Gamla fina minnen väcks till liv :)

Startat av at1981, 19 juni 2009, 07:54:23 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

at1981

Hejsan !!

Gamla fina minnen väcks åter igen till liv, nämligen att AB 639 trafikerar hela sträckan från Stockholm till Öregrund (synd den ej gick via Hargshamn) och människor var ärliga och plockade fram sina inköpta kuponger för att betala den extra taxan över länsgränsen, en människa hade dock inga kuponger så han fick skicka SMS för zon C, fast Uppsala län ligger ju utanför son C egentligen. (De borde ha bokstaven D på utlänsresor vid SMS-biljettsinköp)

Vagn 6315 som ordinarie vagn på turen kl. 15:10 från Tekniska på 639:

Vagn 5407 på extrabussen på 639, som dock aldrig behövde köras p.g.a. passagerarbrist:
Med vänliga hälsningar Alexander T (at1981) från Södra Kopparmora ute på Värmdö i Södra Uppland.

lil-sis

Vetisjutton. Åkte massor 639 när jag bodde halva tiden i Hallstavik.
På vintern var det skräckfärder i tempon jag undrar över än idag  :o

Fredde

Är det så snålt tilltagna tider på denna linje? Låter annars som finkörningar :)

När linjen är på tal, vilket garage/depå kör denna linje mest? Vem kör Öregrundslinjen över sommaren?

lil-sis

Vet inte om det är/var snålt med tid, var så många år sedan att jag inte hade det i tanke då :)

Yujin Zhang

CitatNär linjen är på tal, vilket garage/depå kör denna linje mest? Vem kör Öregrundslinjen över sommaren?

Förut hade Rimbo och Hallstavik det mesta av körningarna på 639, förutom sista/första turerna + rusning som Täby inblande sig i. Nu när 639 har kortas av vid Hallstavik och fått mer styv tidtabell får jag känslan att Täby kör allt mer på linjen, speciellt när man studerar avgångstider från Stockholm resp Hallstavik. Huruvida detta stämmer får någon som sitter inne med omloppen svara.

När det gäller Öregrundsturen vill jag få det till att det är Rimbo som kör på fredagar och Hallstavik som kör på söndagar (båda med ev avl i Rimbo).

Möjlig översikt på (delar) omloppet/tjänsten:
Fredagar:
15:10 Stockholm - 17:55 Öregrund
18:10 Öregrund - 21:10 Stockholm
(625 22:15 Danderyd sjh - 23:05 Rimbo, ev 21:20?)

Söndagar:
14:05 Hallstavik - 15:00 Öregrund
15:18 Öregrund - 18:10 Stockholm (någon annan körning mellan 18:10-21:05?)
21:05 Stockholm - 22:50 Hallstavik

Dålig körtid? Nä det tror jag knappast; har åkt linjen en hel del de sista åren, mest för nöjes skull och kan konstatera att man brukar alltid komma +5 vid de större orter som Hallstavik och Rimbo, både norrut och söderut.  :)

EDIT:
CitatNär det gäller Öregrundsturen vill jag få det till att det är Rimbo som kör på fredagar och Hallstavik som kör på söndagar (båda med ev avl i Rimbo).

Möjlig översikt på (delar) omloppet/tjänsten:
Fredagar:
15:10 Stockholm - 17:55 Öregrund
18:10 Öregrund - 21:10 Stockholm
(625 22:15 Danderyd sjh - 23:05 Rimbo, ev 21:20?)
Nu läste jag tidtabellen för fort, det är alltså bussbyte vid Hallstavik söderut, vilket gör att det blir mer troligt att det är Hallstavik som kör Öregrundsturen även på fredagar.

lil-sis

Med tanke på hur FORT det går är jag förvånad om man inte är framme med + på klockan. "Norrtäljebussarna" (undantaget 677) klarar jag inte av att åka utan att i många fall må illa och läsa är bara att fetglömma. Varför har det blivit så egentligen? Jag gillar att åka buss men sist jag åkte 647 från Norrtan till Rimbo så blev jag kallsvettig, helt i onödan. Njuter varje gång det är ngn ny på linjerna, lugnt å sansat  ;D

(Och det är INTE jag som är kinkig, hela utbildningen och YKBn(nya) klarade jag utan problem fast det blev många timmar på ändan då 12 förare i samma buss inte ger så mkt egen körtid... )

fontheking5

Citat från: lil-sis skrivet 21 juni 2009, 18:11:02 PM
Med tanke på hur FORT det går är jag förvånad om man inte är framme med + på klockan. "Norrtäljebussarna" (undantaget 677) klarar jag inte av att åka utan att i många fall må illa och läsa är bara att fetglömma. Varför har det blivit så egentligen? Jag gillar att åka buss men sist jag åkte 647 från Norrtan till Rimbo så blev jag kallsvettig, helt i onödan. Njuter varje gång det är ngn ny på linjerna, lugnt å sansat  ;D
(Och det är INTE jag som är kinkig, hela utbildningen och YKBn(nya) klarade jag utan problem fast det blev många timmar på ändan då 12 förare i samma buss inte ger så mkt egen körtid... )
Håller med om att vissa förare kör allt för fort , märkte det i Jönköping när jag var där , det var bara en förare som jag åkte med som körde lugnt och sansat , dom andra körde så fort så man fick hålla i sig . Nej då är det bättre om dom kör lugnt . Dom har dock ett ansvar .