På väg till St Hans firande

Startat av CD, 19 juni 2009, 20:56:22 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

CD

Linje 866 har lämnat glada danskar som ska iväg med Villum Calusen till Bornholm och fira St Hans, och ska nu åter vända tillbaka mot Köpenhamn.

Niclas Rosenius

Det var första gången jag såg en Jonckheere-led av den nya modellen, snyggt.

Har dom flera av denna modell?

//Niclas

Ronni Bjørn Svensson

Citat från: Niclas Rosenius skrivet 19 juni 2009, 21:13:23 PM
    Det var första gången jag såg en Jonckheere-led av den nya modellen, snyggt.
    Har dom flera av denna modell?
    //Niclas

De har en til og den har intern-nr 28 ( regi-nr VN89561 )
Mvh
Ronni Bjørn Svensson

Niclas Rosenius

Citat från: Ronni Bjørn Svensson skrivet 19 juni 2009, 21:22:07 PM

De har en til og den har intern-nr 28 ( regi-nr VN89561 )

Tackar för svar, vet du vad modellen heter?

//Niclas

Ronni Bjørn Svensson

Citat från: Niclas Rosenius skrivet 19 juni 2009, 21:27:57 PM
Tackar för svar, vet du vad modellen heter?
//Niclas

Desværre
Jeg efterlyser selv de samme oplysninger på vogn 28+29 samt 30
Mvh
Ronni Bjørn Svensson

Niclas Rosenius

Citat från: Ronni Bjørn Svensson skrivet 19 juni 2009, 21:34:28 PM
Desværre
Jeg efterlyser selv de samme oplysninger på vogn 28+29 samt 30

Skall ta och efterfråga detta hos mina vänner nere i Holland.

//Niclas

Bergenga

Ifølge en av sjåførene jeg har pratet med er #28 og #29 18,75m lange. Og siden de er B12MA kan de jo ikke være mer enn 420hk. På bakgrunn av det har jeg kalt dem "JHV188-420".

#30 er vel bare en helt vanlig JHD140 bygget på DAF SBR4000? Men hvor mange hestekrefter den har vet jeg ikke.
Edelskov, som har samme garasje som Gråhundbus, har fått to nye JSD i 2009, og jeg vil anta at de er 14m, altså JSD140.

Niclas, om du spør dem så kan du jo også spørre om det finnes andre "JHV188" enn disse to i det hele tatt? Det finnes jo mange av Mistral-modellen på de britiske øyer, som Gråhundbus også har 7 av.
Mvh.
Øyvind Berg

Niclas Rosenius

Citat från: Øyvind Berg skrivet 19 juni 2009, 22:11:13 PM
Ifølge en av sjåførene jeg har pratet med er #28 og #29 18,75m lange. Og siden de er B12MA kan de jo ikke være mer enn 420hk. På bakgrunn av det har jeg kalt dem "JHV188-420".

#30 er vel bare en helt vanlig JHD140 bygget på DAF SBR4000? Men hvor mange hestekrefter den har vet jeg ikke.
Edelskov, som har samme garasje som Gråhundbus, har fått to nye JSD i 2009, og jeg vil anta at de er 14m, altså JSD140.

Niclas, om du spør dem så kan du jo også spørre om det finnes andre "JHV188" enn disse to i det hele tatt? Det finnes jo mange av Mistral-modellen på de britiske øyer, som Gråhundbus også har 7 av.

Japp, har redan sänt en förfrågan till Marcel så han får ta och prata med sina kontakter på VDl nästa vecka. Får återkomma med svar då.

//Niclas

Martin Maltkvist

Citat från: Niclas Rosenius skrivet 19 juni 2009, 22:12:32 PM
   Japp, har redan sänt en förfrågan till Marcel så han får ta och prata med sina kontakter på VDl nästa vecka. Får återkomma med svar då.

//Niclas
Går det att tillverka en mittmotorbuss på annat chassi än Volvo? kanske också något för din vän Marcel. :)
Mångårig yrkeschaffis inom buss och lastbil, numera lokförare på nattågen till och från Övre Norrland

Hälsningar
/Martin

Niclas Rosenius

Citat från: Martin Maltkvist skrivet 19 juni 2009, 23:48:58 PM
Går det att tillverka en mittmotorbuss på annat chassi än Volvo? kanske också något för din vän Marcel. :)

Skall höra med honom om han kan kolla upp det, men tror bara att det är Volvo som levererar mittmotor-alternativ.

Van Hool har ju motorn sidomonterad på flera av sina stadsbussmodeller a la B9S men dom säljer inte "lösa" chassin för karossering.

//Niclas

Frippe Fribas

Jag har för mig att DAF (VDL) erbjuder motorer för mittmontering också.
//Fredrik