabben

De har minst sagt en annorlunda design. Jag har inte bestämt mig för om de är snygga eller fula ännu. Tack för bilderna.

Och tack för filmen Verspieder!

Mustman

tycker den var snygg faktiskt.

Ersa

Citat från: bussgrabben skrivet 21 juni 2009, 11:49:19 AM
De har minst sagt en annorlunda design. Jag har inte bestämt mig för om de är snygga eller fula ännu. Tack för bilderna.
Och tack för filmen Verspieder!

Designen av fronten är väl lite sådär, men ytterligare två strålkastare vid sidan om Solarisloggan inte skada. 6 st xenon-helljus = Ja tack! ;D Jag gillar de effektiva "trafikljusen" bak. Hoppas det är diodlampor i dem.
Jag har aldrig sett någon Vacanza i verkligheten, men jag tror nog att de är härliga att köra. Om de lyckas bygga en låggolvsvagn med bra komfort och fjädring kan ju denna turistare inte vara sämre. Om jag på något sätt lyckas lura till mig en provkörning av modellen lovar jag att en detaljerad recension kommer. :)

Staffan Sävenfjord

Solaris har ju fått egen generalagentur genom Bus Trade Center i Sverige nu så chanserna för att även denna modell skall börja säljas i Sverige måste sägas ha ökat.
Snygg buss tycker jag men ändå med typisk Solaris-känsla. Och det menar jag bara positivt.

Jesper Persson

Citat från: Verspieder skrivet 21 juni 2009, 10:10:36 AM
Ja, helt klart borde Solaris Vacanza vara något att sälja i Sverige! :D
För er som har 7 minuter över: http://www.youtube.com/watch?v=A0v_8DVtjO8

Svaret finns i videolänken ovan. :)

Tackar för länken. Hade aldrig kommit på att kolla där själv.  :)

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 21 juni 2009, 20:49:16 PM
Solaris har ju fått egen generalagentur genom Bus Trade Center i Sverige nu så chanserna för att även denna modell skall börja säljas i Sverige måste sägas ha ökat.
Snygg buss tycker jag men ändå med typisk Solaris-känsla. Och det menar jag bara positivt.

Det var efter artilken i Bussbranschen som jag kollade in deras hemsida, förövrigt en riktigt bra sådan, och blev nyfiken på Solaris Vacanza. Det kommer ju så mycket annat i bussväg just nu så varför inte denna. :)

/Jesper

Ersa

Niclas Rosenius

Citat från: Verspieder skrivet 21 juni 2009, 14:06:43 PM
Designen av fronten är väl lite sådär, men ytterligare två strålkastare vid sidan om Solarisloggan inte skada. 6 st xenon-helljus = Ja tack! ;D Jag gillar de effektiva "trafikljusen" bak. Hoppas det är diodlampor i dem.
Jag har aldrig sett någon Vacanza i verkligheten, men jag tror nog att de är härliga att köra. Om de lyckas bygga en låggolvsvagn med bra komfort och fjädring kan ju denna turistare inte vara sämre. Om jag på något sätt lyckas lura till mig en provkörning av modellen lovar jag att en detaljerad recension kommer. :)

När det gäller bakljusen så är det vanliga bakljuslampor på dom jag sett i trafik.

//Niclas

yngrot

Trevlig film bussen verkar ju intressant men musiken i bakgrunden  fy för den ... :P
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

virtual1

Citat från: yngrot skrivet 28 juli 2009, 08:22:01 AM
Trevlig film bussen verkar ju intressant men musiken i bakgrunden  fy för den ... :P

Du KAN ju dra ned volymen till noll, om du inte vill öva på din polska ändå =) -
f.ö. så tycker jag musiken låter precis lika oinpspirerad/ointeressant som till vilken
östeuropeisk reklamfilm som helst, dvs in genom ena örat - ut genom andra =)

Niklas Bygdestam

Tycker bussen var snygg. Jag hoppas verkligen att det kommer Solaris Vacanza till Sverige :D
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Ersa

Citat från: virtual1 skrivet 28 juli 2009, 13:36:28 PM
Du KAN ju dra ned volymen till noll, om du inte vill öva på din polska ändå =) -
f.ö. så tycker jag musiken låter precis lika oinpspirerad/ointeressant som till vilken
östeuropeisk reklamfilm som helst, dvs in genom ena örat - ut genom andra =)

Musiken är ju på väldigt låg ljudnivå jämfört med den engelska rösten... ::)

Peter Elmheden

Verkar vara en trevlig buss, skulle gärna provköra en sådan.
Har testat några Temsor och tyckte att de hade ganska hög ljudnivå (vägbrus) invändigt.