Aj,aj - hva har dom gjort.... - om Interbus' nya design

Startat av Frank Royseland, 19 juni 2009, 23:07:20 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Frank Royseland

Uffda, har jo sett bilder på Interbus' / Strömma sin "nye" design på en Volvo 9700 "Facelift" (x10....), men da jeg fikk se hvordan en Neoplan Cityliner ser ut med dette "nye", ja da gråter jeg.....

Interbus' egenart og lett gjenkjennelige design har blitt borte selv om man har kun tatt bort etpar stripes, men klistret på store og "stygge" bokstaver på siden. Man er vel på veg til å ha hvite busser med bare navnet på siden, kanskje..... .... og med det drukner også deres busser i "den hvite flokken..."??

Uff ja, nå bristet mitt busshjerte nok en gang......

http://touringcarteam-marcel.fotopic.net/p59027873.html

Frank

yngrot

Håller inte med den är väl riktigt bra enkel och klassisk..
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Martin Maltkvist

Citat från: Frank Royseland skrivet 19 juni 2009, 23:07:20 PM
Uff ja, nå bristet mitt busshjerte nok en gang......

http://touringcarteam-marcel.fotopic.net/p59027873.html

Frank
Instämmer i det hela och tycker att Interbus nya formgivning känns lite slätstruken, ungefär som en knallgul landsortsbuss :( (och såna lider vi ju inte direkt brist på... ;))
Knallvitt och tillsammans med en färgklick känns inte sådär uppjagande och Interbus nya design är inte direkt något som jag kastar ett extra öga åt.
Titta på nedanstående bild från den 15/10 2006, inte heller då en färgsättning som gav en AHA-upplevelse men likväl något som bryter av mot det vita.
Dansk färgsättning tycker jag mycket om och danskarna vet då sannerligen hur ett fordon ska färgsättas.
Mångårig yrkeschaffis inom buss och lastbil, numera lokförare på nattågen till och från Övre Norrland

Hälsningar
/Martin

Magnus

Jag har inget emot att dom gjorde om logon då den inte direkt kändes modern, men dom kunde väl ha behållit "silverranden" och gjort något modernt av den också. Det är i alla fall "silverranden" jag alltid har förknippat med Interbus.

groenis

Det är väl snyggt med vita bussar?
Det ställer krav på att tvätten sköts bättre,
Kul att se spacen på bild kommer inte ihåg om det är den eller
tvillingen som är "nervös" på vägen (537-538)
F.D Interbus förare

Martin Maltkvist

Citat från: groenis skrivet 20 juni 2009, 01:46:57 AM
Det är väl snyggt med vita bussar?
Det ställer krav på att tvätten sköts bättre,
Kul att se spacen på bild kommer inte ihåg om det är den eller
tvillingen som är "nervös" på vägen (537-538)
F.D Interbus förare

Ursäkta otemat men jag kan bara inte undanhålla församlingen denna bild (i övrigt från samma datum som ovan)...
Mångårig yrkeschaffis inom buss och lastbil, numera lokförare på nattågen till och från Övre Norrland

Hälsningar
/Martin

Richard

Jag tycker att bussen ser ok ur man ser att det är en Interbus trots att den inte har silverranden.
Dessutom har jag aldrig gillat bussar som ser ut som en motorväg med ränder hit och dit och färger till höger o vänster.
Tycker lackeringen är ren och fin.

Niclas Rosenius

Citat från: Martin Maltkvist skrivet 20 juni 2009, 02:03:33 AM
Ursäkta otemat men jag kan bara inte undanhålla församlingen denna bild (i övrigt från samma datum som ovan)...

Trevligt Martin. Hur var känslan att sitta där?

Spacelinern är en av mina favoritbussar att köra  ;D

//Niclas

Martin Maltkvist

Citat från: Niclas Rosenius skrivet 20 juni 2009, 11:25:57 AM

//Niclas

Härlig känsla och att sitta där gav en viss känsla av mäktighet och jag föreställde mig själv körandes i en sådan.
Ett stort och tungt fordon som har plats för en massa levande varelser.

Hälsningar
/Martin

Björn Ax

Citat från: Niclas Rosenius skrivet 20 juni 2009, 11:25:57 AM

//Niclas

Har aldrig kört en spaceliner men jag förstår inte hur dom kunde få till en sån ohyggligt ful ratt. :)

Ersa

Citat från: Magnus skrivet 20 juni 2009, 00:17:03 AM
Jag har inget emot att dom gjorde om logon då den inte direkt kändes modern, men dom kunde väl ha behållit "silverranden" och gjort något modernt av den också. Det är i alla fall "silverranden" jag alltid har förknippat med Interbus.

Du skrev nästan precis vad jag tänkte börja skriva. Den "kromade" delen av bussen fick den att framstå som lyxig, proffesionell och seriös. Det blir lite tråkigare och mer anonymt utan den breda silverranden. Förrutom den detaljen ser dock den nya designen bra ut.

Ulf Rådeström

Citat från: Verspieder skrivet 20 juni 2009, 14:37:17 PM
Du skrev nästan precis vad jag tänkte börja skriva. Den "kromade" delen av bussen fick den att framstå som lyxig, proffesionell och seriös. Det blir lite tråkigare och mer anonymt utan den breda silverranden. Förrutom den detaljen ser dock den nya designen bra ut.

För alla er icke insatta kan jag berätta att det silverfärgade fältet var väldigt känsligt för trädgrenar, tvättborstar etc.
Fick man en repa eller reva i fältet så gick det inte o laga delar av det - om man inte ville att det skulle synas ordentligt där man skarvade (fult!) - utan man fick göra om fältet på hela den aktuella sidan - med en oförsvarbart hög kostnad som följd.

//Uffe

Ersa

Citat från: Ulf Rådeström skrivet 20 juni 2009, 20:44:03 PM
För alla er icke insatta kan jag berätta att det silverfärgade fältet var väldigt känsligt för trädgrenar, tvättborstar etc.
Fick man en repa eller reva i fältet så gick det inte o laga delar av det - om man inte ville att det skulle synas ordentligt där man skarvade (fult!) - utan man fick göra om fältet på hela den aktuella sidan - med en oförsvarbart hög kostnad som följd.

Fullt förståeligt. Men rejält snyggt var det i oslitet helt skick! :)